Jipii, loistosädekukat talvehtivat hyvin ja nupuista päätellen upea loisto tulossa ensimmäiset kukat auki ja kyllä jo niistäkin iloitsen :) Mikä on muuten syys ja loistosädekukan ero ?
Kaunis kukka, kumpi tämä on loisto... vai syys...?
Loistosädekukka kukkii kuukauden kauemmin kuin syyssädekukka, en oikein muuta eroa tiedä.
Siis loistosädekukka.
löytyisikö keltään punaista syyssädekukkaa? tai sitten tietoutta mistä löytyisi. Oon käyny tän alueen puutarhoja läpi ja kaikki sanoo ei oota yyyh. mutku tahtoo!!!
nostampa tätä hieman jos jollakulla olisi tietoutta… jätin penkkiin tälle paikan ja se tulee pysymää nii kaua et löydän
Tämä, kohta parhaimmillaan.
Minulla on varmaan liian pieni tila noille kun ne kasvaa kauhean pitkiksi ja kaatuilee ja rentuilee kun nuo sinun näyttää niin topakoilta ja lyhyiltä.
Kaunis. Minä innostuin eilen googlettamaan syyssädekukkaa ja siinä meni jo syyshohde- ja syyssädekukat ihan sekaisin. Ei taida olla sama kasvi? Eikös se punainen syyshohdekukka ole se, jota Alan usein ohjelmassaan puutarhoihin istutteli. Sitä kun saisi jostain
ei ne tosiaa sama kukka ole. Mie toissapäivänä just kattelin prismalla et pitäiskö min tyytyä sit siihe syyshohdekukkaa, mut ei, kyl min on saatava just nimenomaa syyssädekukka ja sekin punasena hih. Noiki on kyl kovin nättejä noi keltapunaset ettei sen puolee.
välke: syyshohdekukkaa vai Alania?
välke varmaan haluais ne molemmat ;))
Juu ;D
Tänään huomasin, että kylmäkäsittelykasvatteluissani on loistosädekukan taimia. Mitähän ne sitten on, googlettamalla näyttää ihan syyssädekukalta?
Hilu, ostin tänään Honkkarista punaista syyssädekukkaa oli vitosen 3 ja ihan hyvännäköisiä oli taimetkin.
Tämä jo kukkii.
Tähän tulee kukkia paljon.
Yritin kasvattaa tuota monta vuotta. Onnistuinkin saamaan monena vuonna nätit taimet, mutta ne kuolivat aina talvella. Eikö tuo ole talvenkestävä? Vai mahtoiko olla kasvattaja viherpeukalo keskellä kämmentä… en saa coreopsistakaan talven yli vaikka sitä myydään perennana
Samaa vikaa täällä nelosella minulla, kesäkukiksi jäävät meillä…
Tommolan Eija sanoi, että jos kukkii hyvin ei seuraava kevättä näe. Miulla on vähän viettävässä paikassa jo monta vuotta. Keväällä on ihan kuolleen näköinen karahka näkyvissä, mutta sen pitää vaan antaa olla ja sieltähän kasvua lähtee, vaan hieman myöhemmin kun muut.
Minä onnistuin talvettamaan kaksi taimea ja nyt ne aloittelevat kukintaa. Väri on vaan niin tymäkkä, etten oikein vielä tiedä tykkäänkö vai en. Nyt on siemenistä kasvatettu tumman viininpunaista syyssädekukkaa, toivottavasti nekin talvehtisivat.
Sain viime kesänä kaikenlaisia ihania yllärisiemeniä pentin porukalta, mm. Gaillardia, joka kasvatti vain kaksi tainta, mutta sitäkin tomakampia. Itse en olisi tullut hankkineeksi, mulla menee raja siinä, jos sanotaan "tarvitsee talvisuojauksen" - tästä sanottiin kasvikortistossa. Istutin kummiskin länsiseinän viettävään hiekkapenkkiin, jossa yleensä kaikki talvehtii, mutta se ruokkiminen jäi mietittämään. Tähän aikaanhan ei saisi antaa muuta kuin syysravinnetta, mutta jouduin hautaamaan hevonp-multaa kuopan pohjalle, enhän tämän jälkeen saa sitä sinne. Laitoin kyllä päälle kunnon kerroksen hiekkamultaa ja vasta sitten taimet, mutta, mutta, jos tulee pitkä, lämmin syksy, ne varmaan kaivaa juurensa sinne ruokakaapille ja kuoleekohan ne sitten talvella? Syysistutus on minusta aina ongelmallista just tään jutun takia. Mitäs muut teette?