No niin, saatinhan tälle salamatkustajallekin nimi! Kiitos Keltakiurunkannus! Lehtohorsmahan se taisi olla.
Tuo Sinilinnun rikkakasvi on tosiaankin horsma ja tarkempi nimi lehtohorsma. Minulla se on ihan riesana puutarhassa. Mäkihorsma. Toinen melkeinpä samanlainen rikkis on mäkihorsma eikä niitten ulkonäöllä ole juurikaan eroa.
Pitää lisätä tähän ketjuun ihana kesäkuva mamman navetan seinustalta. Meillä alkaa nämä syysleimut olla hävinneet kukkapenkistä, kun kalliokielot ovat tunkeutuneet niiden reviirille. Pitää korjata asia keväällä..on ne niin ihania. ![]()

Olen uusi kirjoittelija täältä Kaakkois-Suomesta Lappeenrannasta 2-vyöhykkeeltä. Istuttelin viime elokuussa kukkivia syysleimuja ja penkki ammottaa tyhjyyttään. Lisäsin aiemmin keväällä vähän multaa painuneeseen penkkiin, mutta mitään elämää ei näytä olevan vaikka vähän haraileekin multaa. Onkohan se jo liian myöhäistä toivoa, vai ovatko tosiaan niin myöhäisiä nousijoita. Mites kun multaa on varmaan lisätty se n. 5 cm, onkohan se liikaa? Harailenko pois
vai…Kiitos mikäli ehditte auttamaan aloittelijaa. Meillä on oma vanha piha nyt kolmatta kesää. Esimerkiksi kuunliljat on jo aloittaneet kasvunsa noin vertailun vuoksi.
Ne on kyllä aika myöhäisiä nousijoita, joten toivoa on. Itsekin olen ostanut ja istuttanut syysleimuja kukkivina ja kyllä niistä suuri osa on kukkinut seuraavanakin kesänä.
Ihan pieniä alkuja, 1-2 cm, näkyy syyleimupenkissäni. Syysleimu kyllä kasittääkseni tykkää elää aika pinnassa, joten olisikohan viiden sentin multakerros vähän turhan paksu suuraan juuriston päällä? Hengissä ne varmasti siellä ovat kuitenkin.
syysleimu lähtee kyllä helposti uudestaan kasvamaan myös pienistä juurenpalasitakin, jos vaikka valtaosa emokasvista on kuollut… ja viiden sentin mullan lisääminen ei kyllä pitäisi olla ongelma tuolle kasvuunlähdölle!
Kiitos vastauksista! Ehkä sitten vielä hieman odottelen ja vaikka ihan vähän haroilen multaa pois.
Mulla on viime kesänä istutetut leimut nyt noin viisi senttisiä, kovasti lehtiä pukkaavat.
Vielä vastailen itse tähänkin. Nyt muutama viikko myöhemmin alkuja pukkaa pontevasti. Joten kärsivällisyyttä taas olisi kaivattu.
Mikä ihme tappaa syysleimuja? Minä olen kovasti odotellut syysleimujen nousevan kukkapenkistä. Osa on 5 vuotta vanhoja, osa viime kesänä ostettuja taimia. Eilen aloin kaivella penkkiä tarkemmin, ja henki on poissa kaikilta leimuilta, sekä pari vuotta vanhoilta valko-alpeilta. Kaikki muut perennat nousevat normaalisti. Leimujen juurakko on ikäänkuin mädäntynyt olemattomiin. Juurakonjämät ovat muuttuneet punaruskeiksi, ja hajoavat käsiin. Joku sieni? Penkissä ei vesi seiso, koska koko piha on rakennettu kiviraunion päälle. Monta vuotta kasvit suorastaan kukoistivat. Viiden kilometrin päässä asuvalla siskollani ei ole tänä vuonna leimujen kanssa mitään ongelmia, mutta hänen kahdelta naapuriltaan on kanssa kaikki leimut samalla lailla hengettöminä. Taidan laittaa leimupenkkiin jotain ihan muuta nyt kasvamaan. Toisella puolella taloa on kukkapenkissä yksi leimu, joka näkyy olevan hyvässä kasvussa. Laitan siskoltani saamat leimuntaimet sinne… Onpahan tänä vuonna "oikea syy" myllätä kukkapenkit uuteen uskoon ja vaihdella perennojen paikkoja…
Miulla myös useampi vanhoista kuollut talven aikana.
samaa valittelevat monet,naapurin mielestä myyrät olleet asialla mutta ei meillä ole mitään vaivaa,
hyvissä voinnissa ovat leimut
Ei ole myyräntöitä, koska myyrät mylläävät aina kellarinkaton kukkapenkissä. Sinne olen välillä istuttanut leimuja, ja aina myyrät syö juuret, ja sitten, kun kuivista varsista kiskaisee, niin koko risukimppu nousee kevyesti mukana. Näitä "tautisia" leimunrisuja pitää kiskoa oikein kunnolla, ennenkuin ne saa irti maasta. Jätinkin ne suosiolla maahan maatumaan, vaikka mikä tauti olisi kyseessä. Päivänliljat, pionit, lehtosinilatvat ja ukonhattu on ainoat kasvit, jotka näköjään selvisivät penkissä hengissä. Leimuja löytyy aina kaupasta lisää (nyt niitä kuoli 17 kpl, viittä eri lajia), jos tositarve iskee. Kolme isojuurista valko-alpia harmittaa enemmän, niitä kun löytyy tältä seudulta harvemmin. Pitää laittaa nyt penkkiin jakojuurakoita muista perennalajikkeista. Vanhat perinnelajikkeet ainakin kestävät tauteja ja pakkasia.
Luulen, että tessulin leimut on kylmä talvi tappanut, varsinkin, jos alla on kiviraunio, joka on kylmä alusta pakkastalvena.
Meillä hävisi tänä talvena isosta vanhasta syysleimupuskasta yli puolet. Viime syksynä vaihdossa saatu valkoinen on taas hyvässä kasvussa.
Samoin, meillä hävis monen monta leimua,paljon on vielä tyhjiä paikkoja, vaikka olen yrittänyt täyttää niitä. Varmaan kylmä talvi vei, myyriä meillä ei ole.
Sitä olen vähän täälläkin uumoillut. Ei näy leimuja, ainakaan vielä. Ja vaikka luntakin oli tosi paljon. Se yleensä auttaa pohjoisessa monien kasvien selviytymistä.
Mä epäilen, että koska leimu on syksyllä kukkiva, eivät ehtineet tuleentua. Pakkaset oli kovat jo ennen lumen tuloa!
eipä selitä sitä, että 100 metrin päässä naapurin leimut on vainaita, meillä vanhassa (25v.)leimuryhmässä lannoittamattomat(!)ovat hyvässä vireessä