Nuu, jos minäkin sain muutaman onnistumaan (jokunene lahosi kattilassa) niin sitten onnistuu kuka tahansa. Mua pahempaa hermoheikkoa ja rähmäkäpälää ei ole olemassakaan. :)Tein nuo ruusut pari päivää sitten ja nyt äsken uitin ne steariinivedessä. Laskujeni mukaan niitä oli noin sata ennen uittoa, Ehkä kymmenen hajosi täysin, ja jokunen yritti lahota.
Millainen se ensimmäinen, alimmaksi tuleva “osa” on? Sellainen kennon tötteröosako jossa on pohja? Ja sitä aletaan sitten täyttämään revityillä palasilla?
Nuu, sivulla 13 on rautalankaohje.
Hienoa Kuunari, siitä se kädentaito kehittyy ja kohta väännät jo sukkiakin:)
munakennon alaosasta ne “munakupit”
Kiitos sivunumerosta, löytyi nopeasti ohjeet ja ihan kuvan kanssa Tuohan vaikuttaa helpolta. Tosin minulla ei ole ns. Huonoa kattilaa käytössä tällä haavaa, mutta näköjään astianpesukoneessa käyttö riittää putsaamaan kattilan takaisin ruuanlaittokäyttöön. Siellä ohjeissa mainittiin että steariinia menee yllättävän paljon, täytyypä laittaa kynttilät palamaan…
Jotta välttää ruusun hajoamisen kastovaiheessa, siitä kannattaa tehdä niin tiivis, että sen voi kääntää ympäri eikä mitään putoa. On ikävää poimia osia kuumasta seoksesta. Tiivis ruusu on kauniimpi ja parempi sytykekin. Pitäisikin tehdä taas sytykeruusuja. Ovat varastot huvenneet aika vähiin...
Voi hitsiläinen, vaikka olen tällainen rähmäkäpälä niin innostun aina kovin ideoistanne ja piti minunkin kokeilla ruusujen tekoa. Aikani pyörittelin ruusuja ja minusta näyttivät oikein hienoilta ilman steariiniakin mutta...Asun kerrostalossa eikä meillä ole tulipesää. Pari omakotitaloasujaa tuttuina mutta eipä ole heillä toimivaa takkaa saati saunankiuasta/pataa. Olen turhautunut mutta taidan silti antaa idean päiväkotiin josko he haluavat lasten kanssa askarrella vaikkapa joulumyyjäisiin ruusukkeita.
Onpas kuunarin ja muidenkin ruusut vallan kauniita, näiden tekemisessä ei oikeasti voi epäonnistua.
Kuunarin ruusut on ihan oikeiden kuivattujen ruusujen oloisia ja värisiä!
Tuilu: teet tästä nyt eteenpäin pitkin vuotta sillon tällön ruusuja ja sitten vaa ens vuonna meet itte johonki joulumyyjäisiin niitä myymään.
Kiitos kehuista!
Tein muuten juuri päinvastoin kuin sanottiin, kun en kerran usko ennen kuin itse kokeilen, eli tungin sinne veteen vielä elintarvikeväriä. Eipä auttanut mitään ei. Steariini loppu välillä kesken ja piti hakea polttamattomia kynttilöitä sulatettavaksi, että sain tehtyä loppuun.
Osa ruusuista on kauniita punaisia, mutta niissä ei sitten olekaan steariinia (huomasin tässä aamulla, että ei ole millään tavalla liimantuneet kiinni). Eli pelkällä punaisella elintarvikeväivedellä olen osan värjännyt. No eipä se mitään, kauniita ovat silti:)(jos vaikka pikkutipalla liimaa sitoisi kiinni)
Ensi kerralla oikein tummia kynttilöitä sulatukseen, niin tulee kauniita. nyt jouduin sotkemaan valkoistakin kynttilää joukkoon ja johan värjäysteho rupesi katoamaan. Mutta virheistään oppii:)
Minä tässä mietin että voisikohan se vesi olla punajuurien keitinvettä, se olisi kauniin punaista jo valmiiksi. Sitten voisi valkoisia kynttilänpätkiä siihen sulatella. En keksi syytä miksei voisi, mutta kuunarin ylläoleva viesti pani mietityttämään ja ajattelin hyväksynnän hankkia ajatukselleni
On kokeiltu ei auta:) Rautaoksidi värjää hyvin ja on myrkytöntä. Sen pitää vaan antaa kiehua jonkin aikaa, että väri tarttuu steariiniin.
