Sipuli: Kiinansipuli, Allium tuberosum

No onkohan tuo minun kukkani edes kiinansipuli, sillä nimellä olen sen saanut ?? Siis kukiiko nuo teidän sipulinne vasta nyt ?

Minun omani kukkii kesäkuulla, mikähän se oikeasti on, ei ole kukat samannäköiset…mietityttää.

samalta kuin weikon kuvassa 11.9. näyttävät minun nyt kukassa olevat kiinansipulini

Mikähän kumma sipuli mulla sitten on , vai onko edes sipuli ihmetys

Mä nyppäsin omastani just eilen pois ihka uuden kukkavarren. Ja ekat kukat on kuvattu noina päivinä kun kuvat on tänne laitetty eli aloitteli kukkimisen elokuussa 2009. Se on kylvetty 16.3.2008 ja talvetettu savimaassa. Ja kyllä se valkosipulille tuoksuu ja maistuu.

Tässä vielä siemenpussin kuva. Kukat on samanlaisia kuin pussin kuvassa.

Kylvin 4 siementä 28.01. Ei ole vielä itänyt… Mutta ilmeisesti siinä saattaa kestää tai sitten ei idä ollenkaan. Sen sitten näkee mitä sorttia tuo minun on.

Nää mun omat on ostettu prismasta nimellä kiinalainen ruohosipuli, Allium tuberosum. Hinta oli muistaakseni euron verran. Weibulss on firman nimi, itävyys 65%. Niin ja pussin mukaan yksivuotinen.

Nuo Hortuksen nopeimmat iti kolmessa päivässä ja kahden viikon kuluttua kylvöstä jouduin ottamaan muovikatteet jo pois. Ei mitenkään ripeä. Mulla kaikki talvehti maassa. Savimaassa paremmin kuin multamaassa.

Ihan prisman kiinansipuleita mullakin on, hyvin ovat selvinneet viime talvista, vaikka pussin päällä lukee yksivuotinen. (On ehkä siementänyt itsensä, jos onkin alkuperäinen kuollut.) Ymmärsin sitten lopulta kumota samaan purkkiin kourallisen niitä siemeniä, niin sain sitten vähän komeamman näköisen puskan! Viihtyivät kaiketi yhdessä paremmin. Yhdestä siemenestä kasvoi yksi pieni haitula, jota hädin tuskin erotti ensimmäisten kuukausien aikana. Kummasti olivat kuitenkin lisääntyneet seuraavaksi kevääksi. Yksivuotisena ei olisi todellakaan kannattanut kasvattaa, ainakaan mun taidoillani. Taidan kylvää taas lisää niin saan kunnon rivin, jos ovat tästäkin erikoistalvesta selvinneet. Niin, multainen savimaa täälläkin.

Kun myyvät yksivuotisena, niin saavat myydä niitä taas ja taas uudestaan joka kevät. Se on businesta.

Kaivelin vanhoja muistiinpanojani ja seillä kerrotaan, että on talven kestävä koko Iso-Britanniassa ja selviää mm. Mandshuriassa -40 talvista. Uusi kasvu alkaa keväällä. kun lämpötila on 2-3 astetta. Ei sovellu palkokasvien lähelle.

Kannattaa huomioida, että kiinansipuli lähtee myöhemmin keväällä kasvuun kuin muut sipulit. Minun kiinansipulini olivat keväällä aivan kuolleen näköisiä ja surkastuneita, mutta niin vain kaikki lähtivät kasvuun kun jaksoi odottaa.

No niin. n. viikko sitten yksi pikku haitula oli ilmestynyt. Just kun mietin et lykkään koko purnukan jääkaappiin kylmäkäsittelyyn. Nyt siemenpussi pakastimessa, jos sitten itäisi paremmin…

Mulla itivät viime keväänä kahdessa viikossa, mutta aika huonosti kokonaisuudessaan.

Yhteensä 4 säälittävää haitulaa…

Kyllä ne siitä vahvistuvat! Kiinansipuli on hidaskasvuinen, mutta tekee aikanaan sivusipuleitakin.

Sitä odotellessa. :slight_smile:

Pitkänäperjantaina itämään laitettu sipuli itää!! Hyvä juttu, ed. ei selvinnyt, kun siirtelin tupasta kasvimaalla pari kertaa paikasta toiseen. Miksiköhän, muuten?!?

Kasvarin eteläpuolella kukkapenkissä kiinansipuli nousi aikaisin ja kärjet ehti jo kertaalleen paleltua. Kasvimaan savessa alkaa nyt vasta ekat kärjet nousta. Savimaa lämpenee niin paljon hitaammin.

Minäkin jo luulin, että nyt on kiinansipuli mennyttä, mutta sieltä se nyt nousee. En muistanutkaan, että se on niin hidas. Tai sitten olen hämmentynyt näistä helteistä, enkä tahdo käsittää, että toukokuun puoliväli vasta on meneillään. Savimaa tosiaan täälläkin. 

Savimaa sulaa ja lämpenee hitaasti. Tos toises paikas mul ei oo savea.