Tilli, Anethum graveolens

Miulla oli tilli hyvässä kasvussa, tänään huomasin että ovat nuukahtaneet ja jotenkin " tahmeita"… pitää kokeilla sitä mäntysuopaliuosta!

Mulla tillit kylväytyi itsestään, kun viime syksynä jäi vähän myöhäiseksi potagerin tyhjennys ja siinä varsia katkoessani siemeniä ropisi ympäriinsä. Yksi tilli kasvaa jopa nurmikon reunassa kompostorin vieressä.

Keväällä kylvetyt korjasin tänään ja puolet laitoin pakasteeseen ja puolet on nyt kuivurissa. Ajattelin kokeilla kuivausta, vaikka vanhasta muistista ainakin kaupan kuivattu tilli siihen aikaan, kun ei saanut tuoretta ympäri vuoden, oli aika hirveän makuista.

Parhaat tillit ovat niitä itsekseen kylväytyneitä minullakin, ravustusaika lähestyy ja puute uhkasi. Tilliä on säilötään (Kodin suuri puutarhakirja 1960)  tölkkiin suolan kera, säilyy melkein tuoreen veroisena. Vaan taitaapi olla tillinmakuista suolaa eikä tilliä. 

Osaako joku sanoa mikä mun tillejäni vaivaa. Kylvetty toukokuussa ja vielä ihan pientä sekä kituliasta…alkaa kellastumaankin juurestaan. Multa on kekkilän puutarhamultaa ja lavaan olen kylvänyt.

Ainakin kuivuudesta tillit kärsivät herkästi. 

Kuivuutta eivät liene kärsineet, pikeminkin päinvastoin…sadekautta kun tässä eletään. Ensivuotta ajatellen, tykkäisikö tilli hiekkapitoisesta maasta?

Onkos kokemuksia pensastillistä? Miten eroaa tavallisesta? Minä viime keväänä sain viljelylaatikon ja kylvin mm. tilliä, joka onnistui hienosti. Nyt tarttui tulevalle keväälle mukaan kaupasta tuollainen pensastilli… Ajattelin näyttäiskö hienommalta penkissä kun ispmpana pensaana kasvaa. Tai jotain. XD

Tillipussin kyljessä lukee, että tillillä kasvupaikkaa tulisi vaihtaa edellisestä vuodesta, laitoin kuitenkin samaan paikkaan jo neljättä vuotta… Voi olla että nykyinen on eri merkkiä ku edelliset, koska tuollaista mainintaa en aiemmista siemenpusseista muista.

Tilli erittää maahan jotain omaa kasvuaan haittaavaa. Jos lisää kompostimultaa paikalle  ei haittaa ole just ollut. Nytkin varisseet siemenet on omia aikojaan itäneet ja kasvavat viimevuoden paikassa kukkapenkissä. Parhaiten näyttäisi nyt kasvavan uudessa paikassa. Liian lämpimällä ilmalla kylvetyt siemenet ei idä…

Kylvän joka kevät tilliä myös kasvihuoneeseen, johon on syksyllä lisätty hevonpeekompostia ja kalkkia. Siis aina samaan paikkaan. Hyvin kasvaa ja siementää. Nuo itsestään kylväytyneet on aina ekana valmista syötäväksi. Aina jätänkin ihan tahallaankin jonkin tillin korjaamatta, jotta kylväytyisi. Siinä vaiheessa kun istutan muita kasveja sinne niin tiellä olevat tillit on jo ihan isoja ja syötävässä kunnossa ja osittain istutan jopa niinkin, että väistelen tillejä. Kiva syödä reilusti tilliä salaatin mukana jo aikaisin.

Talven tillit pakastin. Voisi mennä kohta siivoamaan kasvarista rikat ja kylvää uudet tillit.
kuva

Uutta multaa pintaan, ehkä vakoon ja kylvö itää. Tilli ei tykkää kasvaa omissa eritteissään, näin olen antanut itseni ymmärtää. Itää parhaiten viileällä kelillä, joten kastelu kylmällä vedellä ja sinne lavaan illalla kylvö.

