Tarha-alpi, Lysimachia punctata

Tykkään kovasti tarha-alpi-patteristostani :slight_smile: Sopivassa paikassa ja rajattuna tämä pikkuisen väheksytty kasvi on paikallaan.

jestas, nämäkin on tänä kesänä miun korkusia

Tarha-alpi vähän kuin “kuuluu” vanhaan pihaan.

Tätä alpia kasvaa lähiympäristössä siellä täällä.Tekisi mieli kaivaa alku puutarhaan, pelottaa vain jos se leviää sitten. Nyt vuohenputkea ja -kelloa riittää kitkettäväksi, ei kehtaisi uutta harmia hankkia, mutta jos pitäisi vain pienenä puskana, toisaalta näyttää paremmalta jos sitä on enempi.

Tarha-alpi alkaa kukkia. Minulle tämä oli ihan uusi kasvi. Viime syksynä siirsin muutaman juurakon pihaan ja nyt nämä ovat jo levinneet kiitettävästi.

Taas kukitaan ja puskan koko vain kasvaa!

“,Alexander”

Tarha-alpi, Lysimachia punctata

Tarha-alpi on erittäin kestävä ja hoitoa kaipaamaton perinteinen perenna. Se muodostaa reheviä, laajoja, 80-120 cm korkeita runsaan keltaisena kukkivia kasvustoja ja on erittäin vaatimaton kasvuolojen suhteen. Kukat ovat hennosti tuoksuvat ja suppilomaiset. Kukinta-aikaa on heinä-elokuu.

Kasvupaikka aurinko/puolivarjo ja läpäisevä. Sietää kuivuutta ja kasvaa kiitettävästi jopa koivun alla. Arka talvimärkyydelle.
Leviää nopeasti ja voimakkaasti maanalaisilla rönsyillä.

1 tykkäys

Rakastan tarha-alpia! Se on todella näyttävä, mutta ehkä yleisyytensä ja helppoutensa takia vähän aliarvostettu perenna.
Leviää vauhdilla. Itse olen istuttanut sitä tontilla olevien isojen kivien ympärille. Siinä rajautuvat nurmikkoon eivätkä leviä liikaa.

3 tykkäystä

Aleksander

1 tykkäys

4 tykkäystä

Kirjoitin suikeroalpi osioon että pakko pienentää aluetta, oli kuitenkin tarha-alpi mistä kysymys.

4 tykkäystä

Onpa kaunis, tulee mieleen jääkukka :heart_eyes: