Suuri kurpitsasota 2012, suljettu

Jäsenmaksu maksettu! Mulla rikkoutuu oma ennätys jo sillä hetkellä jos joku siemen itää. Tavoitteena saada edes yksi iso kukkanen.

DonnaCamillo, kun teet ohjeiden mukaan niin varmaan itää. Tavoitteesi ylittyvät ihan takuuvarmasti ja syksyllä raavit päätäsi ja mietit että mihin sen kaiken kurpitsan saat menemään. Toivottavasti sulla on suuri suku tai ystäväjoukko :slight_smile:

Tietenkään unohtamatta sitä että ennen kurpitsan lihoiksi pistämistä olet osallistunut sen kanssa ainutlaatuiseen Jättikurpitsoiden SM-kisaan ja saanut mainetta, kunniaa ja paljon uusia samaan asiaan hurahtaneuita ystäviä :slight_smile:

Nuu, kiitos vinkeistäsi. Tosiaan aion kokeilla sisätiloissa kasvatusta tilaa on n 5 m2 kasville ja tarkoituksena käyttää saavia jonne teen istutuksen.

En haluaisi masentaa, mutta ei tuo tila jätille riitä

Suosittelen kanssa käyttämään tilan mielekkäämmin. Kurpitsa (C. maxima)on köynnöstävä kasvi joka vaatii tila. Rehellisesti sanottuna en näe mitään pointtia kasvattaa kurpitsaa tuossa tilassa.5 neliössä saa kasvamaan vaikka mitä hienoja kasveja sadoksi asti. Ehkä pilaan ilon mutta parempi olla rehellinen.

Tuohon kasvattajaksi:n 5 neliön tilaan mahtuisi kivasti pensastavaa kesäkurpitsaa :slight_smile: Veikkaisin että 5kpl mahtuisi hyvin?

Löysin sattumalta muutaman jätin siemennen. Täytyy siis kokeilla josko tänä vuonna onnistuisi jätinkasvatus. Taisi alitajunta tehdä jotain aikaisemminkin sillä sekoittelin syksyllä kaivinkoneella hevosenlantaa ja heinää isoksi läjäksi lammen viereen. Nyt vasta juolahti mieleen että jos joku siemen itää, siinähän olisi jätille sopiva paikka. Viime vuonnahan into hyytyi siihen kun hiiret popsivat siemenet.

Annetaan kasvattajaksin rauhassa kasvatella ja tehdä kerrostalosarjan ennätys kurpitsankasvatuksessa. Mulla on viimevuotisia siemeniä vielä ja niistä voin kyllä luopua kasvattajaksin kokeiluun.

Kaikkea pitää yrittää… itse olen antanut kolmelle chilipäälle siemenet, jotka meinaavat (jokainen itsekseen) rykäistä jonkun massiivisen vesiviljelyjärjestelmän jättikurpitsan kasvatukseen. Samalla lailla kerroin nykytiedon valossa olevat realiteetit, mutta jos siitä huolimatta joku haluaa koittaa, niin whattheheck, antaa mennä.

Muistathan sitten laittaa kuvan siitä kerrostaloasunnon jättikurpitsasta ?

No nyt on projekti sen verran kehittynyt että olen tiedustellut omaa 100m2 palstaa 4h yhdistykseltä, asia ratkeaa vasta huhtikuun alussa valitettavasti. Liityin myös Suomen jättikasvi yhdistykseen hyvien siementen toivossa…

No nyt alkoi lyyti kirjoittamaan monessakin mielessä. Olet hyvässä seurassa. Hyviä siemeniä tulee tuota pikaa ja apua sekä neuvoja kaikki antavat auliisti.

kasvattajaksi, toivottavasti saat sen palstan ! Sehän ei ole yhtään myöhäinen ajankohta ajatellen jättikurpitsan kasvatusta, ihan ajoissa pääset liikkeelle :slight_smile:

Kakku!
Kun ei oikeita kurppia vielä oikein ole mitä katsella ja maistella niin tein tämmösen kakun!

