Meinaan kastella samoin kuin pelargoneja eli n. kerran kuukaudessa vähän.
Minulla tämä ei ainakaan vielä suostu talvilepoon,uusia versoja tekee ja yhden kukankin väsäsi.
Tuotu kylpyhuoneeseen jo muutama viikko sitten,taitaa kasvaa koko talven.
Minäkin jouduin viemään tähtisilmän kellariin kun alkoi kuivumaan sisällä(viime vuonna).Syksyllä vielä kukki ja teki siemeniä sisällä ,nyt en vaan saa niitä itämään ,ei idä lautalla eikä mullassa.
Jääkaappiin vielä meinasin niitä kylmäkäsittelyyn laittaa.
Tammikuun puolivälissä kylvetyt violetit tähtisilmät ovat alkaneet kasvaa mukavasti. Oletteko latvoneet noita jotenkin kevään mittaan, vai haarooko tämä itsestään. Ammattiviljelijät käyttävät ilmeisesti kasvunsäätelijöitä apunaan, mutta ite kasvattelen ihan au naturel. Meinasin viedä nuo huhtikuun puolella mökin valoisalle verannalle odottamaan pääsyä maahan/ruukkuun.
Miten talveutus onnistui? Tykkään tästä kasvista ja ostan joka kevät uudet taimet montaa väriä. En tiennyt, että sen voisi viedä talven yli kuten pelargonian. Jos joku on onnistunut, otan nuo ajoissa syksyllä sisälle ja yritän minäkin. Mitään ihmeellistä talveutuspaikka ei ole. Joko kosteassa perunakellarissa tai sitten sisällä huoneen lämmössä.
Kellarissa kokeilin talvettaa. Ei näkynyt elonmerkkejä, joten heitin pois. En tiedä olinko liian hätäinen sitten?
Ei onnistunut talvetus minullakaan,eikä siemenet itäneet.
Ostin vajaa pari viikkoa sitten taimia, oransseja ja aivan tummanpunaruskeita, olivat täynnä kukkia. Nyt ovat siis olleet parvekelaatikossa, oranssit alkuperäiset kukat lakastuvat, uutta jonkin verran tulee, mutta ovat pienempiä. Kesä ei ole vielä kunnolla alkanut. Mutta ajattelin kysyä, olisiko liiasta kastelusta kyse, kun ne entiset niin surkeutuvat ja uudet ovat niin pieniä. Tummempi laji on vanhat kukkansa pitänyt hyvin. Pitääkö ruukun antaa kuivua täysin ennen kastelua? Jostain vain luin, että tasakosteus. Viime vuonna hankin myöhään kesällä pari halvalla, nämäkään eivät niin hyvin pärjänneet hoidossani… Ehkä en vain osaa.
Vastaankin itse itselleni: Olen tainnut kastella liikaa, sillä kasvillahan on paksut lehdet. Eli vähän niin kuin huonekasvi rahapuu, eli vähällä vedellä kaiketi pärjää. No, ei se mitään, kun kerran kasvi tietojen mukaan lämpötilojen kohotessa saattaa näivettää kukintaansa muutenkin, niin taidanpa vaihtaa kukat johonkin muuhun ensi viikolla, joka edelleen on ennusteiden mukaan helteinen.
Oon antanut reilusti lannoitetta ja kastellut myös reilusti ja komeasti porskuttavat. Ehkä noilla sun tähtisilmillä on vaan nälkä =)
Plantagenista ostetut noin neljäviikkoa sitten kukkivat ne kukat mitä niissä oli tulossa,nyt ei kuki lehtiä on tullut ja nuput kuivaa jotenkin outoja ovat.Reheviä kyllä ovat ehkä myöhemmin vielä kukkivat.
Tähtisilmiä sain keväällä violetteja ja näitä erittäin kivan värisiä ja joku erittäin tyhmä minä laitoin ne amppeliin , kun ei sillä hetkellä muutakaan paikkaa ollu, ihailu tapahtuu nyt sitte amppelit alas nostamalla, hah.