Me päädyimme poistamaan hanhikit ja idänvirpiangervot terassin edustalta ja rakensimme aidan. Meillä näkösuojan tarve onkin suuri, sillä pihamme rajoittuu tiehen+pyörätiehen ja tontilla kasvaa vain koivuja ja pari isoa pajua, jotka evät anna minkäänlaista näkösuojaa. Terassi oli siis käyttökelvoton, koska siinä oli kuin tarjottimelle kaikkien töllisteltävinä (naapurit ja ohikulkijat). Poikkisäleeseen päädyimme siksi, että sillä pystyi tekemään tuon korkeammankin osan ja on silti kevyehkön oloinen (enkä saanut tatsia pystyaitoihin, mikä oli suurin syy).
Heip,
Aurinko paistaa oikeastaan koko päivän kyseiseen paikkaan. Köynnös ei inspiroi ja säleikköä ei oikein siististi saa rakenneltua terassin reunoille, eli mieluiten pensasosastoa…
…niin ja kiitos tuosta aiemmasta angervovinkistä, pitääpä tutustua niihin:)
Näkösuojana terassille voikin parempi ratkaisu olla hyvässä kohdassa olevat täsmäistutukset siellä lähempänä tietä tai muuta katseiden suuntaa.
Minä voin nimittäin istuskella nyt kaikessa rauhassa kuistin rappusilla, sillä japanintatar osui napilleen oikeaan kohtaan katkaisemaan näköyhteyden läheisen kuntopolun rumalle kopille ja päinvastoin :}
Yllättävän harva ristikkokin tuo näkösuojan. Ja kuistilla istuvan ihmisen naaman korkeudella olevat kukka-amppelit :]
Minullakin on terassin istutus suunnitelma meneillään. Olen päätymässä keijuangervoon/ verhoangervoon. Lisäksi muutama kartiotuija ja korkeaa maksaruohoa sen rinnalle. Angervoita on muuten tosi helppo lisätä itse , tökätään varsia vain turpeeseen tai hiekan sekaiseen multaan. Pirilän kukkatalossa Tuusulassa on 10 kpl keijuangervoa 30 eur, sekin on ihan hyvä diili. Köynnöksiäkin tulee ainakin hunajaruusu Telen, olen sitä tässä metsästellyt, mutta alkaa vaikuttaa siltä että pitänee lähteä autoretkelle Honginston taimistoon… Sekä viiniköynnös Beta ja ehkä Zilga myös , sekä muutamat kärhöt vielä. Suunitelma alkaa olla mutta kuka sen kaiken saven ja rikkaruohot vaihtaa uuteen istutusalustaa…voi voi…
Minäkin kyselisin vinkkejä istutuksille terassin viereen. Tarkoitus olisi kaivaa rivitalon etupihalla ikkunan alla olevat ruusupuskat pois, ja tehdä niiden tilalle pieni terassi jonka eteen tulisi mahdollisesti jotain pensaita antamaan hieman näkösuojaa / yksityisyyttä edessä kulkevaan tiehen päin. Terassin eteen jää n. 3 m2 neliön muotoinen tila, joka pitäisi täyttää jollain. Tilan keskellä on lyhtypylväs. Naapureilla on samassa paikassa joitain angervoja, joten yhtenäisyyden säilymiseksi pitäisi varmaan joitain pensaita istuttaa. Itse en kuitenkaan angervoista ihan hirveästi välitä. Mietin pikkujasmiketta tai syreeniä, mutta onko tila liian pieni? Pidän eniten valkokukkaisista lajikkeista siksi, että niitä voi elävöittää helposti erivärisillä kesäkukilla, mutta muutkin värit tottakai käyvät. Mites sitten pensaiden alustat?
Kaikki ehdotukset otetaan vastaan! Piha on itään päin, aurinkoinen, savimaa (mutta tarkoitus tuoda paikalle paljon multaa sen jälkeen kun ruusut on kaivettu pois). Lumikuormaa pitäisi jonkin verran kestää, eteläsuomessa asustetaan…
Hei! Minäkin kyselen vinkkejä, mitä istuttaa terassin eteen. Meillä on iso terassi, johon paistaa aurinko koko päivän eli paikka voi olla tosi paahteinenkin hellepäivinä. Terassin edessä on luonnonkivillä rajattu istutusalue, johon olen istuttanut terassilta katsoen oikeasta reunasta käsin: pikkujasmikkeen, norjanangervon, kaksi kuninkaanangervoa ja toisen norjanangervon. Nämä ovat siis rivissä. Tuon viimeisen norjanangervon jälkeen olisi vielä kulmapaikka vapaana ja mietin, mitä siihen istuttaisin. Paikka on siis aurinkoinen ja lämmin mutta alla on reilusti hyvää multaa. Asumme Oulun seudulla.
Ajattelin, että tämä vasemmassa kulmassa oleva istutus saisi olla edellisiä korkeampikin, jotta samalla toisi vähän varjostusta terassille. Korkeutta saisi olla useampi metrikin (sillä terassikin lähtee vasta reilun puolen metrin korkeudelta siitä… Sopisiko joku pikkupuu? Entä tuijat tai pilarikatajat? Ehdotuksia?
