Siirsin pystyyn kuivaneet jouluruusut ämpäriin johon olen kerännyt käytettyä multaa …jotka kippaan pihaan kun lumi sulaa. Ei noi jouluruusut vaan suostu mulla talvehtimaan…juuripaakut vaikutti hyville mutta maanpäällinen osa kuivi kaikissa.
Varaavan takan lämmitystä, hiukan keittiöhommia, hiukan valokuvien albumiin laittoa. Kovin vähän mitään aikaansaannoksia sisällä mutta jotain pientä puuhastelua.
Tänään tyhjensin jääkaapin. Vedin pois kaapiston uumenista ja putsasin alustan sekä jääkaapin takaosan. Ei olis ollu tulipalovaara pölyn takia ainakaan mutta nyt tiedän senkin.
Samalla tuli putsattua jääkaapin sisuskin.
Keittiön ikkunaseinän hirret pyyhin ja vaihdoin verhot. Pesen ikkunat välistä vähän keväämmällä kun ilmat lämpiää.
Tiskialtaiden aluskaapiston putsasin myös.
Kymppi jäi kävelemättä ulkona tänään kun meni aikaa tussutellessa ja ruuan teossa ja vähän leivoinkin.
Koti taas siivottu,ihana ku sai kaikki ulos raittiiseen ilimasn.Matot ”pesty” lumella
Aamulla aloittelin taas suursiivouksen jatkoa. Päivällä tein lehtikaalipannarin uuniin ja sillä aikaa kun paistui keitin kiisseliä omenoista ja raparperi mehusta.
Välillä kävin 10 km kävelemässä ulkona ja sittä jatkoin taas siivouspuuhia.
Onneks voi omat hommat heittää kesken kun ei ne siitä mihkään häviä.
Tuvan verhot jäi laittamatta, jatkan aamulla kun kädet saa yön aikaan huilia.
Kiroan hirsiseiniä siivouksen aikaan mutta iteppähän aikoinaan haluttiin tämmöinen.
Ikkunoiden ja ovien pielissä onkaloita sorkkia puhtaaksi. Samoin nurkat hitaita puhdistaa.
No onhan mulla aikaa, mitä en kerkee tänään jatkan huomenna, tai ylihuomenna, tai ensviikolla.
Mulla on mennyt kanssa aikalailla tarkkaan tää päivä sisäpuuhissa. Koiran kanssa kävin kylällä lenkillä ja samalla piipahdin ruokakaupassa kun ei ollut kuin kaks autoa siinä pihassa - piti käyttää hyväksi sellanen rako kun ei oo pahemmin muita asiakkaita. Muuten kaikenlaista järkkäämistä ja paperipinojen läpikäymistä/roskiin laittoa sisällä. Kohta se kevät ulkonaoloineen koittaa, on nyt yritettävä noita aikaavieviä juttuja sisällä hoitaa ettei niitä löydä taas eestään seuraavana talvena oottamasta.
Olisi halpa henkivakuutus!
Oli pakko ottaa kunnon imuri esiin. Aurinko paljasti pölyt. Tylsin kotihomma mitä tiedän.
Verhot sain laitettua, yhden kaapin sisukset tutkin ja siivosin samalla. Kurpitsasämpylöitä tein ja lähdin taas kympin lenkille.
Kerkesin sisälle kun putkahti vieraita ihan yllättäen. Siinäpä se aika tärväänty. Siivoukset siirtyi taas eteenpäin.
Paperien järjestelyhommia tänäänkin. Poikani kävi tänään tapetoimassa makuuhuoneeni seiniä ja kävin sitten itse läpi sieltä pois kantamiani paperipinoja. Nyt on paperit järjestetty mappeihin asioittain ja 9 vuoden lehtileikkeet muovitaskuissa vuosittain eroteltuina. Siihen se päivä sitten menikin poislukien koiralenkit aamulla ja iltapäivällä.
Nyt on taas elämää niputettu ja järjestetty jälkikäteen, ja oma huonekin tuntuu hiukan omemmalta. Saatiin vielä hieno idea yhtä seinää varten joka tarkoituksella jätettiin tapetoimatta. Siihen tehdään samasta tapetista iso “taulu” joka kehystetään valkoisilla laudoilla (kuten esim. ikkunoiden ympärillä on), ja siihen “tauluun” sitten kiinnitän sisälle niitä lasikehyksissä olevia valokuviani jotka olin ajatellut ripustaa siihen seinälle joka tapauksessa. Ihanaa, tuskin maltan odottaa että homma saadaan toteutettua ja pääsen sitä “taulua” täyttämään !
Tänään siistinä sisätyönä vuoden 2020 valokuvien laittoa albumiin. Elokuussa mennään nyt, katotaan laitanko tänään loppuun koko vuoden vai jätänkö huomiselle vielä vähän. Olis alotettava myös siemenien pussitus Iittiläisten kurpitsakisaa varten, vähän arvon että kummalla hommalla jatkan tänään ja kumman jätän huomiselle.
Oli muuten hyvä homma kun tänään niitä viime vuoden kuvia albumiin laitoin ja huhti-toukokuun kuvissa oli se järkyttävä määrä kaikenlaista ja -kokoista esikasvatettua kasvustoa siinä silmien edessä nähtävillä. Huhtikuun kuvassa meillä vielä mahtui ihmisetkin jollain tapaa olemaan ja liikkumaan, toukokuun kuva kertoi karua todellisuuttaan - Kasveja pöydät, ikkunalaudat, niiden laajennukset ja tuolit täynnä. Niitä raahasin sitten sisään - ulos - sisään- …joka päivä.
