Jaakon taikaa on naapuri käyttänyt kesäkukille lehtilannoitteen tapaan. Siihen se on ollut kyllä tehokasta. Sehän taitaa olla melkein pelkkää alkoholia. Viinallahan taannoin ruiskuteltiin kasvihuoneessakin olivatko ne nyt tomaatteja??? Mutta jos härmää tulee väärän kasvupaikan takia, jonkin aineen käyttäminen ei mielestäni ole kovin järkevää.
ei tietenkään Jaakon taikaa härmän torjuntaan, vaan seosta, jota ammattilaiset käyttävät
ei liene vielä saatavissa vähittäismyynnissä harrastajille ?
härmähän ei tapa leimua ja voi olla,ettei sitä esiinny seuraavana kesänä ensinkään
Keväämmällä vaan kuukkeloin aiheesta kun meinasin omalta vaatimattomalta viljelmältä noita potakoita rutolta pelastaa.. saa arvata kaksi kertaa että unohdinko koko homman. Kesä on ollut vaatimattomasti sanottuna samperin sateinen joten rutto vei potakat niin että humahti Vaan sen verran nyt sitten kuitenkin sitä Atamon-torjuntaa harrastin että kun potakkamaan vieressä on tomaattiakin niin heittelin niiden niskaan kastelukannullisen Atamonvettä ja kädet kyynärpäitä myöten ristissä katselen että iskeekö rutto vai ei. ne oli semmoisia "mihinkähän nämä ylimäärätaimet laittaa kun ei kompostiinkaan ilkeä mättää"-taimia eli ei hätää vaikka huonosti kävisikin. Jokatapauksessa Atamonillahan on tarkoitus estää säilykkeissäkin haitallisten sieni-itiöiden kasvu joten voisi ajatella että tiettyihin sieni-itiöiden aiheuttamiin jäyniin se tepsisi samalla tavoin puutarhassakin. Tiedä tuota mutta kaikkeahan voi kokeilla mikäli on odotettavissa että kokeilusta on enemmän hyötyä kuin haittaa..
Jonkun talvisen siemenkirjeen perennoiden joukossa oli kaiketi syysleimujenkin siemeniä. Rakastan yllätyksiä, täytyy taas ensi talvenakin ottaa osaa!
Naapurini huomasi että kukkapenkissäni on syysleimuakin ja väitin vastaan että ei ole, koska en ole sitä mistään hommannut. Ja pöh... enhän minä sitä olekaan "hommannut" vaan saanut viime kesänä Raidilta. Selasin puutarhavihkoani ja sieltähän se tieto löytyi kuten tuon harmaakäenkukankin suhteen. Siis tässäkin kiittelen Raidia.
Raakki, onpa herkullisen värinen leimu sinulla!
Monen värisiähän näitä on ja kuka sitten mistäkin tykkää. :)
Vielä lähikuvakin tuosta edellisestä.
Minkähänlainen se uushankinta-oranssi on? Onko kellään kuvaa? Ei taida meillä kukkia vielä tänä kesänä.
Minä kävin tänään sitä oranssia leimua kyselemässä Espoonlahden Taimiasta, ei oota myivät, ei tyttö ollut sellaista nähnytkään. Mistähän sitä saisi täältä pääkaupunkiseudulta tai lähinnä Espoosta. Jos joku näkee jossain myynnissä niin vinkatkaapa. Upeitahan kaikki leimut ovat mutta kun nyt sattuu tykkäämään oranssista vähän joka kukassa niin sitä tekisi mieli.
Veikkaan että minulta ja Paulastiinalta saattaisi ensi syksynä löytyä siemeniä,heh. Ihan oikeasti jätin sinne taimikauppaankin muutaman purkillisen, en raaskinut ottaa kaikkia. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, ne kasvaa ihan valtavasti. Viime syksynä ostettu paloauton punainen nääntynyt ranka on nyt 30 x 30 senttiä kanttiinsa ja nuppuja täynnä. Minun tuurillani se ei ole kuitenkaan ole punainen.
Saisinko sitten nöyrimmästi pyytää päästä siemenjonoon, jollei niitä jostain satu löytymään sitä ennen. En kovin pitkälle pääse niitä etsiskelemään kun ei tuota isäntää voi kovin pitkäksi aikaa yksin jättää eikä hän invataksilla oikein viitsisi lähteä kanssani jotain kukkasia etsiskelemään (luulisin ainakin).
Pihallani on tälläinen aika komeassa ja runsaassa kukassa. Phloxit vieraampia, onko väri tavallinen? Kamera vaalentaa väriä on oikeasti aika tumma lila.
Kyllä miunkin syysleimupenkissä tuollainen väri löytyy
No, mun täytyy tyytyä tuohon koska ei ole kuin tuo yksi mummolta saatu. Viime vuonna jäi kurpitsojen alle ja meinasi käydä kehnosti. Onneksi muistin viimetingassa ja raivasin kurppiin kolon phloxille.
Jossain kuvastossa olen nähnyt oranssinpunaisen leimun. Oiskohan ollut V...peukaloiden nettisivuilla?