Sormustinkukka, Digitalis

Sormustinkukat ovat säilyneet hyvin talven yli , toivottavasti kukkivatkin komeasti .

Hei!
Näitä meillekin putkahteli viime syksynä pitkin pihaa, joita sitten siirtelin ulkorakennuksen taakse varakukkapenkkiin, kun en ollut varma, että mitä lie ovat. Arvuuttelimme itse niitä juuri sormustinkukan "poikasiksi" ja tuolla "mikä kasvi" -palstalla se myös tunnistettiin. 
No, joka tapauksessa, millaiseen paikkaan ne kannattaisi istuttaa, eli mitä ne vaativat? (ja kai ne voi vielä kerran siirtää lopulliseen kasvupaikkaansa?)

Anteeksi, nyt vasta huomasin kysymyksesi. Sitä isoimmiksi ja komeimmiski kasvavat , jos on oikein hyvä kalkkipitoinenmaa, eikä liian kostea. Keväällä vielä jotain yleislannoitetta, niin kyllä ovat komeita   Keväällä nuo alut voivat kuivua, kantsii heittää havua päälle, jos on oikein kuumassa paikassa. Muuten tykkää auringosta.

Minunkin on syytä nyt alkukeväästä siirtää paraatipenkkiin itsellään nousseet monet kymmenet sormustinkukan alut tilavampaan paikkaan. Kukkiiko jo tänä kesänä taimi, joka viime kesänä kasvatti pienen lehtiruusukkeen?

Juups, kaksivuotinen on hän:)

Tässä saamiani siementaimia, ihanasti kukkivat viime kesänäkukkanen

Tykkään hirmuisesti sormustinkukista.
Mulla on sirkkalehtiasteella sellaista sormustinkukkaa, jonka pitäisi olla "yksivuotinen", tai siis ainakin kukkia jo tänä kesänä. T&M:n listoilta Digitalis purpurea Foxy.
Talvella hommasin siemenet myös seuraavista: Digitalis ciliata, D. parviflora Milk Chocolate, D. ferruginea,

No hitsi -viesti livahti kesken lähtemään kun painoin väärää nappulaa...
Listaan piti laittamani vielä D. purpurea PJATNISTÕI GIGANT ja D. parviflora.
Nuo kaikki on vielä kylvämättä...

Kiitos Satues ohjeista! Onkin mukava kesä edessä, kun saa seurata, millaisia kukkia meille onkaan tulossa, sillä meillä ei ole ollut aiemmin sormustinkukkia. Ja näiden alkuperästä kun ei ole tietoa, ovatko ne jostain lentäneet (??), vaiko sitten sellaisia, joita on kuulemma kasvanut 20-30v. sitten jossain meidän talon pihalla. Missään ei ole kuitenkaan jälkiä yhdestäkään kukkapenkistä, tai perennoista. Ollaan vain itse perustettu kukkapenkkejä.

punaherukka, jostain muistan lukeneeni, että sormustinkukan siemenet säilyvät vuosikymmeniä maassa itämiskykyisinä.
Ilmeisesti nyt kun olette maata möyrineet uusia istutuksia tehdessänne, ovat siemenet nousseet itämiselle suotuisiin olosuhteisiin (sormustinkukan siemenet itävät valossa ja ne kylvetään peittämättä).

Minullakin on pikkuruisia sormustinkukkia tulollaan. Nimilappuihin olen kirjannut, jotta: rusko-, pikku-, kelta-, villa-, Pam´s choice ja iberian. Villa- on digitalis lanata ja iberian on d. thapsi ja tuo pam´s on d. purpurealajike, noista muista en tiedä, kun ovat siemenkirjeistä ja suomalaiset nimet on riittäneet minulle. Tavallista vanhaa sormustinkukkaa on pihalla jo ennestään.

