Täpliä,laikkuja,värimuutoksia puutarhan kasvien lehdissä

Onko kenellekään tuttua pilkutusta tuo ylläoleva? Voi, kun joku tietäis…:slight_smile:

Mä en tiä mitään, mutta mieleen tulee kastepisarat ja auringonpaahde aiheuttajana.
Muoks. musta tuntuu, että oon nähny tuollaista, mutta oon pitänyt sitä ihan normaalina syksyilmiönä.
Meenkin katsoon omiani heti.

"Pionien lehtiin voi loppukesällä tulla alkuun punasävyisiä, myöhemmin ruskettuvia laikkuja. Ne ovat Cladosporium paeonia -sienitaudin aiheuttamia, mutta niistä ei ole suuremmin haittaa" sanotaan kirjassa Pionit (Peltola& Koivu). Sairastuneet osat voi poistaa ja polttaa tai laittaa tarpeeksi kuumaan kompostoriin, kerrotaan edelleen. Muistan niitä kyllä munkin pioneissa joskus olleen.

Tosi paljon ikävämpi on pionin harmaahome. Se iskee varsiin tai nuppuihin, jotka tummuvat, sitten  tummunut varsi pehmenee ja kaatuu. Tartunnan saaneet pitää poistaa kokonaan ja jos tautia on useammassa pionissa, silloin kaikki varret pois syksyllä, tauti talvehtii lakastuneissa lehdissä ja varren osissa.

Aurinkoinen kasvupaikka, ilmava kasvusto ja maltillinen lannoitus vähentävät tautia.

Tuota ensinmainittua sienitautiahan se on. Onneksi siitä sitten ei ole ihmeemmin haittaa. Viime syksynä poistin lehdet ja varret, laitoin sekajätteeseen. Kesän kukinta ja kasvu oli ihan ok.

Kiitos sinulle, Merlin :slight_smile:

Olipa munkin pioneissa nytkin muutamia laikkuja.

Mikäköhän sinivuokkoa vaivaa…?

Ei toi kai mitän vakavaaa ole. Olen nähnyt samalaisia lehtiä täälläkii Sinivuokoissa (ilmeisesti talvesta johtuu)  Sulla ne on kohta kukassa ja kukkimisenjälkeen ne tekee. uudetlehdet.

Mietinkin, että onko mahtanut aurinko jossakin vaiheessa polttaa kun lumi on sulanut päältä ja paikkakin on hieman kuivahko osiltaan. Toisaalta taas lähellä on ollut homehtuneita kriikunoita, ja pohdin voiko esim. home tms. tarttua niistä sinivuokkoon ja laajemmalle?

Se voi olla, mut toinen, syksy oli pitkä, lämmin  ja märkä. Home varmaan viihtyi hyvin. Lumi satoi vuodenvaihteessa sulaanmaahan.

Tarttuuko se? Siis pitäisikö nyppiä nuo “sairastuneet” pois?

Mikäköhän noihin valkovuokon(?) lehtiin on tullut?

Pisamia kuten nenään keväällä, kosmeettinen haitta, ei haitanne kukkeutta.

Näyttävät tosin hieman kuivahtaneilta, eivätkä taida edes kukkia mutta sehän saattaa johtua muusta veden tai ravinteiden puutteesta, eikä sitten näistä pisamista…jotka vähän näyttävän enemmän paiseilta… :slight_smile:

mikähän tähtiputkea vaivaa? aika paljon ruosteisia lehtiä. tartuttaakohan se tätä vieruskavereihin eli akileijoihin? siinä tapauksessa tuli tähtiputkelle noutaja!

Oliskos kuiva kasvupaikka? Härmää tai ruostetta näyttäis olevan, leikkaa pois rumimmat lehdet ja lisää juuristoalueelle tuoretta ruohosilppua, kyllä se tuosta tokenee…

Mulla on joka vuosi ollut ruskealaikkuisia lehtiä kasvupaikasta riippumatta - täällä on tähtiputkia puolivarjossa ja auringossa ihan hyvässä multamaassa. Olen ajatellut, että se on lajikohtainen ominaisuus.

Miulla on noita monessa useassa tähtiputkessa jotka sijaitsevat eri puolilla pihaa, eivät ole kaikki kuivassa paikassa.

Tämäkään ei ole erityisen kuivassa paikassa. Tämä on vanha tähtiputki, ja kasvanut samassa paikassa koko ajan, ja ensimmäistä kertaa huomasin tuollaista ruostetta lehdillä. Perhana tuli riivittyä puolet lehdistä pois, taisi olla hätiköity muuvi…noh, eiköhän siitä riitä riivittäväksikin, alkanut levitä kovin. Olisin antanut tänä vuonna vähän lahjaksi, mutta ei kehtaa ruosteisia jaella.

Mullakin näkyy tähtiputkessa ensi kertaa tänä vuonna ruskeita lehtiä. Tai siis yhdessä kasvissa huomasin tuollaisia sekä ihan kokonaan ruskeita että laikullisia lehtiä.

Mikähän punaviinimarjaa vaivaa? Marjaa on kyllä tulossa paljon, eikä lehdistä kuin osa näytä tällaiselta. Vähän kellastaa myös lehtiä, mutta se taitaa olla vain lannoituksen puutetta.