Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)

Chilien kiusaamista ja taimien koulimista.

Laitoin pienet kiinarit samaan ruukkuun ja hieman uutta multaa ja luujauhoa …ne oli niin pieniä ja samanlaisia et saa asustaa kimpassa. Toinen teki kirkkaan keltaisia ja toinen oransseja puolikerrattuja …ruukku näyttää hyvälle ja mietin mitä seuraavaksi laitan samaan purnukkaan.

Johan oli hurjaa ommella huopaa. Kone meinasi karkaa ja huopa ei meinannut pysyä paikalla.
Farkku neulalla ompelin ja hyvin toimi.

Hiihtoloma oltu ihan kotosalla. Jatkettu remonttia vähän ja nyt vuorossa portaitten panelointi ja maalaus. I

Monta koneneulaa meni poikki ja vääntyi, joten tänään ostin 15 neulaa. 

Sain pari laatikkoa siivottua vanhoista rojuista ja samalla poltin kodinkansiollisen vanhoja kuitteja. Todistukset vielä säästin, vaikka mitäpä niitäkään säästämään.

Tänään vietetty iso osa ajasta ulkona,mutta sisällä sain kun sainkin hoidettua tuon kukka ruljansin. Kaikki talvehtineet pelakuut kävin läpi ja niinkuin aiemmin jo arvelin 80% oli kuollut. En Tiiä mikä lie tullut tänä vuonna :cry:. No loput katkoin ja laitoin uusiin multiin. Siivosin keittiön kaappeja ja jäätävän vuoren pyykkiä .

Vaihdoin sisäkukille ruukkuihin uudet mullat ja talvehtineelle isolle pelakuulle lisäsin pinnalle uutta multaa.Tänä talvena se on talvehtinut kunnon valon alla hyväkuntoisena ja rehevänä ja oli jo tehnyt pari kukkaakin. Kukat napsasin pois mutta varsia en nyt normaalista poiketen leikannut yhtään. Syksyllä tehty leikkaus vaikuttaa riittävältä.

Kultaköynnöksen pätkäisin mullanvaihdon yhteydessä surutta lyhyeksi enkä laittanut yhtään varsia lasiin juuria tekemään. En vielä pari vuotta sitten olis pystynyt moiseen haaskuuseen mutta nyt ei tehnyt ees tiukkaa :rolleyes:

Koulintaa…

Päivä ulkona, ja ulkona syömässä (repusta), illalla  laiskottelua+ kirja, valmista ruokaa.  Käsidesit ja maskit ja viimeisen päälle turvavälit. Ei maakuntarajaakaan ole ylitetty. 

Leipomis buumi iski kun isäntä on saattamassa äitiään pois täältä …sitkeä on karjalan evakko kun on elänyt vedellä ja morfiinilla jo 3 vrk pelkästään. Puuhaaminen auttaa kun muutoin miettii liikaa ja appiukko on ilahtunut kakku lähetyksistäni ! Nyt on leipätaikina kohoomassa … teen taikinat käsin vaikka se sattuu kun isännän yleiskone on niin meluisa etten viitsi sitä käyttää. Teen pieniä eriä niin ei tartte niin voimaa taikinan kanssa.

Ompelukisan innoittamana tein yhden pihamekon uusiksi. Helma vielä ompelematta. Ompelija miusta ei tule, se on varma. Pihamekossa on mukavuus ja isot taskut tärkeitä.
Villalangat selvin nurkasta varastoon kesäksi ja tietysti vähän koulimisia.
Nyt sarjoja katsellen saunanlämmitystä odotellen.

Kävin siemenvarastot läpi ja hävitin kaikki vanhat pois.
Rapsin kylppärin lattian silikonit irti. Uusimisien aika. Ikävä homma, mutta tehtävä muutaman vuoden välein.

Imuroin, kun ompelin  olohuoneessa vaatteita ja tietty matto keräsi langan pätkiä.

Nukahdin sohvalle ja aurinko on sillä aikaa mennyt piiloon.

Se viemäri haju palasi suihkuhuoneeseen.

