Sinisade (visteria), Wisteria

Oks sul tietoo noist vartetuista wisterioista, mitä se ns. Juuriosa on. Ainankin, aikanaan ku Päärynöit tuotii aikanaan hollannista Suomeen, niiden juuriosa ei kestänyt Suomentalvee, ja KUPSS,vähä kylmempänätalvena., Et oks kylmänarempaa kantaa.,ostin piriläst toisviikolla yhen. Blue Moon, enneks se ei näyttänyt vartetulta, muutlajikkeet oli kyl vartettuja.

Onks toi se, talvenkestävin wisteria,?ZoomInto: Pictures, Images and Photos

Näin siitä kerrotaan. Perusrunkona käytetään siemenestä kasvatettuja taimia…yleensä

Sain penttiläiseltä jokin aika sitten neljä sinisateen pistokasta. Kahdessa vesilasiin laitetuissa oli jo juuret, ne istutin äsken multaan.

Multaan suoraan laitettuja en ole vielä tarkistanut. Hengissä ovat kuitenkin:)

Tää täytyy kanssa leikata jossain vaiheessa niin pistokasmatskua saa ken haluu.
visteria

Neljästä saadusta pistokkaasta kolme on kasvussa. Kiitos Aurinkoinen

Jippiii minun wisteria blue moon on elossa ja pukkaa silmua… Toinen talvi autotallin viileydessä ja pienellä ikkunalla varustettua eli ihan pimeää. Unohdin koko kasviakin kastella vasta kuin keväällä kerran ja pelkäsin pahinta.

Ruukku on ollut jo kohta kuukauden päivät ulkona autokatsoksen suojissa joka pakkasen pitää loitolla hyvin mutta päästää auringon paitamaan . Olen 2* antanut vitamiinivettä ja tänään kastellessani huomasin ihanan mollukka silmun:)

Yksi ainakin on elossa noista viime kesänä juurrutetuista pistokkaista:)

Onko ketään istuttanut wisteriaa kasvihuoneeseen maapenkkiin. Auttaako se talvehtimisessa? Mun wisteria on “Blue Moon”

Sitä kasvariin siirtoa olen ittekkii aatellut, Blue moon kohdalla. Ostin kuunalussa yhden siinä tarkoituksessa. Josko milloin saan samalla etelä-Suomen ajokeikalla ostetun kasvihuone raadon ekana pystyyn(hiontaa, maalausta, kasaamista, maankaivuuta, sokkeli, lasienleikkuuta) takapihalle. Ni wisteria sen sisään aion istuttaa ja ehkä yhden Viiniköynnöksen myös.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta *David. Samat sävelet: wisteria, viiniköynnös “Mika” ja ehkä vielä joku kärhö.

Tää on taas tätä tutkimustyötä, mikä talvehtii ja missä.

Tervehdys,

Blue moon sinisade tuli itsekkin istutettua tänä keväänä pihalle ja aika näyttää miten selviää talvesta. Sitä ennen voi vain ihastella kaiholla alla olevia ottamiani kuvia muutaman vuoden takaa Sveitsistä sukulaisten luona käydessä ja toivoa että ilmaston lämpeneminen jatkuu vielä Suomessa. Samanlaisia kukintoja omalla pihalla odotellen. :)kuvakuvakuvakuva

Oooo miten hurmaava.Just katselin itse tuota ja päätin kokeilla.Näyttäis selviytyvän täällä talven yli.

Upeita odotuksia on, toivottavasti toteutuvat :slight_smile:

Tarvitsisin ohjeita, kuinka saan ruukussa ja parvekkeella olleen Sinisäteeni talvehtimaan, sekä kuinka leikataan ja milloin ennen talvea?. Kasvi ostettu tänä kesänä, joten apu tulisi todella tarpeeseen ensikertalaiselle :slight_smile:

Nostn vähän tätä tiilpin kyssäriä, sillä itsekin hankin Blue Moonin -70% alennuksella pari kuukautta sitten. Tosin aika näyttää mikä se on kun on vartettu, enkä ota selvää että kumpi versio siinä oikein kasvaa, ihan kuin kasvais vähän varttamiskohdan alta.

Otin sen pari viikkoa sitten viileälle, mutta kuitenkin vähän lämmitetylle lasikuistille seinän viereen, jossa voi kovilla pakkasilla kyllä olla aika kylmä ja mietin että kai se samalla tavalla talvehtii kuin pasuunat, verenpisarat sun muutkin kaverit samalla kuistilla, kylmemmässä vain. Miltäs kuulostaa?

Hienot kuvat Rabbe! Ostin viime keväänä Blue Moonin ja se eleli koko kesän kukkapenkissä ja kasvoi pituutta varmaan kolmisen metriä, välillä oli vaikeuksia saada se heikko varsi tuettua ettei tuuli katkonut sitä. Nyt jännitetään, että miten se tämän talven kestää, toisaalta talvi on ollut leuto. Ensi kesänä ostan terassille ja kokeilen talvehtimista siellä. Olen hurahtanut tähän kokonaan. Miten muilla?

Mielenkiinnosta kyselen kuinka teillä onnistui sinisateidenne talvettamiset kellarissa tai taivasalla?
Itse mietin siemenistä kasvattamista ja ruukkuun olisi tarkoitus laittaa. Tietysti jos useampi siemen itäisi, niin sitten jonkun voisi koittaa talvettaa pihallakin täällä II-vyöhykkeellä.
Itseäni siis kiinnostaisi tällä hetkellä erityisesti se miten talvetus pimeässä maakellarissa sujuisi.

Ei enää lähtenyt keväällä kasvuun pari vuotias taimi jonka saunan pukuhuoneessa talvetin.

Hankin tänä syksynä myös visterian. Tää on W. macrostachya `Betty Matthews`. Suht uus lajike ja kukkii uusilla versoilla. Eri lähteet antaa kestävyyttä USDA vyöhykkeille 4-8 eli noin -20-30 astetta kestäis pakkasta.

E.C. Browns`Nursery