( Kesäkukat )
Hei,
Ostin eilen Lidl''istä Tarhasoljon juurakoita. Paketti väittää talvenkestäväksi, mutta katselin täällä jotain vanhaa keskusteluketjua, jossa sanottiin yksivuotiseksi
, miten mahtaa olla? Aioin istuttaa aurinkoiseen kohopenkiin, meneeköhän ihan pieleen?

Aurinkoinen paikka on ihan hyvä. Nostat vaan syksyllä ennen pakkasia kasvin sisälle viileään paikkaan. Talven aikana ei ole kasvissa mitään elon merkkejä, mutta kun keväällä laittat
taas ulos, niin alkaa uusi kasvu.
Kiitos Kurpitsa, onpas kaunis
! Onko kotipihaltasi, kun asun tässä naapurikaupungissa, niin ainakin kasvuvyöhykse olisi sama.. Osaatko sanoa viihtyykö happamassa maassa?
Pihallapa hyvinkin. Viime kesänä kotilot meinasi syödä sen. Meillä taitaa olla joka paikassa savipohja ja oikein huonossa paikassa paahteessa on kesät. En tiedä happamen maan vaikutusta.
Ripsuttelin viime syksynä talvetukseen ottamani tarhasoljon siemeniä naapurinsa pelakuun ruukun multaan. Nyt ne sitten ovat siinä itäneet, joten jos joku haluaa vasta itäneitä noin 3 cm. kokoisia taimia, ilmoittaa vaan osoitteensa. Riittää kahdelle innokkaimmalle. Kasvi siis ei kestä ulkosalla talven yli, joten halukkaat huomioinette, että tarvitsette talvetuskellarin. Yksivuotiseksi ei kannata ottaa, tuskin ehtii edes kukkia tänä kesänä.
Muistakaa nostaa sisälle talveksi.
Juuripa noukkasin tarhasoljoni talviteloille juurimultineen kellari-istutukseen. Siellä annan vähitellen kuivahtaa, kerään kuivuneet varret pois. Lirautan pari-kolme kertaa talvessa minitilkan vettä juurilleen ja herättelen isommalla vesimäärällä elolle sitten maaliskuulla. Liekö menetelmä oppien mukainen, mutta monta vuotta on näin säilynyt.
Tämä kelpaa myös kissinruohoksi, ainakin meidän kissojen mielestä. Ovat käyneet järsimässä esikasvatuksessa olevia soljojani, ärrin-murrin!
Tänään tarhasoljo näyttää tältä.

ElluK, hieno yhdistelmä eli nuo kärsämöt tekevät terää tarhasoljolle. Itse olen siihen pettynyt, kun yksittäinen kukka on niin lyhytikäinen. Mutta harvinainen tuo noin hehkuva sininen.
Tuo yksittäinen kukka taitaa kestää vain päivän ja illalla menee kukat suppuun. Mutta toisaalta heti kun alkaa kukkimaan, kukkii melko runsaasti ja kauan. Tänä keväänä vasta hankin juurakon, joten toivon, että saan talvetettua sen onnistuneesti äiteen kellarissa.
Väri on kyllä niiiin kauniin sininen.
Minähän olen kasvattanut ne siemenistä. Neuvottiin kyllä nostamaan juurakot talveksi kellariin. pitääpä tuokin kokeilla ja syynätä tarkemmin vieruskumppanit.
Jatkan vielä.
Ihan äsken katsoinkin uutta siemen luetteloa ja siellä tarhasoljo oli laitettu yksivuotisten kukkien kohdalle. Onko noin, että kukkii jo ensimmäisenä vuotena? Fiia?
En ole Fiia, mutta keväällä kylvämäni ovat kukkineet jo monta viikkoa. Jatkotoimenpiteistä syksyllä en tiiä, pitäiskö kaivaa ylös ja yrittää talvettaa tai antaa talven viedä.
Sisällä mie olen talvettanut samoin kun esim. pelargonit.
Mielenkiintoinen uutuus minulle. Saako juurakoita Suomesta, jos ei jaksa siemenkylvöä yrittää?
Siis kukkii jo eka kesänä. Jostakin luin, että mukulat kaivetaan syksyllä ylös. Tilasin Kotilieden välityksellä siemenet Turun kasvitiet. puutarhasta.
Keväisin on Lidlissä myytävänä mukuloita tai mitä ne nyt on.
Minä ostin keväälla Bauhausista Oulusta. Voin lähettää syksyllä omat mukulani jollekin niitä haluavalle 
Allright, Lidlissä ja Bauhausissa silmät auki ensi keväänä.