Olinkin jo tiukasti päättänyt etten yhtä ainoaa tomaatin siementä kylvä ennenkuin helmikuun puolen välin jälkeen ja hyvät vahvistukset päätökselle sain tänään kun viimevuotista tilannetta albumiin tallensin.
Minun aamupäivä meni pelmutessa vaatekaappien ja makarin vaatekomeron kanssa. Kaikki pois ja pyyhin kaapit sisältä ja komeron seinät ja hyllyt.
Jätin homman sikseen ja taas välillä 10 km lenkille.
Iltapäivä meni sittä lajitellessa vaatteet takasin. Tympeä homma mutta nyt olen tyytyväinen itteeni kun kehtasin nuokin päivittää.
Tuo huone missä on nuo vaatekaapit on nykyään myös minun juoksumatto.
Huomenna pyyhin siellä laipion ja hirret sekä lattian tietysti.
Pidän sinne oven kiinni ja ainut lämpö tulee vain mitä uunin piipun hormi lämmittää joten se pysyy viileänä talvella ja kesällä minä en siellä kävelekkään.
Tänään toiletin pesu ja tunnin venyttely tuokio ja netissä iltalehtien lukua ja kaffittelua…ei niin tuloksekas mut yritän joka päivä tehdä yhden ns.yleishyödyllisen työn kotona…kesällä kun siirrytään ulos niin koti jää hunningolle.
Eilen pussittelin kurpitsansiemeniä pikkupusseihin eteenpäin annettavaksi. Laitoin vielä yhtä lajiketta koeidätykseen, ja jos itävät hyvin niin niitäkin sitten kerkiän noiden muiden mukaan pussittaa. Vaihdoin tyttöjen sänkyihin lakanat ja tuuletin peittoja ulkona päivän ajan.
Tänään oli mun oman sängyn vuoro, peitto oli ulkona päivän ajan. Ihanan puhdas ja raikas tuoksu siitä lehahti äsken kun petasin sen takasin sänkyyn. Rakastan sitä puhtaan tuoksua - ei mitään keinotekoisia hajusteita vaan pelkkää puhtautta.
Tänään tein ruisleipää ja jatkoin siivousurakkaani.
Eilen oli pakko pitää ihan pötköttely päivä.
Niskat jumissa, risova päänsärky eikä kädetkään pelannu niinkuin olis pitäny.
Niskat menee jumiin kun joutuu koko ropalla avittamaan käsien pysymistä ylhäällä laipiota ja ylähirsiä pestessä.
Muutenkin toissapäivän työ kävi kuin hidastetussa filmissä.
No tänään sain makarin laipion ja hirret pyyhittyä. Toistaiseksi saa riittää tämän sortin siivoaminen.
Uunin ympärillä on vielä vähän hirsiä pyyhittävänä mutta jätän keväämpään kun ennen joulua pyyhin ne nuohojan käynnin jälkeen.
Nyt kerkee kädet huilia niin ovat toivottavasti iskussa kun ulkopuuhastelut alkaa.
Kohtahan se on taas suvi suloinen.
Tönönvahti, voin kuvitella miltä kroppa tuntuu kun hirret pesty.
Oletko miettinyt tehdä niin että imuroit ensin hirret ja sitten riittää kevyt pyyhintä kostealla.
Niin tehtiin kotikotona ja äiti on ”siivoushullu”. Imurinsuulake oli leveä paksuharjainen, sillä sai erittäin hyvin pölyt pois. Sen jälkeen otettiin talteensäästetyt vanhat t-paidat ym, pyyhittiin hirret kostutetuilla kankailla. Toimi hyvin. Ottihan se käsivoimille mutta se imurointi helpotti paljon.
Tönis,mikset laita mies5äsi tekemään tuota? Varmaan paremmat käsivoimat.
Ite en oo vuosiin pessy ikkunoja ,kattoja ja seiniä,niska ei kestä.Mussukka tekee net mielellään.
Täytyy tunnustaa että kattoja en ole pessyt koskaan ja seinätkin vain kylppäristä. No joo, keittiössä olen ehkä kaksi kertaa pyyhkinyt maalipintaa ja muualla onkin tapettia.
Pitkävartisella harjalla otan isompia pölyjä ja hämähäkinseittejä pois seiniltä ja katosta. Ja se ihan kunnon mukaan. Se homma ei sovi yhteen kyynärsauvojen kanssa eikä hyvin olkapäille jotka ei halua nousta ylöspäin. No olenhan mä nuorena siivonnut.
Imurilla otan hämähäkin seitit jos tulee liian ylös…katot meillä maalattiin 10 v sitten ei muutoin nuohota niitä.
Valkeita tapetteja ei juuri kosketella…siksi olohuoneessa ei ole tauluja koska niiden alaosaan kertyy nokea kun takka on aktiivi käytössä. Uusin siivousvääline on sinin pölymiekka jossa saa mikrorätin pestyä…sopii ahtaisiin paikkoihin.
Keittiön kaapistoja olen katsonut pahalla silmällä…pitäisi kaappi kerrallaan tyhjentää ja pyyhkiä…viimeksi kun tein niin …värkkäsin sinne sitä ikean liukueste muovia jottei astiat kolise…se kerää pölyä.
Pitäisi alkaa vaan tekeen mut innostus on nollaa…
7 tuntia oon leikelly pelakuita ja huoltannu talavetettavia.