Sinilyijykukka, Plumbago auriculata

kesän koittaessa teen tarkemman vertailun nyt ei yhdestäkään kuvasta näe kasvia tarpeeksi läheltä

No nyt täällä kukitaan. Meinasi vallan mennä tuo kukinta sivuun suun, mutta onneksi huomasin ajoissa. Ulkona on niin paljon puuhaa, että sisäkukat jäävät huonolle hoidolle. Kastelemaan joutaa sentään. Tuo kuva on huono ja kukan väri liian hailakka, mutta asia tullee selväksi.

kuva

tänään otettu kuvat vähän jo syys tullut kukalle tätä olen pitänyt lyijykukkana, saa korjata jos olen väärässä ikivanha pihakukka korkeutta n 180 cm melko rento  kasvutapa kuvakuvakukkaterttu parhaimmillaan ollut kokoa 15 x 15 cm nyt on jo pienet tertut 

kuva

Tämä kasvihuoneessa kesän viettänyt sinilyijykukka on kukkinut jo pitkään ja pääsi karkaamaan levälleen, tarkoitus oli kietoa se tuohon tukeen mutta enpä ehtinyt.Toin kuitenkin viherhuoneeseen jatkamaan kukintaa ja onhan se niin kauniin sininen.

Miten talvetatte nämä sinilyijykukat?

Tulee vähän vastaus myöhään, mutta ihan normaalisti huonekasvina talvetan sisätiloissa.

Upea tuo sinun lyijykukkasi.

Minun lyijykukkani on vielä pieni, mutta kasvanut sydämen muotoiseksi.

kuva

Sinilyijykukka, Plumbago auriculata

Sinilyijykukan upeat vaaleansiniset kukkatertut muistuttavat kukintatavaltaan hieman syysleimuja. Se on kasvutavaltaan rentovartinen, joten tuentaa suositellaan. Parhaiten se viihtyy kesäisin ulkona lämpimässä ja valoisassa kasvupaikassa. Kasvukaudella sinilyijykukka tarvitsee säännöllistä lannoitusta ja kastelua.

Talvetus onnistuu valoisassa viileässä tilassa, tai huonekasvina jolloin se saattaa tiputtaa hetkeksi lehtensä. Tällöin kasvin annetaan olla lähes kuiviltaan ja kastellaan harvakseltaan. Viileä talvetustila takaa runsaan kukinnan seuraavana vuonna.

Ihanteellinen kasvupaikka on aurinkoisen valoisa ja lämmin, muttei paahteinen.

Sinilyijykukka on melko hallanarka, joten se kannattaa tuoda syksyllä ajoissa takaisin sisälle.

Tarvitsee yleensä vuosittaisen uudelleenistutuksen keväällä. Juuristo kasvaa melko suureksi, joten ruukun koko valitaan kasvun mukaan. Uudelleenistutuksen yhteydessä voimakastakin karsimista sietävä sinilyijykukka kannattaa nuorentaa leikkaamalla versot n. 10-senttisiksi. Voidaan lisätä keväällä pistokkaista pikkuoksien nuputtomista kärjistä tai elokuussa latvapistokkaista sekä siemenistä.

Tietoa myös: Puutarha.net / Kasvikortisto