Mulla on inkeriläisiä palstanaapureita ja kuuma kesä 2011 oli suru suuri kun tillit ei kellään tahtoneet itää saati kasvaa.

Tillit tykkäävät kovasti ilman kosteudesta, siksi harso on mahtava apu tillin kasvatuksessa. Samoin varmaan kasvavat lasikatteisessa lavassa paremmin kuin avomaalla. Itämisestä en niinkään tiedä, mutta muuten tillit pitävät lämmöstä ja ilman kosteudesta ja tarvitsevat vielä hyvän multaisan maan. Vaikka tilliä pidetään kovin tavallisena yrttinä, niin se on kuitenkin montaa muuta yrttiä vaativampi kasvi.

Meillä joku tilliyksilö on usein päässyt siementämään kasvihuoneessa ja itsestään siellä sitten lisääntyvät seuraavana keväänä siemenestä. Näin kun siemenestä ovat lisääntyneet, niin ei näytä että niitä olisi omat eritteensäkään yhtään häirinneet.

Ostin joku nelisen vuotta sitten lidlistä tillin siemeniä ja tuo on kyllä ollut parasta tilliä kasvultaan mitä mulla koskaan.

Aiemmin on just olleet kituliaita, ei oo itäneeet, muuten vaan olleet surkeita ja kirvatkin sitten vaivanneet.

Mutta nämä on nyt useana vuotena itsekseen lisääntyneet tuolla kasvimaalla ja on tummaa vahvakasvuista ja hyvin rotevaa tilliä.

Viime syksynä ekaa kertaa keräsin siitä siemeniä talteen, tähän asti se on kasvanut kasvimaalla itsekseen niissä kohdin mihin se on sattunut itämään.

Tänään jo tuolta avomaalta vein puntin äidille käydessäni, itsekseen itäneet on jo yli 20 cm korkeaa vahvaa tilliä, heti näin kesäkuun alussa.

Kyllä taidan taas syksyllä ottaa tuosta siemenet talteen, tänä keväänä niitä jo useille tutuille annoinkin kokeiluun.

Lähes tasan vuosi kun viimeksi leikkasin tilliä talvivarastoon pakkaseen;D
kuva

No hyvänen aika, toiset jo säilöö, kun mulla ei ole vielä edes pintaan nousseet :D

Kylmään kasvariin kun aikaisin keväällä kylvää niin meikäläinenkin jotenkin onnistuu.

No olihan se mullakin aikomuksena, vaan en saanut toimeksi. Avomaalla tahtoo joku toinen syödä tillit, jos ne saa kasvamaan, en ole joka vuosi saanut pakastettua lainkaan.

Tänä kesänä mullakin on tillit kasvaneet kunnolla. Tänään jo toistamiseen pilkoin harvennustillejä pakkaseen ja vaikka kuinka on vielä kasvimaalla kasvamassa. Kylvin paljon keväällä kun yleensä ne kasvaa niin kituliaasti. Nyt riittää säilöttäväksi ja tuorekäyttöön, ihanaa !

Minä olen kylvänyt tillit laastiämpäreihin hajakylvönä. Ekat jo toukokuun alussa. Ämpärit eteläseinustalle ja harso päälle. kasvualsutaan reilusti kanankakkarakeita. Ensin harvennan suuremmat taimet ja sitten jossain vaiheessa leikkana pakkaseen ensimmäisen lehtuihangan yläpuolelta. siitä ne kasvavat toisen sadon. Kun perunoista on vapautunut ämpäreitä olen niihin kylvänyt tilliä.<nytkin on yhdet sirkkalehtivaiheessa ja vielä aion kylnvää yhden satsin. ,ehikoiss aon sitten rivi kasvamasa mistä ole4n jättänyt siemenviljeölyyn. vanhassa puutarhakirjassa sanottiin, että 11.8 on viimeinen tillien kylvöpäivä eteläsuomessa.Tilli vaan on niin ihanaa.