Miulla ei ole levinnyt mihinkään vaikka on ollut ainakin 15-vuotta samassa paikssa. Varmasti liian huono kasvualusta.
Ei ole mullakaan levinnyt yhtään mihinkään viidessä vuodessa ja kuitenkin kasvualustassa pollen parasta ja kompostimultaa.
No jopas on täysin erilaisia kokemuksia. Pohdin kovasti mihin uskaltaisin omat taimeni istuttaa.
Joko skopolian uskaltaisi leikata matalaksi? Se on kasvanut liian holtittomasti ja peittää muut perennat kätköihinsä. En tidä edes minne sen voisi siirtää kokonaan. Taidan ensi keväänä pistää sen jonnekin vaihtareiksi nimenomaan niille joilla se pysyy hillitysti ja hallitusti jossain pikkupläntissä pollen parhaasta huolimatta. Tuo on savessa, kuivassa sellaisessa ja laihassa maassa. Täysin luomu.
Aika rötkötys on omanikin, tai nyt se on vain puolikas rötkötystä.Jaoin siitä palan yhdelle kaverilleni. Yhtään en muista, milloin se asettuu aloilleen…
No jopas! Mun ei retkota eikä rotkota. Napakasti pysyy pystyssä tuulessa ja tuiverruksessakin. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että pitäisi leikata alas.
Minulla kukkii taas, eikä ole myöskään kaatunut tai kuihtunut. Kasvaa männyn ja koivun välissä kohopenkissä. Toistaiseksi en ole huomannut sielläpäin leviämisen merkkejä, ehkä lavassa oli just oikeat olot lehtokasville, savensekaista multaa.
skopolia on ollut maata pitkin vihreänä jo juhannuksesta, Pitää pätkiä kohta siltään pois koko ruoho!
Bluedreams, älä ainakaan hukkaan heitä. Täällon yks kodin tarjoaja =)
Mulla on tämä levinnyt hiljakseen muutamassa vuodessa niin, että tänä keväänä nousi jo 9 muhkua alkua. Vaikka olen tätä jakanutkin maailmalle. Tällä hetkellä alkaa leveyttä olemaan liki metrin verran
Minulla on kaksi viime vuonna saatua tainta, molemmat nyt nousseet talven jälkeen kasvuun. Ihan pieniä ovat, mutta alkoi askarruttamaan että tuleeko niille tosiaan leveyttä molemmille metrin verran ? Ne kasvavat puolivarjossa eli aitojen risteyskohdassa. Lupaako se isompaa vai pienempää kasvua ?
juu ihan varmasti kasvaa metriseksi, mulla oli pohjoisen seinällä, vain aamu- ja ilta-aurinko. Siirsin kasvin, jäljellä on enää ziljoona siementainta…
Mulla kasvaa paahteessa, joten tuo tuntuu porskuttavan melkein missä vaan =) Kukat on vaan niin kauniit ja kukkii aikaisin, en luopuisi. Oon muutamia kertoja leikannut pidempiä varsia poikki kun kukinta alkaa olla ohi.
Annaw, mulle saa kyllä lähettää muutaman jos ihan pakottava tarve ilmenee
Sitten sulla olis hiukan alle ziljoona niitä enää…
Joo mullekkin;D
Scopoliaa voi pienentää nyhtämällä liian paljot lehdet pois. Se on kevään ensimmäinen kukkiva perenna. Mulla se on paahteisessa rinteessä ja kompostissa, jossa se ei suostu kompostoitumaan. Multa saa kasvin taimia mielummin vaihturia vastaan.
Skopolia eilen eli iso on
on siinä kokoa.
Kasällä Tommolasta ostettu Scopolia stramonifolia aloitti kukinnan.
Iik ja kääk! Ihana