Minulla tulee rakennusjätteestä mieleen lahoava puuaines, tms. Ei taida kuitenkaan olla kyse sellaisesta rakennusjätteestä?..
Ei, jostain syystä tuosta kohtaa löydän aina maasta kaikkea roinaa. Muutoin tosiaan aika hiekkainen kasvualusta.
Euroopan sorvarinpensas ja nuo oranssit on sen siemenkotia, tai siemenii. Kukkii pienillä mitättömilla kukilla, vaan kukapa se kesäkuussa tämmöistä väriloistoa kaipaisi, ja Botaniassa kuvattu.
Lehdistä olikin vielä vihreä.
Tuota euroopan sorvaripensasta on vielä yritettävä hankkia, on niin mahdottoman hieno.
Pallesorvarin väri on muuttunut syvemmäksi.
Tämä pieni japaninsorvarinpensas säilyi hyvin talven, ilman peittelyitä.
Varisevatko siemenkodat helposti?
Hei kaikille
Olen ihan tumpelo puutarha-asioissa.. ja neuvoa siis kaipaan. Istutin rinteeseen viime kesänä tätä Euonyymus fort. Harlequin kasvia. Talven aikana kaikki lehdet lähtivät ja näyttää kuolleelta. Kysynkin siis että onko tämä normaalia vaiko kuoliko kasvi. Siis voinko odottaa lehtien kasvavan vai vienkö puskat kompostiin.
Kiitos!
Pallesorvarinpensas hehkuu syksyä.
Syksyn väripläjäys muutaman viikon takaa. Nyt lehdet ovat jo tippuneet.
Ostin Harlequin-lajikkeen tällä viikolla. En tiedä, viitsinkö sen kanssa alkaa talvetusta kokeilemaan. Toistaiseksi se saa nyt olla kaverina ärhäkän pinkille pelargonille; asuvat samassa sinkkiämpärissä.
Kaunis, kuin mikä valkoisine oksankärkineen. Itseäni ei haittaisi, vaikka vihertyisikin. Mutta tuon valkoisuutensa takia sen ostin.
Mulla on ollut toi ‘Harlequin’ jo varmaan kymmenen vuotta. Olen siitä pistokkaitakin ottanut ja hoitoleikannut vanhaa. En ole saanut sitä talvetettua taivasalla. Se ei taida kestää varsinaista pakkaskautta. Kasvia myydään meillä syysvihreänä asetelmiin. Keväällä siitä tippuvat sitten lehdet, jos on jäänyt talven ajaksi paikoilleen.
Kellarissa tai muuten viileässä tilassa se kestää hyvin talvetuksen.
Pallesorvarinpensas aloittelee syysväriään.
Tästä se vaan etenee päivä päivältä.
Mun pallet ovat olleet kesäkuun helteistä lähtien etupihan valopilkkuina. Täytyykin viikonloppuna katsoa, josko nekin olisivat jo alkaneet saada syysväriä. Kuva on heinäkuulta.
Olihan näihin jo ehtinyt tulla hieman syysväriä.
Suikerosorvarinpensas, keltavihreät lehdet. Kuuluuko tähän osioon kyselyt siitä? Sain muutaman hyvin pienen ja söpön yksilön ja mietin, millainen kasvi mahtaa olla “aikuisena”. Voiko talvehtia maassa Etelä-Suomessakaan? Luin jostain pikatietona, ettei oikein perusta talvesta.
Onko teillä kokemuksia? Olisi niin kaunis esim. keväällä väriläiskänä, kun ei oikein mitään väriä ole paitsi sipulikukat kylläkin ja vuorenkilpien ja varjoyrttien vihreys.
Suikerosorvarinpensas, Euonymus fortunei Emerald Gold
on näyttävänoloinen pikkupensas tai ainakin syysvihreä. Istutuspaikan mikroilmasto varmasti vaikuttaa talvenkestoon. Omani eivät menestyneet taivasalla Hämeenlinnassa. Kasvi menestynee parhaiten puolivarjoisassa paikassa ja ainahan pensaan voi suojata turpeella talveksi. Vahvasti epäilen, ettei tuosta puolta metriä korkeampaa taida tulla tällä vuosikymmenellä. Maata myöten suikertavana saattaa lumen alla selvitäkin.
Tuo mun muutamaa viestiä aiempina ‘Harlequin’ viettää sydäntalvet perunakellarissa, josta siirrän sen paukkupakkasten mentyä lämmittämättömään navettaan. Nostin sen juuri eilen huhtikuun puolivälissä ulos varjoon totuttelemaan lisääntyvään UV-säteilyyn.
Meillä varsinais-suomessa ei oo talvehtinut.
En ole kyllä peitellyt, eikä oo usein lumikaan peitellyt.
Nuo pensasmaiset sorvarinpensaat menee taas tosi hyvin, kunhan suojaa pupuilta.
Olisikohan tämä suikerosorvarinpensas?
N.10 vuotta penkissä ollut ei juurikaan kasvanut. Varmasti väärässä paikassa.
Luulen, että täällä ennemminkin kaikki herkkikset menee kevätahavassa, kuin pakkasessa.
Tämä on aika tuulinen paikka ja kylmät pohjoistuulet vihmoo lumetonta maata.
Talvisuojaus varmaan voisi auttaa, mutta en oo mitään suojannut, jos ei elä, niin ei kuulu meille.
Euroopan sorvaripensaani onjonelimetrinen ja lykkää juurivesa vimmatusti, kukkii kyllä, mutta ei tee siemeniä lainkaan. Mitä tehdä?