Mutta mitä mä noille minitaimille nyt teen, kun hulluna rupesin heitä sisällä esikasvattamaan. Milloin uskallan viedä ulos, kun ovat lämpimään tottuneet. Tekisi mieli nakata mahdollisimman pian kukkapenkkiin ja joku purkki kasvihuoneeksi päähän, mutta tapanko minä ne sillä tavalla?

Voi hyvinkin olla noin kuin Liisukka sanoo. Vanha kunnon saviheinäkin voi säilyä maassa lepotilaisilla siemenillä parikymmentäkin vuotta ja itää sitten kun olosuhteet ovat suotuisat. Ei siis tarvitse kuvitellakaan pääsevänsä joskus savikasta eroon.

Minä olen parina syksynä ripotellut sormustinkukan siemeniä sinne tänne, mutta en ole saanut sitä lisääntymään. Jokin yksittäinen kukka siellä täällä vanhan kukan kohdalla on. Nekin luultavasti luonnostaan ilman minun apuani lisääntyneet. Pitäisikö siirtyä kevätviljelyyn? 

Annabella, anna  olla ne kukkavanat pystyssä kevääseen asti,että saavat siementää ihan itsekseen, tai leikkaa vasta myöhään että ehtivät tiputella siemenensä, seuraavana vuonna siinä samassa paikassa on PALJON pieniä taimia....usko vaan  

Äsken leikkasin sormustinkukkienkin varsia tuolla pihalla ja voi hurja, miten niistä kuulkaa karisi siemeniä sekä multaan että nurmikoille. En kerännyt niitä talteen, koska entisiäkin on kenkälaatikossa.

Millä ihmeellä saatte nuo sormustinkukan taimet säilymään alkukevään yli? Oon käyttänyt tuhannenlaisia konsteja, mutta aina ne kuolee. Yhtenä syksynä purkitin lehtiruusukkeita ja vein kellariin. Siellä ne säilyivät vihreinä, mutta menehtyivät alkukesällä. Olen peitellyt niitä monella eri tavalla, mutta aina sama tilanne.

Noilla vanhoilla keskustelupalstoilla kerroin, että toin muutamia sormustinkukkia entisestä kodistani E-Pohjanmaalta. Kukkivat täälläkin sinä kesänä ja edelleen niistä siemenistä putkahtaa uusia taimia. Alun perin niitä ilmestyi kotini puutarhaan, kun vähän myllättiin yhtä ojan reunaa. Åitini nimittäin kasvatti niitä 1960-luvulla. Ja niin ne heräsivät  vuosikymmenien päästä henkiin. Mutta pitää kai todeta, että Lappi on hiukan eri paikka kuin Pohojanmaa.

Minä ainakin peitän ne ihan samalla tavalla kuin havukasvitkin. Täällä Turun kupeessa taas kevätaurinko on niin voimakas, että kaikki mikä vähänkin vihertää on pakko suojata ja pitkään.

No, täytyy taas yrittää laittaa jotakin peittoa. Sormustinkukat ovat niin i-i-ihania!

Mulla sormustinkukat kasvavat tuulisella/aurinkoisella paikalla ja joka kevät hävikki on suurta. Viime keväänä jäi enää muutama yksilö jäljelle. Tänä keväänä olin suojannut niitä aikas hyvin, mutta siltikin alkoivat ruskettua. Niinpä aloin kastelemaan niitä jo tosi aikaisin keväällä ja sen myötä ruskettuminen väheni ja kasvu jatkui. Nähtäväksi jää miten lopulta käy...

Tää taitais kuulua tyhmien kysymysten palstalle mutta kun tässä aloin pähkäileen että jos sormustinkukka on kaksivuotinen,kasvaa ekan vuoden ja kukkii toka vuonna niin mitä sille sit tapahtuu.Katselin kukkamaata ja siinä on viimevuotinen taimi jossa jäljellä vielä tynkä kukinnasta,hävitänkö sen taimen vai voiko kukkia vielä toisen kerran.Taässä mun pienelle päälle pohtimista,heh.