Siemenien hypistelyä ei voi enää hillitä! Ei kestä kauaa niin voi jo kurppaakin alkaa kasvattelemaan. Mun taimikasvatukset on sen verran säälittävää puuhaa että…

Kakkuleipurina saattaisit olla maan parhaimmistoa ja taimikasvatuksetkin todennäköisesti hyvät aiempia tuloksia ajatellen

Sepä se on, kun en ole taimista mitään saanut aikaan ennenkään. Kurpat kun on siinä mielessä helppoja, ettei tarvi purkissa pitää kun sen viikon tai kaksi -ei kerkee unohtaa. Muita vaaroja kyllä vaanii, nuo viisi kaksijalkaista tuholaista on kyllä semmoinen vaaratekijä. Tänään karsiutui kaksi punajuurta jo tässä illalla nuorimmaisen toimesta. 
Kakku onnistui täytteiltään yllättävän hyvin, vähän sitä jännitin kyllä. Kiitos kehuista
Tänään sitten hoksasin, kun katselin päiväkirjoja muualta, että jättiporkkanat olisi kätevintä ilmeisesti laittaa kasvamaan viemäri tms tarpeeksi leveään ja piiiitkään putkeen ni sais just niin pitkän ku haluaa! Tosin en tiiä josko ne sitten niissä pitäs olla ihan loppuun saakka. Jotain putkea meillä on tuolla navetassa, mutta pikkasen tuppaa tota lunta olemaan edessä. No, ihmemies hätiin vaan  

Minä tein syksyllä jo lämpöpenkin valmiiksi kurpitsaa ajatellen, mutta… Se on nurmikolla, kylläkin sellaisessa paikassa, että on vapaata tilaa levittäytyä. Nyt tulee siis se mutta, miten tuon nurmikon kanssa? Sitä nurmikkoahan ei sitten enää saa leikattua, kun kurppa alkaa kasvatella niitä lonkeroitaan. On siis epäsiistin näköinen ja sitten vielä se kysymys, että onko siitä nurmikosta haittaa? Se alustahan pysyy silloin aika kosteana. Homehduttaako/mädännyttääkö kasvuston? Nurmikolla en pidä väliä, koko ajan sitä koitan vähentää muutenkin, mutta onko se haitaksi siellä alla, vai pitäisikö peittää kankaalla ja mullalla ennen kuin kurpitsa ehtii kovin paljon kasvaa? Ja tälle saa nauraa ihan vapaasti, jos on älyvapaa kysymys. Ensikertalainen tässä kurpitsan kasvatuksessa (ihan niinkuin sitä ei huomaisi jo tästä viestistä).

Btw, innoissani olen kyllä niistä siemenistä kun tuli jättikasviyhdistyksestä, vaikka en niitä merkintöjä niissä paljon ymmärräkään. Täytyy niitäkin varmaan jossain vaiheessa kysellä.

Nurtsille voi levittää kyllä kankaan tms ja paljastaa sitä sen mukaa kun taimi kasvaa, jos ei siis halua siinä nurtsia pitää. Ei se nurmikko sinällään sitä taimea kyllä haittaa. Kurpitsan sivuversoja voi myös mullata, jolloin se kasvattaa nopeammin juuret lehtihangoistakin maahan niin tulee se nurtsikin peitettyä. Sen verran tiivis se kurpitsan kasvusto on, että ei sieltä se nurmikko ihan hirveästi rehota enää kun taimi on sen vallannut.

Kiitos aami nopeasta vastauksesta. Pohdin vielä asiaa. Vau, en malta odottaa sitä (toivottavasti) rehevää kasvustoa tuolla pihan perällä.

havina - itse kasvatin viime vuonna ekaa kertaa jättikurppaa, ja hyvin se onnistui vaikka nurmikolla kasvoikin. Tein vain kohopenkin josta lonkerot saivat kasvaa minne kasvoivat. Lonkeroiden alle tein “uria” joihin lonkeroiden oli helpompi ankkuroitua. Uskon että kurppa kasvaisi entistä isommaksi jos se saisi kasvaa sille itselleen varatulla pellolla mutta jos sellaista ei ole, on kasvatettava siellä missä voi.

Tiedän että siellä jossain nyt ammatti-jättikurppailijat kauhistuvat neuvoistani mutta haluan vain kannustaa kokeilemaan. Tänä vuonna taas uudestaan kasvattelemaan jos saisin parannettua henk.koht. “ennätystä”… nurmikolla… =)