Samoin kylvin aika reippaasti, kun viime kesänä joku muu ehti syömään tillit, eivätkä kasvaneetkaan kunnolla. Nyt on satanut tillien mielen mukaan. Joku päivä juuri katsoin, että ovat alkaneet hyvin kasvaa, ja tänään jo rupesin kiireellä korjaamaan tillejä parempaan talteen.
Mutta onko vaan omaa mielikuvitustani vai kärsiikö tillin maku näistä ns. hyvistä olosuhteista ? Voihan olla että muistikuvani tillin tuoksusta ja mausta ovat ylimitoitetut… en saa millään tästä nyt keräämästäni tillistä sellaisia aromeja kuin minusta tillissä pitäisi olla. Onkohan eri tillilajikkeissa kovasti eroja maun suhteen ?
Jopa nyt tekemäni ns. mummonkurkut, hölskytyskurkut, eivät maistu oikealta. Miten ne pitäisi tehdä jotta maistuisivat siltä kuin pitää, onkohan mulla reseptiikka pielessä vai tillit vaan mauttomia ?
Kyllä se aromi varmaan on vähän laimea tänä vuonna. Eihän eteläisissä maissa tilli maistu miltään, kun ei yölläkin paista aurinko. Ja nythän meillä ei ole juuri paljoa päivälläkään paistanut :/
Tänä vuonna on kuitenkin puuttunut sitä tillin rakastamaa lämpöä. Varmasti valokin vaikuttaa aromiin ja sitäkin on tänä kesänä ollut vähän. Sitähän sanotaan, että pohjolassa kasvatetuissa yrteissä on pitkän päivän takia parempi aromi kuin Euroopassa etelämpänä kasvatetuissa. Mutkun aina on pilvistä...
Lisäys: Hups, en huomannut, että K-E oli jo saman asia kirjoittanut.
Vaan arvaattekos mitä juuri äsken tein: tillipestoa. Iso pussillinen oli harvennustilliä ja tein niistä mehevine varsineen pestoa. Mukaan sipulinvarsia ja pari talvivalkosipulin kurjenkaulaa. Aivan ihanan makuista !!! Pakkasin pieniin minigrip-pusseihin ja laitoin pakkaseen. Pakko tehdä lisää…
Nuu, siis miten teit sen tillipeston? Reseptiä kaipailen, kuullostaa ihanalta, ja kun sen voi kerran pakastaa niin tekisi isomman satsin kerralla. Reseptiä, pliis
Chali, tein sen hyvin pitkälti sillä Geneseen talvivalkosipuli-kurjenkaula + basilikapeston reseptillä. Hän sen juuri linkitti Talvivalkosipuliketjuun joten sieltä löytyy.
Määrät oli minulla sen mukaiset mitä oli aineksia eli paljon silputtua tilliä varsineen, neljän uuden sipulin varret silputtuna, pari valkosipulin kurjenkaulaa (ei olis sitä tarvinnut olla mukana maun puolesta mutta laitoin ku oli), ehkä pari tl suolaa, rypsiöljyä sen mukaan että massa tuntui hyvältä, ei kuitenkaan kovin löysältä. Juustoa ehkä vähän yli desi, saman verran pähkinöitä. Pähkinöinä käytin ihan Rainbown Naturel pähkinäsekoitusta.
Mulla olis ollut basilikaa myös mutta en halunnut sitä käyttää kun halusin että se pesto maistuu tilliltä, ja mulla nyt sattuu olemaan tilliä käytettäväksi. Odotan oikein että pääsen vaikka uunilohen valmistuksessa sitä käyttämään, ja varmaan uuniseinkin maun se nostaa ihan uusiin ulottuvuuksiin
Nuu, kiiitos!
Juurikin kalan kanssa on varmasti hyvää, tai ihan uuniperunat saisi uuden maun. Kiitos!
Maa on vielä ihan sulana joten kävin tänään kylvämässä pari riviä tilliä kesän aikana maa-artisokille perustetulle paikalle. Saman alueen toiseen reunaan istutin äskettäin myös juuripersiljan juuria, joten hyvin on sekin alue otettu hyötykäyttöön
Siemenet on kerätty itse v. 2013, kylvin reilulla kädellä eli koko pienen minigrip-pussillisen, kyllä pitäis sen verran itää että tillit sieltä saan ens kesäksi.
Tillit pakastettu. Aikaisin keväällä kylvin kasvariin ja ei kukaan örkki päässyt vetämään välistä.
Ihana tuoksu:)
Olisin kuvankin laittanut, mutta kun sitäkään ei enää tällä palsatalla saa laitettua:/
Oioi, tilli.
Huomenna pitää laittaa uusia siemeniä itämään.
Viherlandiassa olen kylvännyt mutta pitää myös saada ulkokeittiöön.
Kurppa, miten niin et saa kuvan laitettua?
Tänään nappasin harsoja pois penkkien päältä ja huomasin että tilli on itänyt. Ja vieläpä omista viime vuotisista otin siemenet talteen. =)
Testi, tilli:
Tillit leikattu. Kohta pilkon ne pakkaseen.
Mulla ei taida olla tillikylvöt edes sentin mittaiset vielä
Kohta saa jo satoa.
Hyvässä kasvussa minunkin omat.
Toinen erä vasta aluillaan.