Kyllä se voi joskus kukkia kolmantenakin vuotena, on meilläkin sellaisia tapahtunut. Yleensä lehtiruusuke kuolee syksyllä kun siemenet on karistellut maahan.
Pikkuruusu, voi sinun pientä päätäsi, älä enään vaivaa sitä, vaan anna sen sormustimen kukkia uudelleen, koska on niin halukas sitä tekemään Olen saanut saman kukkimaan monena kesänä peräkkäin, kun leikkaan heti kukinnan jälkeen kukkavanan poikki.
Juu poimin kyllä siemenet sitä mukaa pois kun valmistuivat,jospa se vaikutti.Hyvä tiettää jos on mahdollista kukkia vielä uudelleen,katsellaan,katsellaan.
Tämä on valtavan kokoinen Onko edes sormustinkukka? Alkoi jo epäilyttämään kun on tommonen jätti.. Vertailukohteena vieressä tavis kokonen tennispallo. Oli jo viime vuonna tuo ruusuke, eikä kukkinut.
Miikos: Minunkin sormustinkukkaruusuke on samaa kokoa. Siirrettiin meille viime kesänä ja kukkikin vähäsen silloin jo. Saa nähdä saammeko kukkia tänä vuonna..?
Eiköhän me saada valtavat kukat tänä vuonna Näyttää tekevän sivuun uusia ruusukkeita tämä jätti.
Tämä ilmiö taisi olla esillä jo vanhassa p-netissä. Itselläni ei kuitenkaan ole tällaisia ollut, ja nyt on lähes kaikkien sormustinkukkien latvat tällaiset. Mikä tämä ilmiö olikaan, muistaako kukaan???
Luulin joskus, että tuo on joku kasvuhäiriö tavallisessa sormustinkukassa, mutta se on kuulemma ihan oma lajikkeensa. Sen siemeniä on ollut myynnissä ainakin Ruotsissa ja on saattaanut eksyä niitä joihinkin tavallisiinkin siemenpusseihin.
Niin, se lajikenimi on Monsterosa.
Ai, no kyllä se aika monsteri onkin Mutta nämä ovat itse siementyneet omista viime kesäisistä tavallisen näköisistä sormustinkukista. Mistään en ole uusia siemeniä saanut. Noita sormustinkukan taimia kun tuli miljoonia.
Noin se ainakin on erään asiantuntijan toimesta selitetty erään puutarhalehden Kysymys ja vastaus -palstalla. Jospa ilmiö ei olekaan kaikille jälkeläisille periytyvää? ;)
Minulla on sormustinkukissa myös paljon tuollaisia latvuksia. Eniten niitä on valkokukkaisissa. Omista ''tavallisista'' siemenistä kylväytyneitä. Outo juttu.
monsterosa muoto on kalliokaktuksellakin, kasvupisteen jakautumishäiriön vuoksi ei kasvata suoraa vartta vaan tekee möykkyjä, mutaatio on takana mutta empä osaa sanoa mikä sen saa aikaan...
Minä muistan varmaankin tuon saman lehtikuvan ja kysymyksen mutta en muista yhtään, mitä siinä vastattiin. Ei ollut silloin ajankohtainen tää asia, niin ei jäänyt mieleen.
Sateisen päivän iltana, Sutton''s Apricotin ensimmäiset kukat:
Kuvissa kellosormustinkukka, Digitalis purpurea " Gloxinoides". Eivät ole Monstruosa- lajiketta, käsittääkseni. Olen kerran nähnyt kukkivan M:n enkä unohda sitä koskaan: valtava luunvaalea säteittäinen kukka, kuin gerbera. Sen jos jostain saisi...
Voiko sormustinkukan kukan väri muuttua siementaimien myötä ihan erilaiseksi ? Minulle on vaaleanpunaisten ja aniliinin räikeän punaisten lapsina ilmestynyt kellanvalkoisia, joissa on lilukat pilkut nielussa. En ainakaan tiedä saaneeni valkeita/kellertäviä versioita ja kaikki aiemmat ovat kukkineet punaisina. Upeitahan noista näkyy tulevan, mutta ihmeellinen on maailma, jos.....
Minulla myös viime vuonna oli lähes valkoisia sormustinkukkia ensimmäisen kerran. Niissä on se viehätys, että ei koskaan tiedä minkä värisiä tulee ja mihin ilmestyy uusia taimia! Yllättäviin paikkoihin kymmenien metrien päähän kukkivista uuteen kukkapenkkiin! Tänä vuonna ei vielä ole yhtään kukassa!
Pörriäiset lentää kukasta kukkaan ja välillä naapurin puolellekin. ;)
Niinpä! Se vain on kummallista, kun naapureissa ei ole ollenkaan sormustinkukkia ja ei tietääkseni koko kylällä muilla kuin minulla. Olen tuonut itselleni niitä vuosia sitten äidiltäni kymmenien kilometrien päästä.