Mä kans kattelin tos parisen viikkoa takaperin kun ajeltiin, et mitä hittoa, lupiinit kukkii viel :D
Kuulemma monet perennatkin kukkivat toisen kerran kesässä jos ne leikkaa. Ainakin täälläpäin teiden varret niitetään ja täälläkin on -kylläkin harvakseltaan- kukkivia lupiineja. kirjoittelen V -vyöhykkeeltä. Viime kesänä mun riterinkannukset kukkivat kaksi kertaa, kun leikkasin ne ekan kukinnan jälkeen. Enpä vaan tiedä, onko tuo sitten ihan luonteenomaista ritarinkannukselle
Mulla kukkii keväällä kylvetty punainen lupiini. Ehtipä vaan samalle “kesälle”
Humulus, niinpä kukkii. Sitä on tuossa muutamana viikonloppuna mökkimatkoillaan ihastellut, kummastellut…
Junnu Vainio olisi varmaan pystynyt kirjoittamaan kauniin laulun Pohjolan sitkeästä ja ylväästä kukkijasta, jota hallat eivät lannista…
Humulus... jos vaikka sitten olisi mennyt vähän niinkuin "Suopursu kukkii "-laulun toisinnoksi??
Tai "Villiruusun"...
(taisi mennä niin kauas esihistorialliselle ajalle, että mahtaneeko monikaan muistaa moisia - tai liekö koskaan kuulleetkaan)
Mielessäni oli kyllä oikeastaan “Yksinäinen saarnipuu”. Mutta ei hänen varmaankaan olisi mihinkään klooniin tarvinnut turvautua.
Humulus, samaa mieltä kanssasi JWV:n suhteen. Laitoinpahan vähän sellaisena sivuheittona… suomalaiseen melankoliaan (???) kun mahtuu monenmoista.
Yksi kukka kukkii jouluruusussa. On ollut kukassa muutaman viikon.
Meillä myös jouluruusu ja loistoesikot kukassa syysasterin kanssa. Ja hentoiset syyskrookukset huomasin tänään!
Komeamaksaruoho kukkii portaalla oven pielessä. Ei ole yhtään hermostunut vaikka viime kuussa oli se mutama pakkasyökin. Kukat ei edelleenkään kokonaan punaiset. Kovasti hidas on.
Yhden talon pihassa kukkii niin kauniista kaksi punaista maksaruohoa - luulin ensin kanerviksi värin perusteella. Tarttis käydä kysymyssä lajia - ei varmaan kehtaa pyytää alkuja, kun on vaan kaksi tasaisen pyöreää puskaa…
jos tähän aikaan vuodesta kukkii, on melko varmasti komeamaksaruoho. ainakin minun pihani perennoista se, joka on kaikkein helpoin lisättävä pistokkaista. itävää siementä ei ehdi koskaan saada aikaiseksi. ei sitten leviäkään holtittomasti vaan pysyy tasaisen nättinä aina vain pulskistuvana pallona. – pistokkaat saavat juuret yhtä hyvin vesipurkissa kuin multaan pistettyinä. joskus jopa kuivakukiksi talvea vasten otetut varret ovat kasvattaneet juuret, kun huoneen ilmankosteus on ollut korkea. voisi onnistua sinun viherhuoneessasi, jos saat pistokkaita nyt jostain. – kanervien korvikkeiksi minäkin niitä toin pavekkeen amppeleihin. ihan aidoilta näyttävät kaukaa katsoen.
ihan nätti vieläkin
Täällä myös.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Maljakkoon otin viime viikolla ja nyt ovat jo juurtuneet. Siten olen jo aiemminkin lisännyt kyseistä maksaruohoa.
Ja miksi tuo ei minulla suostu edes kasvamaan ?! Puhumattakaan että kukkisi. Käynkö nappaamassa niistä kahdesta kääpiövarresta toisen jo juurtumaan ja koetan pitää talven ikkunalla (jos juurtuu, kun on sellainen murjottaja) ?
Kokeillahan aina kannattaa. Kun on juuria näkyvissä siirrä multaan ruukkuun ja vie vähän viileämpään tilaan. Kastele muutamia kertoja talven aikana ja sitten keväällä istuta ulos. Onnea kokeiluusi!
Mairen kuva on kuin meidän pihasta.
Tämä toinen kukkija, Dr. Ruppel, on sisällä ja kiertelee vanhaapoikaa. Syyskesällä se lakastui kokonaan mutta alkoi kasvamaan juuresta uudelleen, ensimmäisten kylmien aikaan toin se sisälle kun näin siinä kukkanupun. Siinä se nyt kukkii.
Olen aina luullut omistavani komeamaksaruohoa, mutta mikähän se sitten mahtaa olla. Aivan samannäköinen, n. 50 cm korkea, niitä on punaisia ja valkoisia mutta leviävät siemenestäkin todella helposti. Aivan samannäköisiä kuin tuossa ylhäällä noissa kuvissa. Ainoa ero vaan, että kukkivat joskus elokuussa