Sinisarja, Agapanthus

Mulla taitavat sinisarjat pitää sitä välivuottaan. Sitä saa mitä tilaa, kun en keväällä ajoissa alkanut niitä hyysätä, niin ei sitten kukita.

Jee, eilen katselin sinisarjojani, näin ainakin 6 kukkavartta, luulin ettei tule lainkaan kukkia.

Viherpeukalo ei se siitä johdu, minäkin toin ne tosi myöhään ulos kellarista.

14 kukkavartta nyt näkyvissä ja ensimmäinen alkaa availla kukkiaan.

Myöhään lähti mullakin lopullisesti kasvuun. Taisi olla maaliskuu kun heitin sen ulos koska alkoi kasvun. No pakkanen sen jossain välissä pani aisoihin ja varmaan huhtikuun lopulla aloitti taas kasvamaan.

kylläjän tuolla on kukkavarsia näkysällä… :O) kukintaa tiedossa! Ja talvehtineet ovat ulkona maassa.

Näkyy odottavan, että kaiki kukkanuput aukeavat suunnilleen samaan aikaan.

Vääntäkää nyt hyvät ihmiset mulle rautalangasta miten nuo suuret sinisarjat talvetan niin, että ne kukkivat. Ikää on ainakin 10 vuotta mutta vain kasvavat eivätkä kuki. Mulla on sekä sininen että valkoinen.

Ovatko ne kolleja kun eivät kuki vai onko se syy mun huonossa viherpeukussani?

Jalomarja en usko, että sun peukussasi on mitään vikaa. Viileässähän näitä olisi viisainta talvetella. Huoneenlämmössä talvettaen saattaa kukintahalut tipahtaa.

Tärkeintä kasvukauden hoidossa on mielestäni muistaa, että lannoittaa pittää ihan ehdottomasti! Nämä on selvästi semmoisia ravinneahmatteja. Mahdollisimman aurinkoinen paikka on minusta paras.

Kanankakkarakeita kun muistaa liottaa kastelukannussa ja kastelee sitten sillä litkulla pitkin kesää, niin ihme on jollei kukita, mikäli siis kesä on muutoin hyvä eikä liian kylmä ja märkä.

Uudelleen istutettaessakin kannattaa mielestäni ladata kasvualustaan mukaan kunnon evästä, pollen parasta tai muuta samantyylistä. Siitä on kasvulle suurta hyötyä.

Kuinkahan arkulainen tämä sinisarja on pakkaselle ? Meinaan vaan kun tuola Terrassa ois viel myytävänä tätä sinisarjaa mutta ne on siel ulkokasvi tiloissa, sitähän ehti josak vaihees oleen jo 10 astetta pakkasta. Myyjät eivät osanneet sanoa yht mitää, miten elinkelposia ne vielä ois. Uskaltaisko ? Taitas olla sellane 7 euron sijoitus.

Mää heitän ton saavin muutaman pakkasyön jälkeen tonne talvetushuoneeseen ja voin 1-2 kertaa talvessa lorauttaa vähän vettä saaviin. Huhtikuun lopulla toukokuun alussa taas nostan pihalle. Yksinkertaista.

Eli vois olla vielä hengissä Terran rönsyt, kaippa pitää sit hakea pois. 

Fargesia! Ei kaiketi kovin arka yksittäisille pakkasöille , kun on täällä taivassalossa jo talvehtineet kolme talvea maassa perennana!

Niin mutta kun ne tuolla Terrassa olivat purkeissa, (pienisssä), jotenkin vaan tuntuu että taisivat jäätyä umpeen. Toisaalta niitä ei kyllä ollut kasteltu, rutikuivia olivat, sehän ei sit ollut kuin eristeenä, siis se turve siinä purkissa. No haen huomenna, sittenhän sen näkee. Ja kait sitten pitää alkaa opiskelemaan talvetus ohjeita, juurakoitahan sieltä purkista sitten löytyy ???

Mä nostan sinisarjan ruukkkuineen sisätiloihin. Keväällä ulos ja lannoitusta perään. Mun sinisarja ei kuihduta lehtiään talvella, vaan on ihan normi näköinen koko talven.

Paitsi nyt, kun sai niskaansa -7 astetta pakkasta… Näyttää vieläkin viluiselta, lehdet vioittuivat selvästi. Harmittaa, mutta uskon sen siitä vielä tokeentuvan.

