Skopolia, Scopolia carniolica

Skopoliasta en ole koskaan kullutkaan, onko näitä ihan yleisesti myynnissä? Varsinkin nuppu on niin herkullinen

tuota noin kivipekka, nimenomaan skopolia on ruotsiksi dårört=hulluksi tekevä yrtti. Löytyikö jostain kievarinyrtille sama nimi?

Minulle selvisi tässä, että kievarinyrtti on toinen kasvi kuin skopolia. Käytin nimeä näin koska kysyin Aarno Kasvilta scopolia carniolican suomenkielistä nimeä. Hän vastasi minulle kievarinyrtti eikä skopolia kuten esim. wikipediassa ja puutarhakasvikirjassa seisoo. Mielestäni skopolia on väännös latinasta eikä varsinaisesti suomenkielinen nimi. Siksi kysyin Aarnolta.

Itse en ole kasviasiantuntija. Scopolia carniolican nimen sain vertaamalla omaani Ruissalon kasvitieteellisenpuutarhan kasviin.

Hulluksi tekevä aine on skopolamiini.

ja samaa käytetään silmätippoihin laajentamaan pupilleja. Naisista tuli sillee kauniimpia, siitä yhden sukulaisen nimikin: belladonna.

Mikähän on skopolian valovaatimus? Voiko laittaa pensaiden aluskasviksi? Mulla olisi lavassa vankkoja taimia.

Miulla on ihan paahteessa.

Mulla on vähintäänkin puolivarjossa.

Olisko jollain kuvaa isosta skopoliasta… siis miltä se näyttää myöhään kesällä / syksyllä. Kuinka isokokoinen on? Minulla on yksi  taimenvaihdossa saatu, jota kuvittelin skopoliaksi, mutta näyttää niin isokokoiselta, että olen tainnut merkata väärin.

Ei taida tähän aikaan vuodesta näkyä maan pinnalla ollenkaan.

Skopolia kasvaa todella isoksi. Miul on kasvi ollut alle 2 vuotta ja se peittää lähes puoli neliötä. Varret on aikas rennot, siitä peittävyys. Nyt alkaa olla varret ja lehdet kuihtuneet, joten kuvaa en voi laittaa.

Skopolia kuihtuu heinäkuun puolivälin jälkeen. Minulla on paljas maapläntii ao kohdassa tällä hetkellä. Se on kevään ensimmäinen perenna pihassamme ja siksi niin kiva. Mulla se kasvaa aurinkoisessa rinteessä yksin että pohjolan kuningatarpuskan vieressä l. iltapäivän varjossa. Minulla on jakaa taimia esim. vaihdokkeina.

skopolia on kuihtunut tässä pari-kolme viikkoa sitten täällä… menestyy varjoisassa ja auringossa kunhan kosteusolot kasvualustassa ovat kohdallaan!! Kasvaa erittäin kookkaaksi - meillä varsinainen rikkakasvi… jokainen siemen tuntuu itävän… vanhat juurakot ovat ranteenvahvuisia ja lisääminen käy niistäkin varsin joutuisaan!!

kivipekka, mie voisin kokeilla. laitan yksäriä…

Voi ei… missä on mun skopolia? Kevättä odotellen… Mutta mikä ihme kasvi on siellä missä skopolian kuvittelin olevan…

Ei ole kuvaa, mutta kuvittele 1.5 neliötä täyttävä peruna. Siinä on skopolia loppukesästä… ei mulla ikinä lakastu, vaan täyttää penkin. Siksi siirsin sen arboretumin suojiin. Liian iso perennapenkkiin.

Skopolia ei tunnu kärsivän, jos karsii liian rehevää kasvua l. ottaa varsia pois. Mä olen tehnyt niin, jos tuntuu liian dominoivalta. Muut perennat tarvitsevat myös kasvutilaa.

mutta sehän peittää tosi hyvin sipulikukkien varsia kevään kukinnan jälkeen…!

leikkasin n. 3vk kukinnan jälkeen alas koko kasvin… ja sehän kasvoi uuden kasvuston joka kesti tänne syksyyn asti…

keväiset terveiset kivipekalle lähettää hän…

skopolia & c/o

Varoituksen sana skopoliasta haaveileville: En laittaisi perennapenkkiin skopoliaa. Kylvin sitä viime vuonna ja upotin kylvöksen 700 gr pohjattomassa jauheliharasiassa lasilavaan. Nyt keväällä revin  hiki hatussa sen taimia ylös, se oli karannut rasian ulkopuolelle 20 cm suuntaansa!  Kävin kaivamassa hevoskastanjan alkuja ja vielä löytyi skopolian juurakonpätkiä..!

Istutin kasvin paikalle, jossa leviäminen ei niin haittaa, paikka, jossa jostain syystä on tähän mennessä kuollut kaksi humalaa, piippuköynnös ja tummalehtinen mustaselja . Ja skopolia se kukkii vain. Vaikuttaa sitkeältä, rikkaruohoksi muuttuvalta. En usko, että perennapenkissä juuristoa saisi pidettyä kurissa kuin ehkä ämpäriin istuttamalla. Mutta sittenkin se siementäisi..?