Fellow, mielelläni otan. Mutta nyt kun tässä kirjoitan, samalla kysyn, otatkos koristetupakkaa. Taimia olis antaa, minulla ei ole enää tilaa istuttaa niitä minnekkään.
Pirkko-Martta, laitan sulle hölöpostia!
Aurinkoista kesäiltaa Teille!
Poikkesin pitkästä aikaa tätä ketjua lukemassa. Talvivalkkaria minäkin kasvatan, nyt ala on noin puolitoista aaria ja sipulia noin 2000 kpl. Alkujaan isoäidin kasveilta 2 kg pussi Alexandraa anoppi hommasi ja nyt tämä "perintö" siirtyi minun hoidettavaksi. Päivän olen kitkenyt saviheinää valkkarimaalta, homma alkaa olla voiton puolella. Ensimmäisen kerran otin maalta maanäytteen ja olen hieman huolissani Kaliumin suhteen, sen arvo oli "arveluttavan korkea". Onko kellään teillä tietoa millaisia arvoja talvivalkosipulimaassa olisi hyvä olla typellä, kalilla, fosforilla jne ? Oletteko itse ottaneet maanäytteitä? Ja millaisia lannotteita olette laittaneet? Parina edellisenä vuonna olen nokkosvettä laittanut ja ihan kalkkia, mutta nyt ala on niin suuri etten kerkeä nokkoslitkuja tekemään.
Sähköpostillakin saa laittaa viestiä jos tuntuu helpommalle.
Kiitos teille jos joku tietäisi!
Marjut
Tämän päivän tilanne talvivalkkareissa. Kolmen eri sukupolven tuotteita. Pienin pallukka (halk. 2 cm) on viimevuotista itusilmusta, seuraava on viimevuoden pallukasta ja suurin on valkkarin
kynnestä!
Ritterina, asiaa talvivalkosipulista. Jos en onnistu löytämään täältä omalta paikkakunnalta Alexandraa, niin voisinko tehdä sinulle ostovarauksen parista sipulista. Haluan sitä maahan, mutta isompia eriä voin laittaa vasta ensi vuonna peltoon koska se ei ole vielä tällä hetkellä valmis.
Nyt syksyllä istuttaisin sitä yrttimaahani, ja siitähän sitten saisin ensi vuonna (toivottavasti) peltoon pisteltävät viljelykset.
Yritän tottakai etsiä ensin täältä läheltä, mutta puutarhaliikkeitä ei pilvin pimein löydy, ja jotenkin suhtaudun epäillen toiveeseen että niissä vähissäkään sitä olisi myynnissä. Eli ostovaraus sinulle sillä varauksella etten täältä löydä, onnistuisiko?
hurjan isoja on minun valkosipulit!
Jestas mikä urakka tehtynä - kävin äsken lukemassa vanhasta pentistä kirjoitukset talvivalkosipulista...ja sitä juttuahan siellä riitti aivan näännyttävästi. Vieläkin jäi muutama ketju lukematta, ja muutama tunti on jo tässä koneella vierähtänyt. No nytpä tiedän taas jotain uutta jota voin hyödyntää kun laitan omat talvivalkosipulikasvustoni aluilleen myöhemmin tänä vuonna.
Ritterina, onnekkaana saan Alexandraa muualta, joten ei tarvitse minulle säästää myytäväksi.
...Saas nähdä kuinka tyhmiä kysymyksiä tänne palstalle myöhemmin kirjoittelen huolimatta nyt ammentamastani tiedosta...se muisti, se muisti... eikä houkuta aloittaa kaikkien niiden kirjoitusten lukemista taas alusta
Olen huolissani talvivalkosipuleistani. Vettä on tullut koko heinäkuun ja pelto on aika märkä. Huomasin muutaman varren mätänevän ja otin sipulit pois... eivät olleet minun mielestä vielä ihan valmiita, viimeinen kuori aikalailla paksunlainen. Mietin nyt otanko kaikki 900 pois vai mitä teen.. tuskin ne enään tuosta paljon kasvaa.. kurjaa jos kaikki mätänee. Viime vuonna otettiin kaikki pois 11.8 mutta kesä oli ihan toisenlainen.
Ai jai. Kuulostaa ikävältä, mutta en osaa antaa ohjeita. Pitäisikö niiden jo olla monikyntisiä? (Tai pitäisi kai " ei valmiita vielä".) Hmmmm. Nyt olisi mai-leelle tai jollekin muulle käyttöä. Jos mulla olisi vastaava ongelma (mahdollinen mätäneminen) v. liian aikainen ylösnostaminen, niin valitsisin jäljemmän. Mutta en kehota mihinkään.
taristitko oliko alkosipuleissasi pieniä ötököitä?minullakin oli yksi mädäntynyt sipuli,mutta se oli täynnää ötököitä.oneksi muut olivat puhtaita.minusta valkosipulit olivat jo valmiita.laitoin kuvan tänne aikaisemmin.
Yksi itusilmunuppu on ratkennut sivusta. Onko se sen merkki että itusilmut/sipulit ovat valmiita vai onko ratkennut muista syistä? Minulla kun ei ole kuin 12 sipulia (siis hui hirviää - Anneirmelin 900) joten haluaisin olla tarkkana.
Temsku, anna itusilmujen kasvaa vain kokoa. Nyt ne vain uteliaisuuttaan kurkistavat ulos .
