Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Tuo Sinitalvikin Chorus Line on todella kaunis. Kuin siinä olisi kaksi kokonaista kukkaa sisäkkäin. Noita kerrattukukkaisia ei taida ihan marketeista löytää (Dibleysiltä?)

Kiitti vain vinkeistä ja kannustuksista!  *haluaa lisää soilikkeja ikkunalaudalle hih* 

Taidan kokeilla myös tuota vesilasissa juurruttamista, jotta tietäisi ihan varmasti että ovat alkaneet juurtumaan. Saamaan aikaan soilikin pistokkaiden kanssa laitoin kaverilta saadun rahapuun latverson multaan, ja on jo viikon uutta lehdykkää puskenut esille.  Siis pikkusoilikkeja odotellaan edelleenkello

Aina on saanut pelastamansa soilikit ihanasti taas kukkaan! Ihanan hehkuva väri, kuten pirjollakin!

Viime talvi oli raaka mun soilikeilleni... taisi kyllä hoitajassakin olla vikaa, jostain syystä oli kasvienhoitointo nollassa... Tosi moni kuoli, kuten juuri tuo Chorus Line, josta sain lehtipistokkaita muistaakseni peukaloiselta. Mutta löytyy noita vielä toistakymmentä lajiketta onneksi.

Tämä kevätkin on ollut laiskaa kukkienhoitoaikaa, joten soilikitkin on vielä vaihtamatta multaan, ääks. Kukkivat jo, saa nähdä mitä mullanvaihto tekee kukinnalle, mutta pakko ne on kai vaihtaa, että jaksavat taas vuoden purkeissaan kasvaa.

Ei multaa ole pakko vaihtaa, ellei ole tarvetta laittaa isompaan ruukkuun. Mutta sitten pitää lannoittaa, lannoitehan se siinä uudessa mullassakin se kasvattaja on.

Ai ei vai? Jee, no jopas helepotti kieli ulkoa. Ei kun lannoitetta vaan kehiin, ja menoks. Osalla on jo vähän vaaleahkot lehdet, kun en ole uskaltanut vielä lannoittaa, kun se mullanvaihto on ollut "heti huomenna" - suunnitelmissa jo kaksi kuukautta...

Mulla aloittelee kukintaansa Nerys:

Pari soilikkia kukkii nyt, valkoinen...

...ja sininen.

Voi miten kauniita ovat soilikkinne. Minun soilikit alkavat juuri kukintansa sinisessä vasta pienet nuput.

Innostuinpa tänään vaihtelemaan multia muutamille soilikeille. Lähinnä vaihdoin muutaman soilikin isompaan ruukkuun ja pari juurtunutta pistokasta ruukutin, mutta kun piti joitain muita kasveja ruukuttaa, niin eipä sitä multaa jäänyt lopuille soilikeille... Kai ne nyt sitten kasvaa vielä ensi talvenkin noissa mullissaan... vähän kyllä epäilyttää. En haluaisi enää lisää soilikkeja menettää ainakaan laiskuuttani.

No, huomasin että Amandasta olikin hyvä pistokastaimi, joka oli selvinnyt talven yli, luulin sen menettäneeni, kun iso Amanda kuoli. Ja Glorian "yksi pistokastaimi" osoittautui kolmeksi pikkutaimeksi... heehee. Yksi isompikin jo on. Mutta alkaisivat nyt kaikki kukkia, minulla on muutama ruukku, joista ei ole hajuakaan minkä värisiä ne ovat... voin sitten ruinata pistokkaita niistä joita olen talvella menettänyt kieli ulkoa

Sinitalvikilta voisin jo heti kättelyssä ruinata tuota Chorus Linea, ja vaaleansinistä ja tummanlilaa... Ovat vallan ihastuttavia! Ja jos jollakulla on vakoista soilikkia, joka pitää vartensa pystyssä, olisin käsi ojossa! Minulla on Albatrossia, mutta se roikottaa kukkia rumasti pitkässä varressa alhaalla. En tykkää. Pitääkö Raakin valkoinen kukkavartensa pystyssä? Se on kyllä nätti.

Tuota, mun ei pitäisi tätä soilikkiketjua käydä edes vilkaisemassa, kun alkaa himot nousta. Miten ne voikin olla niiiiiin ihania?

Ooh, en tiennykkää, et näitäki on noin montaa eriväriä... Äipälle tommosta yhtä sinistä(niiku MarjaBeellä)oon ihaillu ja hah haa, seuraavan kerran siitä lähtee lehti mun matkaan naurua

Tarviivatko paljon valoa? Tää mein kämppä on ankeen pimee. Keittiössä ainoastaa löytyy paremmi valoa. Mut sinne taas yleensä on hankala saada mahtumaa, ku ikkunalaudalta pieni tihulainen aina napaa ne :D

Ei tarvitse paljon valoa, eivätkä tykkää olla eteläikkunalla. Minulla kukkii komeasti sekä itä, pohjois-että länsi-ikkunalla. Parhaiten kuitenkin kuistilla, missä on ikkunat sekä itään että pohjoiseen, joten saavat paljon hajavaloa.

Kyllä tuo näyttää hyvin kantavan kukkansa, melkein kaikissa on kaksi kukkaa ja lähes pystyssä ovat.

Tästä minä pidän: Lemon Ice - pienikasvuinen ja pienikukkainen, mutta iso keltainen läiskä nielussa.

Onko muuten Midnight Flame''a vielä kenellä? Minulta se valitettavasti kuoli.

Soilikit aloittelevat täällä kukintaansa.

Kauniita ja hyvinvoivannäköisiä Vp: soilikit. Otin aamulla pois vanhoja kukkia ja yksi oli näin erikoinen mitä lie meinannut tähän tehdä.

Plaah. Otin soilikin lehen ja laitoin sen vesilasiin, mutta näyttää kyllä aika surkeelta :( iha lörpäks menny koko lehti. Harmittaa!

Soili, joko olet löytänyt Midnight Flamea? Mulla olis...

Midnight Flame ja Gloria jaksavat kukkia...