Tänään keräsin tillisadon pakkaseen. Tein foliopötkylöitä, niin vie vähemmän tilaa.
Kylvin vielä syksyn käyttöä varten.
Ei väliä vaikka ei itäisi.
Nämäkään ei ollut kuin reilun kuukauden. Vaikka onhan sitä tilliä jo tässäkin. Mutta jos maltilla laittaisi sen verran, että tuoreena voi nipsiä ruokaan.
Mulla oli kerran kylvetty tilliä artisokkapenkin laitaan rivi. Siihen kasvaa aina uusi rivi kun entiset siementää. Napsin siitä ruokiin kesällä mutta kukat jätän syksyyn siementämään. Toisaalle kylvän varalle kun sen ei pitäis kasvaa tuossa samassa paikassa mutta aina siitä ensimmäisenä pääsee syömään.
Mulla ei tilli itänyt viime vuonna ollenkaan. Tänä vuonna ostin Tallinnan ulkomuseosta siemeniä joissa lukee: külvab ennast ise eli kylväytyy itsekseen. Nyt pitäisi saada se ensimmäinen kasvamaan, että muut voivat sitten kylväytyä itsekseen…
Mulla näkyy kylväytyvän joka vuosi maa-artisokan viereen itsekseen. Kait tykkää siinä kasvaa.
Kylvin kyllä kasvien kanssa samaan aikaan tänä keväänäkin ja hyvin näkyivät itäneen nekin siemenet.
Nyt onnistui kevään kylvö.
Kylvän kohta uuden satsin.
On kyllä tullut taisteltua tillin kanssa vuosia.
Kylvin sitten myös pienen määrän palstan hiekkamultaan, ja ei mitään ongelmia kasvun kanssa. Täysi aurinko myös.
Kotiin hiesumaahan en enää tilliä kylvä. Voin kasvattaa kotonakin kunhan ensin vaihdan pienen pläntin hiekkamultamaaksi.
Mulla ei tuu tänä vuonna yhtään tilliä.Lähtivät kyllä hyvin kasvuun,mutta sitten jostain syystä kaikki alako näivettymään.
Tein uusintakylyvön,itivät mutta sitten häipyvät taimet.Ens kesänä uusi paikka,oon tuossa paikassa kasvattannu aika monta vuotta peräkanaa.
“Como” on tietolähteen mukaan parhaita kruunutilliksi.Nelson Garden Halpa-halli, alle euron pakkaus.
Tilli lähtenyt hyvin kasvuun palstalla. Itänyt helteellä ja helteen ulkopuolella. Näyttää hiekkamultamaa olevan tillin paras alusta. Pidättää kosteutta aika kivasti.
Kuitenkin hiukan pelkään että mitä tuo auringon porotus kasvustolle tekee ja että onnistuuko loppuun asti. Sitäkin mietin että kokeilisin harsoa päällä jos olisi ylimääräinen. Voipi olla niin että harso kuitenkin suojaisi auringon paahteelta, vaikka ei heti sitä uskoisikaan.
Helteiden vuoksi kylvin tillit parveke laatikkoon ja laitoin viikoksi saunan viileyteen. Itivät hyvin, hämärässä vähän hontelot versot.
Tilli alkaa olla osin korjuukypsää. Väliltä 10-20cm korkeaa. Jotenkin ei näytä riittävän vihreältä. Olen antanut yleislannoitusta kuten viime vuonnakin. Ehkä “vika” ei ole lannoituksessa ja menee vaan överiksi jos vieläkin antaisi vaikka typpeä.
Jossain on että tilli leikkaamisen jälkeen jatkaisi kasvuaan jso ei ihan maata myöten vedä, mutta omat kokemukset aika huonot tuosta. Voihan sieltä muutama lehti jatkaa kasvuaan mutta mitään uutta “tilliryöpsähdystä” ei ole kyllä näkynyt.
Eilen käväisin palstalla ja totesin että tillin korjuu pitää aloittaa juuri nyt. On sentään 25 metriä tilliä tulossa. Koska ei ollut saksia mukana niin piti käsin niitä nyppiä. Ja kas vaan kun niitä lehtiä nyppi niin siinä näki jonkinmoisen logiikan että siihen voi tosiaankin jättää kasvamaan tulevaa kasvua. Ehkä sieltä tosiaankin putkahtaa uutta kasvua jonkin verran. Tämä oli lajike “tavallinen”
Como tilleihin en vielä kerinnyt ja niitä olisi tarkoitus jättää myös kruunutilleiksi, ja myös näitä “tavallisia”.
Tilli on kyllä oikukas kasvatettava. Mun ensimmäinen, keväällä tehty kylvös onnistui mut toinen eri paikkaan kesällä tehty jäi onnettomaksi. Muutama varsi noussut.
Samat sanat,rioo tänä kesänä tilli onnistunu mitenkään.
Onneksi saan asiakkaalta niin saan pakkaseen jotaki.