StoneLoven pieni pihapiiri

Monesti aikaisemmin mietin, että minun ei ole mitään järkeä tänne omasta pienimuotoisesta puutarhaharrastuksestani mitään kuvagalleriaa kerätä, mutta niin se mieli muuttuu

Kerään tässä muistoja itselleni siitä miltä pihamme näyttivät tähän muutettuamme muutama vuosi sitten ja millaista elämää pihallamme on tällä hetkellä…ja mitä kaikkia muutoksia tässä matkanvarrella ehtii vielä tapahtua

En viitsi laittaa tähän ensimmäiseen viestiin kuvaa pihastamme ensimmäisenä keväänämme…joten aloitan hieman kauniimmalla kuvalla, jotten karkoittaisi heti kättelyssä ihmisiä pois galleriastani

Tällaisia ihanuuksia oli edellinen asukas tai siis toivottavasti se oli hänen koiransa jättänyt jälkeensä

Koko pihaa en tohtinut kuvata, koska vastaavia läjiä oli nopeasti ikkunasta laskettuna noin 70 kpl…takapihalle ei voinut astua astumatta…joten yhden kuvan laitan vielä kuvaamaan lähtötilannetta ja sitten lopetan tällaisten kuvien postaamisen

Sen verran kerron noista pensaista, että suurin osa niistä oli upotettu maahan siten, että koirat olivat jyrsineet pensaan latvuston…no nokkela koiranomistaja oli sitten leikannut pensaan lähes juuresta poikki ja törkkässyt koiransa jyrsimän pään takaisin maahan…elikkäs nopeasti katsottuna pensasaita näytti ensialkuun "siististi" syksyllä leikatulta!

Ei koolla ole väliä :wink:

Itse olin ainakin hyvin ihastunut siirtolapuutarhoihin joissa vuosi sitten vierailin. Pienen pienessä tilassa oli rakennettu ja kasvatettu vaikka ja mitä. Suorastaan mykistäviä.

Viime kevään ja kesän aikana olin monesti sormi keskellä suuta, kun yritin miettiä, että miten minä nyt tästä sitten alan rakentamaan sitä unelmieni pihaa…
Kun olin toipunut ensijärkytyksestä takapihan suhteen, odottelin rauhassa lumien sulamista.

Asumme vuokra-asunnossa, vuokranantaja ei tullut millään tavoin vastaan tässä pihaprojektissa, vaan kaiken olen itse laittanut…pihalla kasvoi ainoastaan tuo osittainen pensasaita, jonka myöhemmin syksyllä kaivoimme pois.
Tilalle istutimme koristearoniaa ja korallikanukkaa.

Tällaista kaikenlaista "epätoivoista" yritimme viime kevään ja kesän aikana pihalle kyhätä…takapiha on todella varjoinen paikka ja kasvualustana on silkkaa savea…

Terassin saimme tehtyä ja muutamia kivikkokasveja laittelin tuonne aidan reunustalle…kivet olivat *askan peitossa, mutten raaskinut niitä pois heittää vaan sinnikkäästi pesin kaikki kivet ja otin ilolla käyttöön

Taimialesta hamstrasin syksyllä hätäpäissäni vähän sitä sun tätä ja yritin sitten vähäisellä tietämykselläni kasveja sijoitella oikeanlaisiin paikkoihin.
Maaperää joutui muokkaamaan ihan valtavasti, mutta nyt ovat kasvualustat mielestäni hyvälaatuisia…ja kamalasti ei nykypihaamme enää kasveja mahdukkaan

Kivet ovat vieneet sydämeni…niiden kanssa voisin näpräillä yömyähään ja miettiä yksitellen, että "jaahas, missäs tämä näyttäytyisi edukseen"

Terassiin sutasin puuöljyä keväällä, joten sen ilme muuttui kummasti!

Keskelle pihaa kyhäsin tuon kukkaympyrän ja siinä olevia kasveja on tarkoitus vaihdella aina mielialan ja vuodenajan mukaan.

…ja nurmikko katosi  talvi tuhosi meidän muutoinkin kitukasvuisen nurmikon…koska maaperää ei oltu riittävästi muokattu nurmikkoa varten, vaan istutus tehtii melko hätäisesti…
Tilalle tulivat valkoiset kivet koko pihan peitin noilla valkoisilla kivillä…mutta taas tein sen hätäisesti :frowning:
Katekangasta en tajunnut laittaa heti alkuun, joten jouduin sitten hieman fiksailemaan ja tuhraamaan turhaa…no vahingoista viisastuneena olen viimeviikkojen aikana istahtanut takapuollelleni ja SUUNNITELLUT tekemiseni ja yrittänyt ottaa asioista selvää!

Nyt sitten pihani ilme on tällainen…en kiusaa teitä tällepäivää enempää kuvillani, vaan palailen laittamaan yksityiskohtaisempia kuvia/selostuksia lähipäivinä

Kiva että päästit meidät pihallesi, nättiä on ja siistiä.

Kiitos kaikille tykkääjille ja kommentoijille

Räpsin vähän lähikuvia kasveista…säälittää nuo kasviraukat, kun ulkona on niin kuumaa ja kuivaa täytyy kohta taas käydä heiluttelemassa kasteluletkua, etteivät aivan näänny!

Valokuvat paljastavat, että joku tihulainen (etana) käy nakertamassa kasveja :frowning: kuvissa mateli etanoita, joten kohta lähten nakkelemaan niitä pois pihalta…nämä kuvat ovat siis etupihaltamme.

Kävin minä muutaman kuvan takapihalta ottamassa myös

Syysleimu kukkii, vaikka onkin kelloköynnöksen kuristuksessa…toivottavasti tuo köynnös kukkisi myös jossain vaiheessa!