Jopas on nätti! Minulla on tuota tulossa, olen tosin leikannut sitä jo aika tavalla ruokiin. Täytyypi lopettaa leikkely.
kahteen isoon (= 15 senttiä kanttiinsa ruukkuun) oli minua varten otettu jakopalat. uutta kasvua oli jo sen verran, että pääsin maistamaan. vanhasta kasvustosta kun ovat, taitavat pärjätä ulkoistettuna heti ensi talven, mitä luulette.
varmuudeksi istutan kahteen eri kohtaan, yrttimaalle ja valkopenkkiin. toinen syödään ja toisen kauniita valkoisia kukkia ihaillaan:-)
Täällä eteläisellä viitosella on talvehtinut märässä savimaassa useamman talven. Ensimmäisen talven pidin ruukussa viileässä varastossa.
Aika hidaskasvuinen on täällä, ja leviää hitaasti.
Kaikki viime kesänä kukkineet, silloin 2-vuotiset kiinansipulini näkyvät kuolleen (vaikka ojitus on hyvä ja maa läpäisevää), mutta viime keväänä kylvetyt ja kituen kasvaneet yksilöt puskevat nyt terhakasta kasvua. Osoittautui siis täällä kaksivuotiseksi, jollaiseksi kirjoissa usein mainitaan. Tänä keväänä tarttee sitten taas kylvää viime kasvukaudella kerättyjä siemeniä.
Minulla meni useampi vuosi kukkimiseen… Onkohan tuosta erilaisia lajikkeita?
Jostain luin että tykkää savesta.
Kiinansipuli onkin mestari näyttelemään kuollutta! Parina keväänä muutama yksilö on ollut täysin maatuneen näköinen. Nyt huomasin että viimeisinkin tupas on lähtenyt kasvuun. Eroa eri yksilöiden välillä oli useita viikkoja.
Toivottavasti habakuk ei heittänyt omia kuolleen näköisiä vielä kompostiin…
Kiinansipulit ovat talvehtineet ensi talvensa hienosti talvisuojauksen alla.
Kiinansipulissa on kaunis kukka , on talvehtinut hyvin ilman suojaustakin.
Kannattaako kiinansipulia kuivata lainkaan? Säilyykö valkosipulin maku vai häviääkö?
Onko vain paras pakastaa?
???
On kaksi nuppua nyt jo toisena vuotena. :-)
Viime vuoden keväällä kylvetty valmistautuu kukkimaan.
Minäpä kokeilen laittaa siemenet nyt sisälle kasvamaan ja katotaan kuinka käy talven mittaan- itääkö ne edes ollenkaan enää tähän aikaan
Ei ne kalenterista mitään ymmärrä. Vain olosuhteista. :-)
Mun kiinansipuli on nyt ihan kukassa ja kolme uutta kukkavartta oli tullut. Pistin ne kylmästi poikki. ;-)
Ai eivät ymmärrä ?? Ainiin nehän onkin kiinalaisia ja suomenkieli on vaikeaa. No pitää sitten pitää ne valossa ja lämpimässä, mutta juttelemaan en kyllä ala
Pitäneen pyörtää sanat ja alkaa opettelemaan kiinan aakkosia.
Ei vieläkään mitään kasvun merkkejä näkyvissä.
Mun kylvö oli akvaariolampun päällä eli pohjalämmitettynä. Ekat iti 3 vrkssa ja kahdessa viikossa vaikka kuinka paljon. Valoa ei itäminen tarvinnut. Hortus/SGNiemisen pussitus.
Kovasti on mulla erinäköinen kukka kuin Satues''llä.
Tämä minunkin näyttää kovin erilaiselta. Voitas tehdä vaihtareita ni pääsis kasvattaa rinnan eri plaatuja!
Kuva on huono, mutta mulla on sama laji kuin Tipilinnulla.