Syys-/kevät- /lehtikaktuksen lisääminen

Hai auttavaiset viherpeukaloiset

Voinko nipsasta marraskuunkaktuksen pistokkaista pistokkaita? Eli jatkaako se kasvuaan jos nippasen latvasta. Minulla on neljä pistokasta (kiitos tähtönensydän) ja niistä haluaisin nippaista lisää. Onkohan tämä idea täysin tuhoon tuomittunaurua?

Kannattaako pistokkaat juurruttaa lasissa vai tökkäsenkö suoraan multaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Roach

Pistokkaat voi pilkkoa useampaan osaan. 2-3 nivelen mittaiset palat ovat sopivia. Istuttaessa pitää vain olla huolellinen, ettei istuta paloja "ylösalaisin." Juurruttaminen onnistuu hyvin sekä vedessä että mullassa. 

Alkuperäinen kirjoittaja: VP

Juurruttaminen on todella helppoa.

Keväällä ja kesällä pistokkaat kannattaa juurruttaa joko vedessä tai mullassa. Talvella ne olisi hyvä juurruttaa mullassa.

Kuten VP jo sanoikin, 2-3 jaokkeen pituiset palat juurtuvat hyvin. Isompiakin pistokkaita voi juurruttaa ja ne juurtuvat ilman ongelmia.

Jos tuosta edellisestä viestistä oikein ymmärrän niin niitä voi siis juurruttaa myös talvella

Missäs vaiheessa sitten olisi paras? Kun nyt toinen kukkii ja toinen on nupullaan. Siis eikös ne kukinnan jälkeen ole levossa muutaman kuukauden, voiko sinäkin aikana juurruttaa?

Itse jouduin pakotettuna juurruttamaan hiukan ennen kukinnan alkua loka-marraskuussa, kun yksi isohko oksa katkesi. tökkäsin sen vain samaan ruukkuun. Nuput siitä tietysti karisi, mutta muuten vihannes kukki hyvin.

eli talvellakin onnistuu, kuten tuli jo aiemmissa selväksi, mutta pitää vaan kastella reilummin juurtumisvaiheessa. kukinnan jälkeen minä juurruttaisin vasta keväällä, ellei ala kukkia uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja: -henttuliisa-

Moi palstalaiset!Olen uusi näillä sivuilla.Tosi kiva että löytyy tämmöinen foorumi mistä saa tietoa ja lisäintoa kasvien hoitoon!

Kysyisin lehtikaktuksien lisäämisestä.Pakko laittaa tähän samaan ketjuun.Sain pitkän lehtikaktuksen palasen.Miten ihmeessä sen saa pysymään pystyssä juurtumisen ajaksi?

Pönkkäsin sen pajutikuilla ja rautalangalla multaan pystyyn ja tulos on aika hirvittävän näköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

kukkais pyöritystä ¤¤kissa¤¤ Tervetuloa joukkoomme kukkais pyöritystä! Lehtikaktus kannattaa painaa ensin hivenen multaan ja sitten tukea, itse laitin kevyen pienen puutikun vasten nojaamaan. Jos laitat amppeeliin niin amppelin naruihin voi kevyesti kiinnittää vaikka pellavanarulla.

Eihän se ulkonäkö ole pääasia vaan se että toimii. Lehtikaktukset juurtuvat yleensä nopeasti, joten etköhän sitten saa esteettisemmän virityksen aikaiseksi.

Kiitos!Ja kiitos tervetulotoivotuksesta kesäheinä! naurua Hyvä tietää että lehtikaktus juurtuu nopeasti.Minulla on myös marraskuun- ja kevätkaktuksia juurtumassa samalla hyllyllä.Käyn joka päivä kurkkimassa että joko näkyy juurtumisen merkkejä. pomppivaa hymyä

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Vedessäkin juurtuvat ainakin kesäaikaan helposti!

Kesäaikaan juurtuvat helposti ja nopeasti missä vaan. Talvellakin kyllä juurtuvat, mutta juurtuminen vain kestää pidempään. Itse olen juurruttanut kaikki lehtikaktukset mullassa. Antaa pistokkaan leikkauksen jälkeen kuivahtaa päivän-pari ennen istutusta.

Tänään löysin Plantagenin kassalta lehtikaktuksen yhden nivelen. Siinä oli isot nuput, ihanan anilliinit. Nuput poistin ja tökkäsin nivelen pään multaan. saa nähdä juurtuuko. Olisikohan tuo lehtikaktus juuri tämä marraskuunkaktus, kun oli isot nuput?

Kyllä se varmaan oli. Marraskuunkaktuksia on aina näin syksyisin runsaasti myynnissä. Kyllä uskoisin sen juurtuvan. Minulla juurtui jopa puolikaskin nivel…

Marraskuunkaktuksissa ovat lehdet hieman kapeammat kuin pääsiäisksktuksessa. Näin karkeasti sanoen. Veikkaan minäkin sitä marraskuun kaktukseksi.

Haittaako se, että minun pistokkaani ovat nyt odotelleet yli viikon, kun en vielä ole niitä multiin ehtinyt laittaa?

Lehdet ovat jo jonkin verran nahistuneet, mutta ei kai sillä ole väliä, kun eivät vielä mitään käppyröitä ole?

Vaikuttaako juurtumistulokseen se, että kuinka kauan antaa pistokkaiden odottaa ennen multiinlaittoa?

Samaa muistan lukeneeni minäkin

Mulla oli "kuivumassa" useamman päivän hyrinältä saadut lehtikaktuksen pistokkaat. Laitoin veteen ja viikossa oli jo juuria. Nyt pitäis vaan laittaa ne multaan

Hei onkos kellään kokemusta siitä, lähtevätkö lehtikaktukset tekemään uutta kasvua pelkästä juurakosta? Arvokas perintökaktus mustui ja kuihtui, mutta juuristo vaikuttaa elävältä. Laitoin uuteen multaan muutaman juuren, mutta onkohan tämä toivoton yritys?

Kokemusta ei ole, mutta hanki sinä kokemusta. Juuret ei tykkää liikakastelusta, muttei kuivumaan toinna päästää. Hyvät juuret lykkäävät versoja kyllä ja perintökasvia kannattaa paapoa. Mikä olikaan lehtikaktusten lepoaika? -juu, ei kasvikortisto kerro.