Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Niin tylsitytti että pesin uunin tänään …se on niit viimesiä hommia jota kehtuuttaa tehdä…ikkunoiden pesu on kaikkein kamalinta mut pakollista kesäisin. Roskiskaappi on nyt listalla …isäntä possustelee sen kun vippaa kamaa oven raosta …muttei siivoa sitä !

Valokuvien kanssa meni tämä(kin) päivä kokonaan Eilen posti toi tilaamani paperivalokuvat vuosilta 2015-2017 ja sain ne laitettua pinoihin aikajärjestyksessä, kirjoitettua takapuolille kuvatekstit ja otettua erilleen ne kappaleet joita olin tilannut joillekin muille siinä samalla.
Tänään sain vihdoin myös vuoden 2020 kuvat tilattua, koko päivä meni koneella istuen ja kuvatiedostoja klikkaillen mutta nyt se on tehty !  Oon ajan tasalla !!  No joo, ne kaikki kuvat on saatava vielä laitettua albumeihin mutta se on ehdottomasti pienitöisin vaihe. On sellanen voittajafiilis nyt :smiley:

Tilasin samalla myös 10 kuvan postikorttisatsin omista kuvistani (3 eri kuvaa kortissa). Ennestään oon tilannut jo kaksi erilaista, tää oli kolmas.  Ylpeenä niitä sit lähettelen, saa nähdä oonko ainut joka kuvista jotain saa irti :slight_smile:

Tänään kerkisin jo keittiöpuuhiinkin vähän, valokuvien kanssa puuhailin vasta nyt illemmalla parisen tuntia. Nyt on ex-anopille kuvat vuosilta 2009-2019 valmiina toimitettavaksi. Järjestetty  pinoihin vuosittain/kuukausittain aikajärjestyksessä. Taakse kirjoitettu mitä, missä ja milloin.
Vielä kun sais ne 2020 vuoden kuvat tilauksesta  ennen viikonloppua niin saisin vietyä hänelle kaikki samalla kertaa, mut ei taida posti ennättää niitä tuoda jos kerran perjantaisin ei jakelua oo. Harmittaa vähän kun jää toi homma vähän kesken.
Tänään vein postiin muutamia kuoria joissa ylläreinä lähetän muutamia tilaamiani kuvia.

Eiks se ole laillistettua orjatyötä ? Kuntoutuksen nimissä 9e ruokarahalla ? Minä itse olen ao.hommasta sairauteeni vedoten ( MAPILLINEN TODISTEITA) kieltätäynyt ja siksi lennätettiin kadulle kelan-työkkiksen toimesta kun ne pyyhki erikoislääkäreiden eläkesuositelmilla ruskeaa reikäänsä…ovatten pätevämpiä kuin neurologi ja fysiatrian ylilääkäri.

Vaikka tämä ei nyt ihan sisäpuuhiin liitykään, mutta aiempaan työllisyyskeskusteluun liittyy.
Niinpä minulla on taas tässäkin asiassa päinvastainen kokemus kuin monella muulla. :wink:

Olen saanut kelasta ystävällistä ja hyvää palvelua poikkeuksetta aina.

Nuorena likkana sain myös työkkärin kautta yhden työpaikankin ja tässä muutama vuosi sitten kun vaihdoin totaalisesti asuinpaikkaa ja koko muunkin elämän, niin sain työkkäristä tosi hyvin apua uutta elämää varten koulutusneuvoja, työllisyysneuvoja ym.
Minä myös kiittelin heitä avusta ja hyvistä neuvoista, taidan olla siinäkin poikkeus.
Enemmän heitä varmaan moititaan rumin sanoin suoraan päin naamaa, ei kyllä käy kateeksi heidän työ.
He tekevät kuitenkin työtään heille annetuin ehdoin ja määräyksin.

Lopulta sain kuitenkin nykyisen vakituisen työpaikkani toisen parjatun systeemin kautta, eli hakeuduin vuokratyömarkkinoille ja sieltä sain nopeasti ensin heidän kautta töitä ja heti heidän sopimuksen salliessa minut otettiin vakituiseksi.
Eikä minulla ollut  kyllä siitä vuokratyöstäkään huonoja kokemuksia 3 eri paikassa ehdin olla ja kaikissa tosi asiallinen systeemi, kivat esimiehet, ihan hyvä palkkaus, toiminta ym.
Ainoa mitä niissä kaipasin oli työterveyshuolto ja sekin olisi tullut, jos siellä on tarpeeksi kauan töissä.
En kyllä hetkeäkään miettisi, jos työtä olisin vailla mennä uusiksi vuokratyöhön, heidän tehtävä on hakea ihmisille töitä ja sen he kyllä tehokkasti hoitavatkin. :slight_smile:
Ja vuokramarkkinoilla on kova halu saada tekeviä ja osaavia ammatti-ihmisiä töihin.