Aha, kiitos Kurpitsa, olin keksivinäni kuningasidean mutta se sitten siitä
Kynttiläväreillä saa kauniita sytykeruusuja, mutta värit ovat aika kalliita. Tosin niitä tarvitaan vain vähän hyvään tulokseen. Munakennon omasta väristä riippuu lopputuloksenkin väri. Vaaleista munakennoista tulee kauniita punaisia ruusuja, jos on punaisia kynttilänpätkiä. Tein juuri keltaisista kennoista sytykkeitä, jotka kastan valkoiseen steariiniin ja saan vihertäviä ruusuja. Eihän kaikkien sytykkeiden tarvitse olla punaisia. Minulla on myös ruskeita ja harmaita ja lähes mustia ja punaisiakin eri sävyjä ja kauniita ovat kaikki. Ja mikä parasta, kaikki ovat hyviä sytykkeitä.
Totta, Pipu. Ei niiten aina tartte ollal punaisia, vaikka ruusut nyt useimmiten on punaisia ja siksi varmaan moni yrittää näistäkin ruusuista punaisia. Myös tuleva joulu varmaan vaikuttaa värivalinnoissa. Minun mielestäni kaikista kaunein ruusunväri on erittäin tumma punainen, johon itsekin pyrin noit tehdessäni.
Jos saan taas haalittua kennoja, koitan ehkä seuraavaksi tumman sinisiä. Ehkä harmaa kenno värjäytyy mustikansiniseksi paremmin. Nyt harmaiden kennojen siniset tekstit ja viivakoodit paistaa ruusuista ikävästi läpi.
Nyt on ensimmäiset sytykeruusut tehty. Kolme kastokertaa. Onko sillä mitään väliä antaako niiden kuivaa kastojen välillä vai voiko kastaa lähes heti perään uudelleen? Aika nopeastihan se steariini tuntuu jähmettyvän siihen pintaan.
Yritin yhteen työntää puista grillitikkua varreksi, mutta oli aika työlästä saada sitä pohjasta läpi ja pelkäsin että ruusu hajoaa siitä kiinni pitäessä. Luovuin siis kukkakimppu-ideasta, mutta onhan noita kaikenmaailman pikkukoreja joihin ne voi pakata "joulukukkaseksi". Nyt tein vaan 15 kappaletta, mutta kun noin helppoa on, taidanpa rustata lisääkin
Hienoa, siitä se lähtee:)
Nyt minäkin olen tehnyt ekat sytykeruusuni, ja lisää teen kun vain on materiaalia. Tuli hienoja! Ruusun varsiksi otin koivun vesoja tienpenkalta ja pujotin ne kukkapohjaan tehdyn reiän läpi jo ennen valua. Nätit ruusut maljakossa. Kiitokset ideasta! :)
Miekin teidän innoittamana värkkäsin satsin noita ruususia, hätäpäissä värjäsin punaisella karkkivärillä kun ei kotoa muuta löytynyt.
Tuo rautaoksidin tuottama sävy oli kyllä minusta melkeinpä kaunein...olikos täällä jossain jo mainittu mistä sitä voi ostaa?? Askarteluliikkeet, maalikaupat? Vai mistä?
Mie ostin keittomaalia tekevältä firmalta. Hän lähettää kyllä jos pyydät.
Ai niin tuohan se olikin. Pitää kysellä jossain vaiheessa. Kiitos Kurpitsa!