Raili-45, siirsin viestisi tähän aiheen omaan ketjuun. Asiaakin on jo valmiina jonkin verran
Kiitos Nuu.
Ai se on toiseltanimeltään Tamarillo.Täältä löytyy myös jotain tietoakin.
Talven meni tamarillo mulla muiden seassa normihuoneenlämmössä.
Istutin keväällä tamarillon pellolle ja onkin kasvanut mukavasti. Kuinkahan suuret juuret sillä on ja mahtaako enää pystyä siirtämään sitä ruukkuun? En yhtään ajatellu et olisi pellolla viihtynyt, mut ei muuallekaan mahtunut. Ja pitihän kurpille vahti laittaa.
Meillä Tamarillossa paljonkukkija ,yhdessä oksassa jo yksi hedelmäkin.Kysynkin miten tuo kestää kylmää kuinka kauvan uskaltaa pitä se ulkona.Miten Jadeliila sinun taimesi kasvaa jonka laitoin sinulle.
Jos Railin kasvi on tamarillo, mulla kasvaa sitten jotain aivan muuta. Keväällä laitoin purkkeihin siemeniä, joita muistelin ottaneeni talteen kaupan tamarilloista. Niissä on sellaiset valtavat lehdet aina yksi per lehtihanka. Railin kasvi muistuttaa enemmän perunalehtistä tomaattia.
Niinpä, ei taida Railin kasvi olla tamarillo ? Minun on puutuvavartinen, kasvaa korkeaksi hujopiksi nopeasti, isot yksittäiset lehdet jotka koskettaessa jättävät käteen pahan hajun.
Ja a en tidä kyllä itsekään millaiset lehdet pitäis olla Tamarillossa mulle ihan uusi tuttavuus.
Ostin huutonetistä erältä myyjältä joka möi Puutomatin siemeniä onkohan sitten eri kasvi puutomatti ja tamarillo ken tietää oikean vastauksen tahtoo tietää.
Tamarillo on toiselta nimeltään puutomaatti. Katso Raili-45 tuolta ketjun ensimmäiseltä sivulta, siellä on valtsun laittama kuva tamarillosta, näet millaiset lehdet siinä on.
Siltä tuo näyttää ettei ole sama,mitähän puutomatti siemeniä se myyjä sittein oikein onkaan myynyt enkä ollut ainoa ostaja.
Puutomaatin siemenillä on huijattu Jenkeissäkin. Amazon.com:stakin löytyy muutama Tomato Tree, jotka on kuitenkin ihan tavallisia tomaatteja. Tässä linkin takana olevassa on kuva Diesneyn Epcot Centerin mahtavasta tomaattikasvista, jota voi jo puuksi sanoa (olen sen siellä nähnyt).
Raili-45, minäkin ostin huuto.netistä noita samaisia “tomaattipuun” siemeniä. Tosin, googletin sen verran etukäteen että oli tietoinen noista huijauksista, mutta ihan uteliaisuuttani piti sitä kokeilla. Perin rotevakasvuinen yksilö jossa on valtavat lehdet, mutta ei mitenkään erityisen satoisa. Muutamia tomaatteja on tehnyt, mutta maistettua ei olla saatu vielä yhtäkään. Onnettomat halkeaa niin tolkuttoman herkästi.
heippa! Olen uusi täällä ja kyselisin tuosta Tamarillosta.
Elikkä tykkääkö suorasta auringonvalosta vai hajavalosta?
Mulla oli auringossa mun tamarillon taimet ja nuupahtivat puolessa tunnissa. Kyllä ne siitä nousivat illan aikana mutta vähän näyttivät suutahtaneen siitä auringosta…
Riippumatta siitä mikä sisällä esikasvatettu taimi on kyseessä, ne on totutettava aurinkoon ja tuuleen ym. pieninä määrinä kerrallaan. Sitä kutsutaan karaisuksi. Auringon polte voi jopa tappaa taimen jos se ei ole siihen karaistunut pikkuhiljaa.
Haa! sepä selittää! Olisihan tuo pitänyt tietää, hehe…
Aina ei tule ajateltua
Kiitos paljon vastauksesta Nuu
Panin viisi puutomaatin siementä juuri kylvölautalle. Tykkään kovasti tamarilloista, mutta eihän niitä meinaa millään raaskia kaupasta ostaa…
Voisiko tämä olla Tamarillo? Tomaatin oloinen kova hedelmä poimittu puutarhaliikkeen lattialta, ja kasvin nimikyltissä luki puutomaatti.Kylvetty viime keväänä ja ollut talven viileässä.(Tuli vaan kovin isona kuva, enkä osannut pienentää.)
Vois
Mitäköhän sille pitäisi tehdä,kun kesä koittaa?
Siitä tulee valtavan iso ja korkea joten ei kannata varmaan miettiä että kesän ajan pitäis jossain ulkosalla - ei ehkä saa enää takasin sisälle Valoisassa paikassa se viihtyy muistaakseni. Mulla oli kerran, mutta ei oikein pärjännyt meillä kun ei ole tarpeeksi valoisaa kasvupaikkaa. Kasvoi kiitettävän kokoiseksi siitä huolimatta.