Luin netistä, että tuuletusputki katossa voi olla jäässä tai linnut on tehneet pesän sinne.

Joka aamu viemärin haju puskee, kun pesen hampaat. Yököttää oikein.
Nyt taas pesin lattiakaivon ja sieltä se haju tulee. Fairilla pesin  kaivon.

Täytyy laittaa öljyn pisara kaivoon.

Pääsin vähän aikaisemmin töistä, ja kun kotiin pääsin aloin pestä ikkunoita. Siis apurini ”Hobotti” pesi ja minä valvoin kahvikuppi kädessä :grin:
Olkapää on niin vihainen etten saa vasenta kättäni ollenkaan nostettua. Tuon pelin kanssa onnistuu yhdellä kädellä asettelu ja käynnistys. Ikkunanpesu siis sisä- ja ulkopuolelta. Huone päivässä. 

Siivosin vaatehuoneen ja nyt eteisessä pahvit ja muut odottaa, jotta vien ne pois.

Täytynee etsiä jätesäkki.

Santut sai eilen uudet mullat …vähensin santut kahteen ruukkuun… kaupasta sain niin tuuhean ison persiljan et purkitin senkin numeroa suurempaan ruukkuun ja koristeeksi kyökkiin…
Selkä kanittaa niin et laittelin ruoankin alulle istuallani ja ottaa koteloon kun koko talven olen jumpannut pihatöitä ajatellen niin nyt tila pahenee kun pitäisi parantua…Ostankin uuden joogamaton pihatöihin niin voi makailla työpisteen vieressä ja nyppiä.

Chalilla on ikkunanpesurobotti. Pesee muustaakseni samalla ulko- ja sisäpuolen.

Miraemmi, jep, paras ikinä ostokseni, ikkunapesurobootti (Hobot 168) :+1:
Googlaa ikkunapesurobootti tai window cleaning robot. Tulee valikoimaa :grin:
Ehdottomasti katso eri roboottien esittely videot YouTube:sta. Hyvin opettavaista. Roboja on erilaisia toiminnoiltaan ja tekniikaltaan.
Minä ostin kaksi silloin n.6 vuotta sitten. Joka vuosi keväästä syksyyn olen niitä käyttänyt, sisäpuolella ja ulkopuolella.
Aina kun ikkunat ovat likaiset / pölyset / sateen jälkeen raidalliset, robo on helppo ottaa käyttöön ja laittaa pesemään.
Se on automaattinen, käynnistän ja painan kaukoohjauspalikasta ”Lähde” ja se lähtee kiipeämään ja pesemään laidasta laitaan koko ikkunan. Kun on valmis, se piippaa ja sammutan sen.
Tarvittaessa vaihdan ”mikrokuitutossut”, suihkasen päälle ikkunapesuainetta ja siirrän seuraavaan ikkunaan ja sitten taas pesee. Mikrokuitutossut pesen pesukoneessa.
Se tarttuu ikkunaan imulla. Vähän samalla periaatteella kuin imuri. Minun Hobotit toimii verkkovirralla, on niissä sisäänrakennettu vara-akku, jos sähkökaapeli irtoaa niin se ei putoa ja ehtii kiivetä hakemaan sen alas :smile:
Olen alkanut katsoa uutta ikkunapesu roboottia. Minun roboilla on ikää jo sen verran etten saa hankittua varaosia enää, on jo niin vanha malli.
Huomasin että robojen hinta on moninkertaistuneet siitä kun omani hankin. Mutta, ei voi mitään. Jossain vaiheessa hankin uuden. Siitä on niin paljon hyötyä. Pahimpaan siitepölyaikaan voi halutessa pestä ikkunat vaikka päivittäin.
Siinä kun robo pesee ikkunan, minä voin tehdä sillä aikaa jotain muuta. Riittää että on kuulolla, kun robo piippaa että on pessyt valmiiksi.

Pyörivät kiekot imevät robon kiinni ikkunaan. Niihin pujotellaan mikrokuitutossut.

Sähkökaapelin pituus on 5 metriä.