Se huono kohtelu ei aina johdu asiakkaasta työkkärissä tai kelassa. Tiedän kokemuksesta. Pitkän työsuhteen päättyessä minulta yritettiin evätä  eroraha työkkärissä. Soitto liittoon muutti asian oikeaksi. Sitten seliteltiin että asia on tulkinnan varainen vaikka ei ollut. Siitä oli ihan selvät säännöt olemassa. En kyllä kiitellyt mutta en moittinutkaan. Kyse ei ollut ihan pienestä summasta.  
Kelassa asioin kerran läheisen ihmisen puolesta. Hän oli pyörätuolissa ja haki eläkkeeseensä lisäosaa (en enää muista mitä niistä) Häntä oli ohjeistetettu niin tekemään lääkärin toimesta. Virkailija sanoi minulle että hän ei saa mitään lisää. Hain siis anomuskaavaketta mikä piti täyttää. Siinä oltiin vähän eri mieltä. Sanoin sitten että sosiaalitoimesta tullaan   hakemaan sen kaavake. Se vaikutti että sain hakemani ja ja lisäosan hakija sai mitä hänelle kuului. En ilkeillyt vaikka mieli teki mutta en kyllä kiittänytkään. 
Tiedän myös että sairaalassa on ollut hoitaja joka on lyönyt potilasta, ihan vain sen takia että potilas ei ollut tarpeeksi nopea tottelemaan mitä hoitaja käski tehdä. Olisin halunnut tuosta tehdä ilmoituksen mutta toinen potilas kielsi, sanoi nettä se kostautuu hänelle …

Pitää vielä kertoa että olen saanut esim. lääkärissä käydessäni aina hyvän kohtelun. Samoin työpaikoissani. Niistä ei hakemallakaan löydy moitittavaa.

Nuo onkin niitä ikävämpiä esimerkkejä. :ermm:

Onneksi sentään aina ei mene huonosti.
Tunnen useitakin ihmisiä, jotka ovat ihan hyvin saaneet asiansa hoidettua kelan/kelan läääkäreiden kanssa sairastuttuaan.
Eli ehkä niissä voi olla liikaa aluekohtaisia eroja.

Enkä todellakaan tarkoita, että ihmisen ollessa sairas hänen tarvitsisi olla työelämässä, tai olla ilman rahaa.
Ainahan sitä sanotaan, että vuoden työkyvyttömyyden jälkeen pystyy hakemaan työkyvyttömyyseläkettä.
Ja sen saamisessa todellakin tuntuu löytyvän sitä eroavuutta todella paljon.
Ja ymmärrän myös turhautumisen, jos todellakaan ei mitään työtä pysty tehdä ja mitään apua ei mistään saa.
Takuulla on tukala ja ahdistava tilanne, kuin löysässä hirressä roikkuisi. :crying:

Te-palveluissa on minulta ainakin kysytty olenko valmis ottamaan vastaan kokopäivätyötä, se on korvauksen ehto.
Jos ei halua/pysty siihen vastaamaan kyllä, on sanottu, että ei saa korvausta.

Töissä minulla on käynyt hyvä tuuri. Kun yksi työ on loppunut on toista tarjottu pian tilalle, ei työkkärin kautta vaan “puskaradion”. Aikanasn pääsi eläkeputkeen, hyvä niin. Siitä on jo tosi pitkä aika. Ja olen ihan tyytyväinen eläkkeellä oloon.

Oon mä ihan ehtoja sisähommiakin puuhannut.
Vihdoinkin loppuja joulukoristeita pois ja vessat pesin ja lattiat.

Tänään viimeinki sain tehtyä tilaukset Viherpeukuille ja siemenkauppa.comiin.
Autotallissa lissut hyvässä kasvussa joten pois lämpömaton päältä ja tilalle pelakuun pistokkaita ja sinipunavaulan pistokkaat.Vielä pitää lähtiä huoltamaan talavetettavia,tutkimaan missä kunnossa ollaan.

