Syklaami, Cyclamen

Eilen toin sisälle kuistilta kaikki syklaamit, olivat jo kohmeessa. Vintinrappuun lykkäsin, täytyy katsoa miltä näyttää. Tämän ostin töihin pöydälle:

En tiedä oliko huono juttu, mutta vaihdoin syklaameille mullan. Olivat tuolla kuusen alla vähän aikaa unohduksissa ja viimevuotinen turve oli kuivnut ja kasvit roikottivat lehtiään. Niinpä istutin ne uudelleen ja vein kyllä takaisin ulos. Vaikka on paljon satanut on iso kuusi suojannut ne ja siksi kuivuivat.

Sain pari päivää sitten valkoisen syklaamin. Kyllä on kaunis! Luin kaikki ketjun viestit ja en povaa kyllä kovin pitkää ikää tälle, vaikuttaa hankalalta kasvilta. Voi kun pysyisi hengissä edes muutaman viikon.

Nyt täytyy tyhmänä tunnustaa, mutta olen aina pitänyt syklaamia yksivuotisena, mutta ilmeisesti sitä onkin mahdollisuus kasvattaa monivuotisena? Eli tarvitsee lepokauden? Minulla olisi kellarissa tilaa pienille kasveilla, lämpöä n. 5-10 C, onko hyvä? Vai pystyykö esim. talvettamaan eteisessä, voisi jopa joskus kokeilla, että laittaisi styroks laatikkoon kylmäkallen kanssa. Yleensä olisi kiva kuulla ohjeita, miten syklaamin saa säilymään pitkään?

Mulla syklaamit on olleet kevääseen asti eteisen ikkunalla ja keväällä olen ne siirtänyt jonkun pensaan alle kesäksi ja syksyllä takaisinn eteisen ikkunalle. Ilman mitään kummempaa lepokautta.

Ikeasta ostettu hempeä syklaami

Minulla on nyt kahta luonnon syklaamilajia ikkunalaudalla itämässä (osa jo itänytkin). Lajit ovat hederifolium ja coum, joiden pitäisi olla kaikkein talvenkestävimmät lajit. Ainakin hederifoliumin pitäisi menestyä ainakin eteläisimmässä Suomessa. Istuttelen vanhempien pihaan sitten kevään tullen koemielessä, jos vaikka menestyisivät. :slight_smile:

Sattuuko kukaan tietämään mikä on plantagenissa mini purple nimellä myyty syklaamilaji? https://www.plantagen.fi/syklaami-12-cm-violetti-200022448-fi