Ei ole meidänkään naapureissa sormustinkukkaa ja viime vuonna monen vaaleanpunaisen kukintavuoden jälkeen tuli valkea kasvi. Saas nähdä kuinka on tänä vuonna.
Minun pihalla on sormustinkukka keksinyt alkaa kasvamaan kallion vieressä, erittäin kuivalla, kuumalla ja paahteisella paikalla. Sormustinkukka olisi noin kukinta-ajallisesti erinomainen siihen penkkiin. Keväällä ja alkukesästä siinä on idänunikkoa ja tähän aikaan vuodesta se on jo melkoisen keltainen se penkki. Mutta onkohan tuo paikka sille ihan omiaan?
Eikä ole mitään käsitystä, että mistä se on tullut. Viime syksynä siihen ilmestyi lehtiruusuke ja nyt siinä kukkii. Tosin se kukkavana on kovin lyhyt, vain viitisen senttiä. Viime kesänä ei kukkinut. Enkä varmalla ole kylvänyt.
Ensimmäiset sormustinkukat tulivat minullekin naapurista. Olen huomannut tässä vuosien myötä, että sormustinkukka valitsee itse omat kasvupaikkansa, joissa se viihtyy parhaiten. Siirtämällä taimia muualle ei kasvatus välttämättä onnistu ollenkaan.
Meillä näkyy olevan välivuosi noiden sormustinkukkien kanssa, paljon on vihreitä lehdyköitä ja istutinkin lisää siementaimia äskettäin. Ensi kesänä ehkä sitten kukitaan:)Ne on kyllä mahtavia!!!!
Istutin viime vuonna valkoista sormustinkukkaa takapihalle. Nyt on tulossa kukkia. Laitan sitten kuvia, kun ovat pidemmällä. En malta olla kertomatta pienoista sekaannusta, joka liittyy sormustinkukkaan. Viime keväänä anoppini, innokas kukka-ihminen hänkin teki "löytöretkiä" sellaisille paikoille, mistä on jo talot purettu pois mutta kasvit sen kun kukoistavat. Sain sieltä monia oivallisia vanhoja upeita perennoja pihalleni. Hän toi minulle viisi pientä kurttulehtistä tainta kertoen, että ne ovat kevätesikkoja, jotka hän oli löytänyt metsiköstä. Laitoin pienokaiset kuusen juurelle uuteen penkkiin. Lehdet alkoivat kasvamaan hurjaa kyytiä ja syksyllä ne olivat aivan valtavia. Anoppini näki lehdet ja kysyi että mitä nuo ovat . Kerroin, että ne ovat niitä antamiasi kevätesikon taimia ja ne vaan alkoivat kummasti kasvamaan valtavan suuriksi. Ihmettelin keväällä, kun kukkia ei näkynyt. Tämän kesän aikana kasvi sitten alkoi kasvattamaan korkeaa vartta nuppuineen ja vasta sitten ymmärsin, että anoppini olikin löytänyt sormostinkukan taimia. Nuppuja on tulossa, mutta vielä ei voi erottaa väriä. Laitan niistäkin kuvia, kun aika on kypsä.
000000000000000000000000000000000000000000000000000000Sormustinkukkien kukinta-aika alkaa olla parhaimmillaan
WAU!! -IHASTELEE-
(Voi ei, tuo ei näkynyt vielä esikatselussa, se on Hermannin tekosia) suuri osa noista sormustinkukista on nyt tällaisia. Tässä on kolme eri kukkavartta, ''äå eivät kasva samassa varressa.
tästä ei nyt tuu mitään, hän haluaa välttämättä kirjoittaa
Tässä vielä muitten joukossa
Meilläkin kukkii vähän siellä sun täällä. Mulla on aika paljon valkoista, sitten hennon roosaa, joukossa jokunen tummempi.
Olen soikeana ihastuksesta teidän kauniista kukistanne.
Mielettömän kaunista RvaHJ, täydellinen idylli kesästä!
Kerrassaan upeita!
Voi kun upeita!! Ihanan reheviä istutuksia muutenkin
Rouva Helminukkajäkkärä on katsonut siis asiakseen pläjäytellä tälläisiä "tajunnan räjäyttäviä" kuvia tänään noin vaan pitkin p-nettiä? Ensin iiriksiä ja nyt nämä.
*lähtee jalat vapisten tietokoneelta paistamaan pullaa*
Pirhana... Onneksi minut pelastaa sormustinkukkien hankinnalta se tosiseikka että tenavien ollessa vielä näinkin pieniä niin noin myrkyllisiä en uskalla pihaan hankkia... (pötypuhetta, tien varteen aidan toiselle puolelle sopisivat hyvin tenavien ulottumattomiin mutta joku "järkisyy" on nyt koitettava löytää itselleen...)
Kats kun ei pullanpaisto onnistu meikäläisellä (tai onnistuu kyllä.....todella kypsiksi) ni pitää räplätä kuvien kanssa....
Tästä olin niin iloinen....
Olisin iloinen ihan mistä vaan väristä. Jostain syystä yksikään digitalis ei suvainnut nousta, vaikka kylvin montaakin sorttia. Eniten odotin valkeaa. Eikä kuki ensi vuonnakaan ellen alas ostamaan kukkimisikäisiä taimia. Ei tässä maassa näytä kasvavan siemenkylvöt eikä sipulikukatkaan niin kuin mä tahtoisin
No minkäslainen kumma maa sinulla siellä on ? Kun nuo sormustimet tuntuvat taimettuvat ihan väkisin, ainakin kun itse pääsevät siementämään. Minä sain pari tainta tuttavalta ja ostin pari. Ostetut olivat huonompia kestoltaan, mutta ehtivät siementää sen verran että nyt riittää kompostiin asti, mutta harmi, kun menivät sinne jo pari viikkoa sitten.