Minä korjaan valkkarit vasta kun kasvusto muuttuu kellertäväksi ja valkosipulin himo ylittää kaikki asteikot. Siinä samalla tulee nuo itusilmutkin poimittua talteen.
Sipuleissa ei ollut ötököitä. Kuori ei ollut ehjä ja sipuli oli päässyt märäntymään sisältä. Otin äsken muutaman sipulin maasta tarkistaakseni miltä näyttävät ...ne oli hyviä ja tosi isoja. Taidan siirtää sadonkorjuuta vähän eteenpäin.
Olen kaivanut osan talvivalkosipuleista ylös varsien kuihduttua. Eilen putsailin niitä, ja huomasin kauhukseni että osa oli täynnä toukkia! Varmaankin sipulikärpästen toukkia, sellaisia vattumadon näköisiä vaaleita.
Madot eivät ole syöneet kynsiä, vaan mellastavat sipulin keskellä ja varressa.
Eli onko kokemuksia, voiko kynsiä käyttää istukkaina, tai muita neuvoja?
Tämä yksilö sai jäädä irvistelemään sipulimaalle, kun oli ehtinyt auki repsahtaa.
tänään kaivoin muutaman itusilmusta kasvaneen valkosipulin ja nekin oli hurjan isoja ,ehkä noin 4cm läpimitaltaan,tietysti yksikyntisiä.kaikki onnistui loistavasti,nyt kun tietäis mitä tein oikein!
Meillä oli kans muutamassa valkosipulissa pieniä valkoisia matoja, puramme epäkurantit sipulit ja marinoimme ne. En koskaan laita näitä kynsiä takaisin maahan vaan aina parasta laatua. Otimme melkein kaikki sipulit pois maasta jo 13.8. Pari sataa jätettiin ihan kokeilu mielessä syyskuussa nostettavaksi.. haluamme nähdä kasvaako ne vielä isommiksi. Huomenna putsaamme sipulit ja siirrämme sisätiloihin kuivamaan. Laitamme kuistille lattilämmityksen päälle ja sipulit leipälaatikoihin kuistin nurkkaan pinoon.
Meillä nostettiin valkosipulit viime viikonloppuna. Määrä ja laatu ovat erinomaiset. Tänä kesänä en kastelulannoittanut kertaakaan ja se näkyy kyllä koossa, reilusti yli satagrammaisia suurmollikoita on vain muutama, joskin muutoin ihan reilun kokoisia ovat (60-80g).
(Jos joku kaipaa lautaselleen tulta niin meiltä sitä saa, isompiakin eriä.)
Nostoajankohta on aika tarkka. Eli kun lehdistä noin puolet on kellastuneet, on aika nostaa. Jos lehdet ovat kokonaan kellastuneet mutta varsi vielä vihreä, on päällimmäiset suojakalvot yleensä tummuneet ja osin maatuneet. Jos varsikin ehtii kellastua, on sipuli melko varmasti ehtinyt aueta.
Voitaisko kerrata hiukan (pliis)? Siis nyt, kun talvivalkkarit on elo-syyskuun aikana nostettu, niin niitä kuuluu kuivata. Jatkokasvatukseen tarkoitetuille riittää parin viikon kuivaus (mutta ei niitä kai ainakaan täällä etelässä vielä syyskuussa kannata istuttaa). Muut pitää (huolellisesti kuivattaa.)
1) Mahdoinkohan tehdä tyhmästi, kun huuhtelin talvivalkkarini sadevesisaavissa (oli muuten kylmää yön yli seissyt sadevesi). Päivän saivat kuivua auringossa tänään (ja uskallan jättää ne yöksi ulos, meni syteen tai saveen). Siirrän ne piakkoin saunaan jatkokuivumaan ja sieltä pannuhuoneeseen.
2) Saako ne juuret jäädä niihin talvisäilöön jätettävissä sipuleissa paikalleen, vai missä vaiheessa ne poistetaan?
3) Eikö ollutkin niin, että hyvä istukaskynsi on “keskikokoinen”?
Niitä latvaituja olisi tarjolla, ketä haluaa kokeilla.
:-) kahden viikon kuivatus riittää mutta pitempikin saa olla. sipulin pitää juurtua nyt syksyllä hyvin, eikä se juurru, jos maa on liian lämmin. lokakuulle odottelesin, marraskuussakin ehtii.
1) ainoan kerran kun minun talvivalkosipulini eivät säilyneet yli talven hyvinä oli se, kun jouduin kamalan sadekesän jälkeen nostamaan ne kiirreesti viikon ainoana vapaapäivänä. pesin ne hätäpäissäni enkä kuivaharjannut niin kuin olin siihen asti ja sen jälkeen tehnyt. - naapurini valittelevat, etteivät tahdo saada säilymään edes jouluun asti, mutta heidän pihoillaan näyttäisi sipulisato peseytyvän saaveissa niin kuin sinulla tai kottikärryissä.
toisaalta, sinulla on paljon paremmat jatkokuivatusmahdollisudet kuin minulla...
2) olen joskus vuosia sitten nähnyt tv:ssä vanhan herran, joka ammatikseen kasvatteli sipuleita, saksivan juuret pois heti noston jälkeen pellon laidalla. hänen puheensa siitä, että jos tauti tai ötökkä muhii jossain, niin niissä multaisissa juuritupsuissahan se sitten, oli niin minun maalaisjärkeeni sopiva, että saksiin minäkin tartun heti, kun sadon olen maasta nostanut.
3) keskitie on paras. pienetkin kelpaavat mutta isot on parasta syödä pois.