Pensaan kukinnassa menettää yleensä leikkaamisen jälkeisenä vuonna ja siksi kasvusto, jonka loppukorkeus on toivomasi, olisi helpompi sinulle. Köynnös tai kapea puu? Kiinteä kaunis tukiseinämä, johon sitoo korkeat perennat (ritarinkannukset tms.) tai köynnökset. Köynnöshortensia, jos paikka ei ole paahteinen.
Muistan lukeneeni (varmaan täältä pentistä), että joku oli saanut pidettyä lumipalloheiden pienenä pallona leikkaamalla sitä vuosittain aina kukinnan jälkeen. Näin ei menetetty myöskään seuraavan vuoden kukintaa. Toisaalta itse kyllä mieluummin istuttaisin kasveja niille sopiville paikoille kuin että joutuisin kovasti hoivaamaan niitä. (Nyt tiedän paremmin lumipalloheidestäkin kuin 13v sitten.)
Sen lisäksi että nämä meidän lumipalloheidet ovat liian ahtaassa paikassa (ongelma erityisesti leveyssuunnassa), ovat ne varmaankin myös liian kuivalla ja aurinkoisella paikalla, kun ötökät ovat joka vuosi riesana. Aurinko paistaa tuohon puolesta päivästä eteenpäin. Sekin puoltaisi heisien hävittämistä, mutta samasta syystä vähän epäröin köynnösten suhteen. Nimittäin minua kiinnostaisivat erityisesti köynnöshortensia, humala ja piippuköynnös, mutta taitavat kaikki olla kostean paikan köynnöksiä. Lisäksi pelkään humalan kuristavan kaiken ympäriltään ja köynnöshortensian tarraavan seinään kiinni. Kärhöt ovat muuten vain pelottavia tällaiselle tumpelopuutarhurille.
Mikähän puu olisi tuohon tarpeeksi kapeakasvuinen, mutta kuitenkin sen verran iso, että antaisi varjoa ja näkösuojaa?
Joku syyshortensia? Magnolia? Tms lämpimän seudun puumainen pensas. Sinun puutarhasi on kyllä kuvissasi niin upea, että jalokärhön menestyminen ei ole taidoista (eikä vyöhykkeestäkään) kiinni:)
Jos köynnöksen valitset, pitäiskös se kumminkin olla sellainen, että maanpäälliset osat eivät kuole talvella, jotta nopeammin olisi sitten sitä näkösuojaa ja vihreää. Humala, isokukkaiset kärhöt ja viinikärhöt aloittavat maasta joka vuosi. Tosin humala on kyllä nopea. Se on kyllä kaunis just nyt humalakäpyineen.
Onpa upeita nuo Magnoliat, kävin vähän googlailemassa. Luulen, että paikka on kuitenkin liian ahdas pienellekin puulle tai kookkaammalle pensaalle. Taidan kallistua tuon köynnöksen puoleen. Olisi kokonaisuudenkin kannalta varmaan harmonisempi, kun siinä lumipalloheisien vieressä on jo norjanangervoa ja laikkukirjokanukka, polun toisella puolella taas rungollinen syreeni. Että ei enää uutta pensasta, vaan "vihreä seinä" köynnöksestä ja eteen sitten jotain maisemaan yhteensopivaa perennaa.
Tuomipihlaja, tuo on hyvä pointti. Joskus koitin oikein etsimällä etsiä, mitkä monivuotisista köynnöksistä ovat puuvartisia, ja mitkä ruohovartisia. Esim. kasvikortiston hakutoiminnolla sitä ei pysty valitsemaan, eikä kaikista kuvauksistakaan aina ota selkoa. Eli mitähän niitä vaihtoehtoja nyt sitten olisi? Köynnöshortensia, villiviini, alppikärhö, siperiankärhö…?
Nuo nyt ainakin ja alppikärhötyylisiähän on monenlaisia. Perusalppikärhö ja taitaa siperiankärhökin kasvaa hirveän korkeaksi. Ei ihan pienet säleiköt riitä korkeuteen.
Tosi kookkaita tuntuvat olevan. Tuossa olisi tilaa sellaiselle 3,5 m korkealle ja 2 m leveälle säleikölle. Ei taida riittää alkuunkaan esim. humalalle, köynnöshortensialle, alppikärhölle tms? Pitääkö mun taas päätyä siihen viinikärhöön, joka tuntuu kuvien perusteella jotenkin vaatimattomalta ja harvalta? Pystyykö noiden köynnösten eteen istuttamaan ihan normaalisti perennoja, vai kietoutuvatko köynnökset helposti niihinkin?
Mulla on alppikärhön edessä pioneja ja kärhö kasvaa ylös ja sivuille rehevänä. Silti pioniin kiinnittyvät kärhönoksat on helppo katkaista. Ei niitä niin montaa ole, kun ohjailee pari kertaa kesässä kärhöä ristikkoon, joka on tässä mulla sen takana ja pioni eteläpuolella.
(Alppikärhöä en suosittele, jos sille ei ole tilaa.)
Ajattelin vasta nyt tuon köynnöskehikkosi koon. Kyllä tuohon tilaan 3,5x2m mikä vaan köynnös mahtuu. Ei ne nyt mitään pyloonia vaadi.
Kyllähän se alppikärhö tai humala sitten roikkuu säleikön toiselle puolelle, kun on saavuttanut laen. Mutta siis korkeampi tulee kuin 3,5 m. Alppikärhö on kyllä tosi tiheä.