Mie en enää keskieurooppalaisia hanki, ei talvehdi meillä.
Monena viime päivinä FG:stä on tullut ALE-s-postia. Ajattelin että on vaan pystyttävä vastustamaan, mutta, pahus, eilen sitten tuli mieleen etten voi elää ilman isoja liljoja ja ihania Iiriksiä
Meni se tilaus, hyvin maltillinen . Ja kun toimitus oli ilmainen. Seli seli……
Kasveja en ole koskaan tilannut ulkomailta, siemeniä vain.
Olen ostanut aika paljon taimia virosta, latviasta ja puolasta.
Sekä havuja ja perennoita.
Niiden kanssa ei ole ollut talvehtimis ongelmaa.
Euroopastahan ne taimistojenkin taimet suurin osa on myyntiin tulleet.
Erityis maininta puolasta tilatuille havupuun taimille, ne oli todella vahvat, isot ja hyvin pakatut.
Kasvavat kaikki erinomaisesti.
Nyt on muutama talvi niiden kanssa jo mennyt, niin uskaltaa kertoa.
Mulla osin samat tilauksessa:
En pystynyt vastustamaan sitä päivänliljaa (hemerocallis “Celebration of Angels”), ihan loppuvaiheessa tilausta palasin vielä lisäämään sen siihen
Tuleeko noiden tilausten mukana usein uusia ötököitä…
Minun silmiin ei ole tullut eikä ole ollut harmeja.
Toisaalta, viimeksi ostettu persiljaruukku kaupasta vilisti ”banaanikärpäsiä” kun toin kotiin.
Ne kasvit jotka olen tilannut, liotan ne vedessä kun ne saan. Yleensä ovat janoisia. Ja ovat paljasjuurisia. Näin keväällä istutan ne ruukkuihin ennen kuin istutan maahan.
Jos olisi jotain öttiäisiä, en voi sanoa tuliko mistä - kasveista vai mullasta jota käytin.
Sipuleista en ole nähnyt että olisi salamatkustajia. Nekin esikasvatan ennen kuin istutan maahan.
Kaunis lisäys
Niissä ei ole multaa mukana, vain juurakot ja pussiin lisätty matkan ajaksi jotain turvetta.
En oo mitään ötököitä nähnyt niissä.
Minä tilasin eilen tämmösiä.
Noi isot hostat on kiinnostanut mua jo pidempään ja pitihän sinne muutakin sitten lisätä, kun halvalla sai
Noita miniatyyriruusuja tilasin jo aiemmin ja nyt otin lisää, kun ajattelin antaa äidillekin sellaisen ja ehkä semmosen voisi istuttaa kesäksi isän haudalle.
Hitsi että tekisi mieli tilata, mutta enpäs tilaa! Ei ole paikkoja ja nyt pitää keskittyä ylläpitoon sen sijaan, että haalin uutta.
Mulla lähti ihan laukalle pari vuotta sitten, kun haalin tori.fistä ja purkutonteilta kaiken maailman perennoja. Nyt on aika järjestellä niiden paikkoja ja miettiä mikä säilytetään, mikä lähtee. Kaikkea ei voi olla pitkin tonttia sikin sokin.
Minullakin on perustana se että perennoissa kasvilajeja on vain muutamia ja sitten joitakin poikkeuksia, kun on tehnyt mieli.
Lajikkeita sitten taas on todella paljon, mutta kun ne on samaa sukukuntaa, menee hyvin yhdessä.
Osin vähän menty kokeilun kauttakin, että mikä täällä viihtyy ja mikä ei.
Päälajit on hostat, kurjenpolvet, astilbet, irikset maksaruohot ja nyt uutena salviat.
Salviat ovat menestyneet loistavasti ja niissä miellyttää pitkä kukinta ja kirkkaat värit.
Ja nyt nämä uudet tilatut, ne menee tuohon samaan sarjaan, joita jo paljon onkin, eli hostaa, iriksiä, salvioita, astilbeja ja kurjenpolvia lähinnä tilasin.
Pienellä kasvimaallani on kymmenittäin orvokin taimia, pieniä ja melkein kaikki sinikukkaisia. En millään raski kaikki hävittää, jonnekkin ne pitää änketä.
Samoin,muttaku mihinkään ei mahu.Paitsi,empä tiiä nouseeko penkeistä mitään tänä vuonna.
Kävin kattelemassa,onneksi oli loppuunmyyty ne joita oisin halunnu
Orvokit menee hyvin varjossa ja niitä voi siirrellä vaikka johonkin pensaan alle. Tai isoon ruukkuun johonkin portin pieleen.
Mulla on kyllä huonot kokemukset orvokkien taimien siirtelystä, jotenkin eivät tunnu siirtelystä tykkäävän.
Luonto petti ja tilasin vielä muutamat, kun halvalla sai.
Lähinnä hostia ja saniaisia , sekä muutaman geraniumin.
Kyllä lähtee.
Suippoparikoista löytyi ripsiäisiä. Yksi jokaisesta. Taas tuli lisää tilaa.