Tähtililja, Zigadenus

(Perennat)

Tänne perustin tämmöisen ja siirrän Lilium-osastosta jokusen viestin tänne.

Tähtililjalle pitäisi laittaa oma otsikko kun se ei ole Lilium vaan Zigadenus, eikös vaan? Ostin omani toukokuussa Türin reissulla, mukava uusi tuttavuus, varsinkin jos siitä isona tulee tuollainen!

No nyt on oma otsikko tälläkin - sopiihan näin!

Löysin tähtililjasta vähän paremman kuvan, viime

sunnuntaina kuvattu.

Tähtililja muutti myös eilen meille. Onneksi oli hieman erilainen kun Nopsikselta saatu.

On erittäin suloinen tuo tähtililja, taitaa olla Suomessa harvinainen, minkähän kokoinen kasvi on ja mihin aikaan kukkii???

Kyllä tuo iso puska oli varmaan 70-80cm korkea ja kukkii juuri nyt. Tuo iso puska on kuvattu Jyväskylän korkeudella.

Kiitos tiedoista!!!

Kylläpäs on mahtavan kokoinen ja näköinen, en ole koskaan nähnyt…upea !

Tähtililjan siemenet itäneet hyvin:)

Tähtililja näyttää (ainakin minulla) leviävän niin hitaasti että taitaa viedä 10 vuotta ainakin ennen kuin
on tuon kokoinen kuin tuo kurpan ottama kuva Jyväskylän korkeudelta.
Löytyykö keneltäkään muita Zigadenus lajeja, esim fremontii tai micranthum, olisin kiinostunut.

Tähtililjan siemenet ovat vihdoinkin itäneet. Puolisen vuotta olivat kylmäkäsittelyssä jääkaapissa ja pari viikkoa sitten laitoin multiin ja ulos. Aika pian alkoi vihreää “ruohonvartta” pukkaamaan.

• Mitenköhän kauan menee, ennen kuin ensimmäinen kukka ilmestyy (sikälimikäli saan pidettyä nuo hengissä).

Ahdekaunokki, onnittelut, mulla ei edes itäneet.

Täällä itivät myös tosi hienosti. Nyt ne pitäisi koulia.

Mulla ovat kans itäneet. Varmuuden vuoksi kyselen kuuluuko ne olla heinän näköisiä tuikkuja,vai kasvatanko siinä heinää, on tullut kasvatettua koivua ja muuta.

Sellaisia hieman rairuohoa vahvempia "heinänkorsia" ovat nämä minun juuri-itäneet.
Vielä en uskalla lähteä näitä koulimaan, kun ovat vielä niin hentoisen oloisia.

Pärskis - kymmenkunta tainta on näkyvissä, joten kyllä näistä sinullekin pari kolme joutaa, jos vain saan säilymään hengissä ja kasvamaan edes jonkinkokoisiksi.

Miten kauan kestää tähtililjan kasvaminen siemenestä kukkaan?

Tähtililja on ihana kasvi… mutta hitaasti tulee tämä ihannuus siemenistä…  Ainakin minulla  - ja kesti varmaan 3 vuotta ennenkuin näin ensimmäiset kukat…    vieläkin se on niin hento - miten ihmeessä saisin sen vahvistumaan… 

Parissa vuodessa vankistunut. Kaikki kevään siementaimet vielä elossa.

Laittakaas tänne muutkin kuvia.
Täällä tuuhennutaan pikkuhiljaa.

Jostain oudosta syystä mä kasvattelen uusia pikkuisia taimia aina vain - joka vuosi uudelleen.