Soilikki, Streptocarpus, Osa 1, SULJETTU, -> jatkuu: Osa 2

Ja Gwen:

Oih, ihana amppelisoilikki...! Minäkään en ymmärrä mikä taika amppelisoilikin kasvatuksessa on! Sain pistokkaita pari vuotta sitten, mutta rötkelönä kasvoi, ja pari hassua kukkaa teki. Talvi sitten tappoi. Muut "tavalliset" soilikit sen sijaan rehottaa ja kukkii komeasti. Tosin nyt on kukinta jo laantunut. (Eikä sitten tullut parasta kukintaa kuvattua...)

Pikkusoilikin kukkiminen on kyllä minullekin mysteeri. Omani rupeaa kukkimaan joka vuosi vasta näin syksyllä, kesällä se kasvattaa vain lehtiä.

Tosi huonolla hoidolla ainakin miun on ollut, enkä paljoa lannoitellutkaan kastelulannoiteella. Aloitti kukinnan jo heti keväällä ja kukkii täyttäpäätä vieläkin.

Minulla on varmaan tuo pikkusoilikki liian kuumassa paikassa ja ehkä liian valoisassakin, kun se innostuu kukkimaan aina valon vähetessä. Vettä ja lannoitusta on saanut säästeliäästi omanikin.

Miun oma saa vaan aamun ensimmäiset tunnit aurinkoa.

Mun oli koko kesän kasvarissa ja sai kanankakkaraevettä.

Nyt iski kamala innostus noihin soilikkeihin, kun olen kuvia katsellut. Vähän mietityttää, että miten onnistuu kasvattaminen tällaiselta poropeukalolta. Eli miten nuo saa talven yli selviämään? Tulee ihan lapsuus ja mammala mieleen noista vaaleanpunaisista soilikeista

Jännittää tuo talvi vähän minuakin, eka kerta näin kasveista kiinnostuneelle. Komeasti kukintaansa jatkavien soilikkien kohtalo etenkin vähän jännittää.

Heh, ja äiti kävi kylässä tänään ja kun kerroin taas vaihteeksi kasvikuulumisia, hän totesi ettei tuota kasvihöpötystä pian jaksa kuunnella naurua Hauska sinäänsä, sillä vasta pari vuotta sitten hän puolestaan aina harmitteli kun minua eivät siirtolapuutarhatouhut tai kasvit muutoinkaan kiinnosta. Vaan kuinkas sitten kävikään...

Minulla tuo vaaleanpunainen on alunperin äidiltäni, sinisestä en muista mistä olen alun saanut vuosia sitten. Niitä vanhoja joita oli jo mummun ikkunalla!

Talven yli säilyy, kun kastelee vähän, ja säilyttänyt olen itä-ikkunan edessä kukkapöydällä ,ei kovin valoisassa paikassa. Joka kevät olen jakanut vanhan ja istuttanut uuteen multaan ja ylimääräiset jakanut ystäville ja loput kompostiin!

Tässä se minun sieministä kasvetettu soiliki, nyt kukki  

kaunis on minun mielestä, kuva linkina ----> http://rj.foto.radikal.ru/0709/62/4815e6a177b5.jpg

Syystervehdys!

Harmittaa että hoksasin nämä sivut näin myöhään ja varsinkin tämän soilikkikeskustelun. Syksy on ovella ja eivät taida soilikinlehdet enään juurtua... vai juurtuuko?Olisiko joku halukas myymään muutaman lehden? Olen asiassa aika tumpelo ja ehkä innokkuuteni menee ymmärrykseni edellä!

Kertosiko joku sivun netistä, jossa voisin tutustua kuvin eri lajikkeisiin?

Mulla on kans hinku koittaa soilikkia, anopilla on niin komea, mutta pakko kai odottaa kevääseen ennenkun ottaa lehtipistokkaita, kun anopppi sanoi, että tuskin lähtee näin syksystä juurtumaan.. Tosin mulla on nyt muuten kyllä juurtumassa kaikenlaista. Parhaaksi olen todennut avoakvaarioni, jossa killuu nyt sitä sun tätä, on lämmin hapekas vesi ja hyvät lamput päällä, juuria tunkevat urakalla naurua Tosin nuo lehtipistokkaista lähtevät eivät sovellu tuohon..

http://www.dibleys.com/

Tuolta olen omat soilikkivauvani tilannutkieli ulkoa

Kannattaa vieläkin kokeilla juurrutusta.
Syyskuun ekalla (kokonaisella) viikolla laitoin veteen lehdenpalan; 2:ssa viikossa tuli juuret eli yhtä nopeasti kun kesälläkin.

Hei taas,

siis pistokasjuurrutusta voisi vielä kokeilla pikkutaimien toivossa? Olisiko joku useamaan soilikin kukkanen omistaja niin mukava, että lähettäsi minulle muutamia lehtiä kokeiltavaksi? Ei tarvitse olla mitään "himoittua" lajiketta kieli ulkoa näin ensalkuun tumpelolle.

Laittaisin vaikka postimerkkejä maksuksi tulemaan.

7 kukkavanaa yht´aikaa kukassa. Dipleysin taimia (keväällä hankittu).

Ihana... täytyy vain todeta ja simmut tapilla toljottaa... odottaa kevääseen (KÄÄK) pistokkaiden ja taimien ostoon...

ruskasta kuitenkin nauttien ja Soilikin paikalta pölyä pyykien

Tässä kaikki dibleysin kukat kukkivat (yksi joka ei ole kuvassa lähti miniänkokelaalle).

Tänään kävin Plantagenissa ja 2€ poistopöydässä oli ihania soilikkeja. En osannut päättää,minkä ottaisin, joten otin kolme:

Kuvasin samantien, en vielä ehtinyt siistiä ja istuttaa uusiin ruukkuihin (ne ruukutkin on vielä koristelematta...) Huomiseksi on puuhaa.

Kaunis tummanlila-kelta kukkainen, röpeiläiset kukat

suloinen vaaleanlila-kelta isompi kukkainen

ja upea todella tumma viininpunainen!