Tämä orkidea kukkii nyt kotona

Tällainen ihanuus kukkii täällä nyt.

Sori. Kuva tuli väärään osastoon. Ei ole orkidea, vaan Tohtorinkukka.

Aivan upea silti! En ole ikinä nähnyt noin komeasti kukkivaa tohtorinkukkaa.

Sain tänään tämän orkidean. Mutta mikäs se on, ja kuinka hoidetaan?

Ihanainen Dendrobium, nobile-tyyppinen hybridi...minun reseptini on ahdas ruukku, karkeaa kaarnaa ja kesäksi ulos. Tykkää viileästä, kesällä voi kastella ihan huoletta, talvella vähemmän. Voi kukkia parikin kertaa vuodessa, sanovat. Meillä kukkinut kerta vuoteen.

voi kyllä  Pirkko-Martalla on upea orgidea,aah ja valkoinen!

Tyhjentelin tuossa kameraa ja tämmöisiä kukkii meillä tänään:
Ekana Encyclia cochleata eli tuttujen kesken ''Enska''  vaan...silmän isku 
eka vana kukkinut jo kuukauden päivät, kohta aukeaa toiseenkin ekat kukat. Tuoksuu aamupäivisin.

Tämä ''Doris'' taas on Reissunainen, joka matkusti meille aikoinaan ihan Vantaalta asti...silmän isku 
nimetön, ensimmäinen perhoseni, jonka nyt onnistuin eka kertaa uudestaan kukittamaan.

Ja tässä lennokas ''Dumbo'' vauhdissa...vähän raakku mutta kukilla on kyllä ainakin kokoa no-jaa

Ja ''Prinsessa Ruusunen'' se on aina vaan niin herkkis...vain yhden kukan voimalla mutta niin pontevana.
Eka omakukittamani perhonen.

Tämä ''sitruuna''perhonen  taas on ollut jo kolmatta kuukautta tasan samassa mallissa.
Ei tapahdu mitään, ei kasva, ei kuihdu. Olen jo alkanut epäillä liekö muovinen...? silmän isku

Lopuksi vielä ''Iivana'' joka pääsi jo toisellekin palstalle, mutta menköön nyt tähänkin vielä:

Ja kyllä: meillä on melkein joka orkidealla joku lempinimi...hymy jossen minä keksi niin mies ainakin keksii!

Tämä on ihan ensimmäinen oma kukitus, saatu kukattomana kukkakaupasta syksyllä.

Minulla kukkii identtinen keittiön ikkunalla, myös ohikukkineena mutta nuppuisena ostettu. Jopa tuossa ylimmässä kukassa olevat pienet lovet petaleissa ovat samanlaiset. Kukkia miulla tosin on vain kolme eikä nuppuja ole enempää...

Kuvittelin jostain syystä, että kukka olisi keltainen, en itse näin oranssia olisi varmaan ostanut. Mutta onpahan piristävä. Ja tarleenan kuva on niin hyvä, ettei itse tarvitse vaivautua laittamaan hymy

Tämmöinen iso kauneus kukkii nyt

Onpa todella kaunis.

Minullakin phalet lykkää kukkaa ja kukkavartta, mutta iloisin taidan olla tämän Encyclia cochleatan kukinnasta. Näin monta terhakkaa pikkumustekalaa

Minulla myös kukki Encyclia cochleata, kaksi kukkaa on jo avoinna ja luvassa vielä lisää kukkia,
myös toinen Encyclia kasvattelee kukkavanaa.
Todella kauniita ovat nuo kukkaset

Ihan ensimmäinen Perhoseni, asustanut meillä vasta pari viikkoa. Ostaessa siinä oli kaksi nuppua,

mutta ne tippuivat vähän aikaa sitten. Pitääpä odotella uusia.

Mummo hei, onko noilla ihanuuksilla tarkempaa nimeä?

Ihania kaunottaria mummolla! kieli ulkoa Ylempi on ehkä (vai onko?) joku cattleya, mutta onko helppo kukittaa uudelleen? Rossollakin on suloisia mustekaloja. Sellaisia ei taida löytyä tavallisesta kukkakaupasta.hymy Ostaisin jos löytyisi.naurua

Ylempi on Katleija labiata hybridi?. Tuo kasvi on noin 15 vuotta vanha ja kukkii joka vuosi. Tosin se kukkii syksyllä loka-marraskuussa. Jos olosuhteet on oikeat on helppo kukittaa. Paljon valoa kesällä ulos suojaiseen paikkaan ja syksyllä sisälle kun yölämpötilat laskevat alle 10 astetta loppukesällä täysi auringonpaiste.Lannoitusta kasvuaikana.Joskus vanhat kasvit ovat helppoja kukittaa, joiskus taas nykyiset lajikkeet kukkivat helposti.

Toinen on nimetön phalaenopsis eli perhosorkidea. Tämä oli vain tälläinen kuva kokeilu

Käytiin mummolassa ja siellä oli innostuttu kukkimaan. Kuva ei kyllä tee oikeutta phalen todella syvälle keltaisuudelle.

Tämä innostui kukkimaan 1 1/2v jälkeen uudelleen.