Madeiralta ostamani valkoinen sinisarja kuihduttaa osan  lehdistä varastossa talven aikana, sininen puutarhalta ostettu kuihduttaa lehdet kokonaan, kukinta riippuu monesta tekijästä, mutta lannoitetta  kasvi tarttee ja vettäkin ja mahd. lämpöisen paikan. Ruukkua ei kannata kovin tiheään vaihtaa, koska tuntuvat tykkäävän elosta ahtaudessa. Ulos en ole uskaltanut jättää perennaksi, vaikka  ehkä menestyiskin. 

Olisiko kellään antaa mitään “näppituntuma-ohjetta” siitä usein mainitusta ahtaasta ruukusta? Mikä on liian ahdas ja mitä haittaa on liian isosta ruukusta?

Haittana taitaa olla kukinnalle lähinnä se, että kun on iso ruukku, niin kasvi kasvattaa juuria, mutta jos on vain vähän tilaa kasvattaa juuria, niin sitten ehkä herkemmin kukkii, hädissään. Tämä on vain mun arveluni. Se onko ruukku sitten liian iso, onkin jo hankalampaa kertoa. Jos istutat pienijuurisen kasvin ämpärinsuuruiseen astiaan, niin juuria ja lehtiä tuo sitten vaan pukkaa. Mulla se valkoinen täytti ahtaan ruukkunsa ja piti ottaa ulos sieltä väkivoimin, eli halkaista mun itse tekemä saviruukku. Muuta mahdollisuutta ei ollut. Kovin isoon astiaan en sitä sitten uudelleen istuttanut, vain sen verran isompaan että sain sen koko komeuden multaan ja kukki kauniisti, edelliskesänä, viime kesänä se ei kukkinut , vaikka oli se samainen astia. Tiedä noitten metkuista.

Taitaa siis loukkaantua turhista käpälöinneistä, joten annan olla vielä kolmannen vuoden aloillaan. Tänä kesänä kukki kuukaudesta toiseen, eikä meinannut millään lopettaa eli taisi olla ruukun koko kohillaan.

Niin on yksinkertaista, mutta varmaan minulla on suurin syy se, että talvetuspaikka on liian lämmin. Voimaa ovat kyllä saaneet mutta kun lähtevät liian aikaisin kasvuun.
Nyt kokeilen uudelleen ja laitan saunakammarin lämmöt pienemmälle.

Kesällä meillä käyneet sinisarjan "teurastajat" näkivät kyllä, että ruukku oli ahdas. Kolmen naisen voimin rwevimme sen irti ruukusta. Siis ruukun koossa ei ole vikaa eikä myöskään valon määrässä. Ihan täysin auringossa ova paitsi eivät tietenkään viime kesänä kun ei ollut sitä aurinkoa.

Kiitokset neuvoista.

Mulla oli viime talvena testimielessä kaksi sinisarjaa erilaisissa olosuhteissa. Ensimmäistä säilytin mökin peruslämmössä, joka oli alimmillaan noin +6 ja toinen ruukku vietti talven maaliskuulle saakka kellarin viileydessä, jossa lämpötila kävi sen verran nollan alapuolella, että mullan pinta jäätyi kovaksi. Kellarin pimeydessä talven viettänyt surkastutti lehtensä, mutta kasvatti uudet, kun nostin sen maaliskuussa takaisin tuonne mökin peruslämpöön ja valoon. Valoisammassa talvensa viettänyt surkastutti ehkä puolet lehdistään. Molemmat ehtivät kukkia kesän aikana.

Nyt on kolmisenkymmentä toissa kesänä vanhoista kukinnoista kerättyä ja kylvettyä sinisarjan tainta viettämässä toista talveaan sisätiloissa. Kymmenisen tainta jätin testimielessä talveksi maahan. Katsotaan sitten ensi kevään jäikö yksikään niistä henkiin täällä II-vyöhykkeellä.

Sinisarja kukkavanat penkissä heinäkuussa 2012

Onpa kaunista,ihana kesäkuva, sitä on jo ihan unohtanut miltä kukat ja valo näyttävät. 
Harmaata pimeyttä ja sadetta aamusta iltaan  huokaus