Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Merccu59, oletpa onnistunut mainiosti!

Ne sinulta tulleet lehdet halkaisin ja laitoin pitkittäin multaan. Kaikista muista väreistä näyttäisi tulevan 1-5 poikasta paitsi siitä kaikkein ihanimmasta kirjavasta, se lehti haihtui savuna ilmaan parissa viikossa...surullinen

Kunhan kukkanen hiukan rauhoittuu tuon kukkimisen suhteen niin ainakin yhden noista isoista lehdistä otan pois. Ei nimittäin muuten sovi olemaan tuossa ikkunalaudalla.. Eli silloin olisi mahdollsita saada. Itse en osaa juurruttaa/kasvattaa pistokkaita, joten lehteä voin lähetellä kun aika on.. :D Syksymmällä, ennen kylmiä. Jos joku tahtoo, miulle viestiä!

Pirkko-Martan soilikissa on herkulliset värit. sinulta saaadut Israelin siemenet itivät ja kasvoivat hyvin, ensimmäinen kukka avautumassa

Voisin postittaa siitä kirjavasta sulle uuden lehden,on nimittäin sen verran rehevä,joudun joka tapauksessa muutaman lehden karsimaan.

Laita osoitetta mulle uudelleen(olen hävittänyt kaikki tiedot johonkin,en kyllä ymmärrä mitenoho

Tässä viime keväänä Soililta saaman Midnight Flamen lehdestä juurrutettu taimi.

Jopa minä onnistuin ekaa kertaa siinä hommassa,sain kyllä selkeät ohjeet miten se tapahtuu.

On kyllä kaunis -ihana väri!

Emily oli vaivihkaa avannut ensimmäisen kukkansa:

Hoyabella, vaihtaisitko lehden tuosta vaaleanpuna-keltaisesta tämän violetin lehteen. Tästä pitäisi kyllä karsia useampiakin lehtiä, kun kasvi ei meinaa enää mahtua kukkapöydälle.

Onpa kaunis ja haalea Emily. Dibleysin kuvissa kukan nielussa on tummia viiruja.

hei! olisin kysynyt että mites se kastelu pistokkailla?, niin kun olen saanut muualtakin pistokkaita mut en tiedä kun vaikuttaa etten saa niistä mitään kasvamaan, ettei vain mun pistokkaani kuole. niin olikos jollain pientä alkua ??

Yksittäisiä lehtiä voi ostaa/vaihtaa johonkin muuhun täältäkin. Lehdestä kasvattaminen on todella hidasta, se voi kestää vuodenkin..ettei ole hätäisen hommaa silmän isku. Ellei onnistu vedessä juurrutus, mulla ei ole vielä onnistunut.. Juu, eilen laitoin lehden puolikkaita multaan, aion taas yrittää jos poikasia olisi tulossa jossain vaiheessanaurua...

Itse tilasin nämä omani Dibleysiltä, kauppapaikka löytyy googlella hyvin, siellä on hirmuisesti tarjontaa kieli ulkoa, yritän vältellä sitä sivua!!

Joskus kannattaa ostaa kimpalla jos löytyy sopiva hyvä porukka vaikkapa täältä..yleensä löytyy, luulen. Kukkakaupat/tavaratalot myös myyvät soilikkeja, tietenkin, jos vaan sattuu olemaan valikoimissa..

Tässä 4.8.2007 käynnistynyt Streptocarpus-tehtaaninaurua

Juu, nyt oikein seuraamalla seuraan kuinkas kauan menee aikaa , kun nuo kuolee/tekee poikasiasilmän isku toivon toki viimeisintä vaihtoehtoa.. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, joten annan vaihtoon, jos jotain vaihdettavaa vaan ensin kasvaanaurua ps. yhden lehdenpätkän laitoin pystyyn, teen suurta poikkitieteellistä tutkimusta, että kaatuuko se vai mitä tapahtuuoho

Vuosi sitten minulla ei ollut yhtään soilikkia ja nyt on seitsemän, kaksi niistä on ihan pieniä vauvoja jotka pitkän odottelun jälkeen syntyivät juuri tuolla tavalla kuin tuossa Sinitalvikin kuvassa. Yksi soilikki on kukkinut jo muutaman viikon.

Minä nykyään juurrutan vedessä, tuntuu juurtuvan nopeammin. Ja kun istutan ruukkuun, pidän puolikasta isoa limppapulloa ilman korkkia ruukun päällä niin kauan kunnes kasvaa kunnolla. Soilikit on kummia otuksia, eivät tykkää liiasta vedestä, eikä vedestä lehdillään, mutta siellä ne lehtipistokkaat kasvattelevat uusia pikkulehtiä ihan veden alle!!

Olen tehnyt jopa niin, että kun sain erikoisen soilikin lehden, juurrutin siitä yhden alun, ja istutin sen ja pätkäsin emolehden ja panin sen taas vesikippoon juurtumaan... nyt siinäkin on jo juuret! Ja olen kyllä mullassakin juurruttanut pätkittyjä lehtiä, hyvin toimii.

Voisin kuvitella, että toimii oikein hyvin, vaan enpä ole kokeillut. Kokeile, silläpä sen tietää! Ei ainakaan tule lehdet veteen.

Ihan ihmettelen kyllä miten hyvin viihtyvät vedessä pistokaslehdet. Yhteen lehteen oli tullut hienot juuret ja muutama pikkulehtikin, ja sitten unohtui kastelu... oltiiinkohan reissussa tai jotain. Kaikki vesi oli kuivunut, juuret tarttuneet melkein kuivaan pohjaan ja ruskettuneet, mutta juuri ja juuri kosteat. Ajattelin että nyt on mennyttä, mutta irroitin kumminkin juuret, ja nypin kuolleimmat (eli melkein kaikki) pois, uutta vettä purkkiin ja odottelua... niinpä vaan teki uudet juuret! Ja nyt voi hyvin ja kasvaa mullassa. Kasvavilla soilikeilla juuret kun tuntuu olevan niiin herkkiä!

no pitääpä kokeilla,  että laitan pistokkaat veteen, jos  nyt onnistuisi kasvatus.

Kiitos Poppius hyvistä juurrutustiedoista! Itse juurrutin juuri elämäni ekan lehden siten, että ruoti oli vain vedessä; 2 viikkoa kesti tulla juuret. Nyt odotellaan, että kasvua ilmestyisi mullan päälle.

kiitokset  teille  hyvistä juurrutus ohjeista, ja toivottavasti nyt ensi kertaa  onnistuisi  minullakin kasvatus.

Sain puutarhapuurtajalta pari isoa soilikin lehteä muutama viikko sitten. Toisen laitoin multaan ja toisen leikkasin pystysuunnassa puoliksi. Poistin lehden latvaosasta lehtiruodin ympäriltä lehteä pois ja laitoin vesiastiaan. Nyt ovat molemmat osat lehdestä kasvattaneet hieman juuria ja ajattelin laittaa nämä nyt multaan. Toisessa osassa on jo hieman pikku alkua itse taimelle. Tässä näkyvät molempien osien pienet juurien alut. Vasemmalla on lehden tyviosa ja oikealla latvaosa.

Oi, että  tuo Peukaloisen tapa on kyllä helpompi lisätä soilikkeja. Meillä myös vedessä kolme lehteä, ei näy vielä juuria, mutta ihan kuin jotain olisi tapahtumassa...se alaosa on tummunut hieman ja turvonnut, itse lehti ei nyt ole lörpsähänyt laisinkaan.  Jospa  onnistun naurua