Valokuvahommia tänäänkin. Yhden vuoden kuvat sain laitettua albumiin ja sit sain veljilleni ja ex-miehelle kasattua paperikuvakoosteet vuosilta 2014-2020. Ex-anopille vein eilen hänelle menevät kuvat, vähän pidemmältä aikaväliltä ja aikatavalla enemmän kuvia määrällisesti vaan.  Kuhan huomenna saan postitettua noi tänpäivän puuhailut niin sitten homma alkaakin mennä aikalailla liukuhihnalla albumeihin vuosi vuodelta.  Jos vuosi päivässä niin eihän tässä mee kuin hetki kun kaikki on hoidelttu.

Ajattelin ottaa talouden lääkevaraston seuraavaksi työn alle ja plokata kaikki vanhentuneet ja viedä apteekkiin. Meillä on omat ja kissojen lääkkeet useammassa paikassa ja tuntuu ettei mitään löydy kun tarvis. Keittiössä on päivittäin otettavat ja ne on selkeät, mutta kaikki muu on sotkua.

Ennen kuin laitoin aamukahvin tippumaan, sytytin tulen puuhellaan. Ehtii edes hiukan tulla lämmintä taloon. Päivällä sitten töitten jälkeen täytyy lämmittää leivinuunia.
Töissä on tänään palotarkastus. Pitää koota asiakirjat valmiiksi kasalle (pelastussuunnitelma yms.) ja tsekata, ettei ole mitään ylimääräistä rojua kulkureiteillä. Onneksi on sen verran uusi kiinteistö, ettei ole ehtinyt tavaraa vielä kertyä. 

Valokuvien kanssa puuhastelu jatkuu edelleen. Tänään sujahtanut albumiin vuosi 2018. Enää 2 vuotta laittamatta. Hommatut albumit ei ihan riitä, pitää ostaa ainakin 1 lisää.

Koetin ottaa pari valokuvaa kun ulkona on niin kaunista …hankien kimallus ei vaan tuu kuviin silleen kun sen näkee.
Sisähommina olisi yläkerran lattian moppausta…tuo keväisen kaunis aurinko tekee paljastuksia…lattiat pitäisi moppaa enempi kuin kahdesti vuodessa :slight_smile: Olohuone kerroksessa viikottain…koirulaisten tassun jäljet ja takan poltto roskaa…

Verhoja ja liinoja vaihdettu kevyempiin.

Aamulla sulatin tuvan arkku pakastimen kun sai vietyä ulos terassille kylmälaukussa pakasteet ja osan muovikassissa roikkumaan orteen.
Pakastimen kanssa samalla seinämällä olevan kirjahyllyn tapasen tyhjennin kokonaan ja siirsin paikaltaan sivuun. Sain pyyhittyä koko seinämän hirret ja lattian kirjahyllynkin alta.
(Isäntä kyllä sanoi minun tekevän ihan tyhjää hommaa kun siellä ei muka ollu mitään pyyhittävää) No eihän sitä tiedä ennen kuin katsoo, nyt ainakin on puhdas ja minä tyytyväinen.
Pyyhin hyllyt ja laitoin hyllyköt ja pakastimen paikoilleen. Laittelin tavarat ja pakasteet.
Pakastimessakaan ei ollu mitään jääny kierrättämättä, kaikki ok.
Nyt hyvä mieli kun suursiivoukset on aloitettu vaikka seinä kerrallaan.
Luvassa kovia pakkaspäiviä niin ei harmita jos ei ulos kerkee.
Onneks vielä jalat toimii että pääsee nousemaan tuolille ja vielä tuolin päälläkin olevalle tuolille, muuten en ylety katonrajaan.

Tänään sain sulatettua pysty pakastimen ja samalla tehtyä suursiivouksen saunanpuolen  eteisessä missä pakastin on. 
Pikkuhiljaa homma etenee.

Tönönvahdilla vauhti päällä.
Mun sisähommat jäi aika vähäisiin kylvöihin vaikka sain niihin kyllä aikalailla aikaa tuhrattua. Jatkossa homma menee nopeemmin kun kaikki tarpeelliset tavarat on nyt tuotu sieltä sun täältä yhteen ja samaan paikkaan.