Et paljoa eevastiina erehtynyt, yhden nettisivuston mukaan näillä on sellaistakin vaikutusta
Juu, kastelukannu, aika ristiriitaista tietoa löytyy, jalostuksen siis omivat itselleen mm. espanjalaiset ja belgialaiset, hmm. Espanjan kohdalla oli mainittu, että ei ole GMO, Belgiasta vähän epäselvä ilmaus. Alkuperänä mainittiin villi-ja jalostettu tomaatti, no miksei…selvä ero kuitenkin etenkin länsijalosteisiin on hapottomuus/ makeus. (Sama asia, josta pidän muuten venäläisjalosteissa :))Jossain oli vielä, että voidaan käyttää kaikissa kypsyysasteissa, vihreänäkin.
Syngenta on siis monopolisoinut siemenkaupan, niinkuin tapansa on ( Jenkeissähän viljelijöitä muuten on haastettu oikeuteen, jos ovat käyttäneet sopimuksen ulkopuolisia siemeniä), mutta tiiä sitten…
Sekin oli kummaa, että eräällä sivulla painotettiin hybridiä, joka on steriili, toisaalta siemeniä kauppasi useampi. eBayssa kuulemma oikein hirmuhintaan…pitäisiköhän =DDD
Ainakin nämä olivat makeita ja hyviä jopa näin kylmäsäilytysaikaan ja todistettavasti itäviä.
Kutumato =) Jos sillä semmosia vaikutuksia on niin sitten en uskalla edes haaveilla kasvatuksesta kun näin sinkkuna välillä kuduttaa muutenkin eikä mitään apua missään siihen vaivaan… Minullapas kävi tässä eilen yksi tuttu asiakas joka on menossa ensi viikolla Viipuriin, minäpäs kysäisen jos hän minulle toisi muutaman Kumaton. Kassi, minkäniminen marketti siellä niitä myy? Nyt tuli kova Kumaton himo =)
Moi,
Teikkari täällä. Taidan olla tämä Kumato-vimman aloittaja, kun rupesin haeskelemaan tältä palstalta siemeniä.
Kiitos Kassi, odottelen lähetystä innolla! Tuli mieleen, että jos siinä on hirmuinen määrä siemeniä, voin kyllä lähettää osan takaisin sinulle? Ei siitä ole vaivaa. Jos siis sinulle ei jäänyt kovin paljon siemeniä enää ja muutkin haluavat? En halua rohmuta tätä ihanaa herkkua itselleni kokonaan. Laita vaan osoitteesi jippii-postiin.
Kertaan vielä tähän meidän Kumato-historian: Söimme Kumatoja viime kesänä Tanskassa boksikaupalla ja eipä tullut mieleen ottaa siementäkään talteen.
Tajusin sentään ottaa pahvilaatikon kannen talteen. Löysin sen matkaesitteiden joukosta hetken kaiveltuani. Siinä lukee näin:
Katrine & Alfreds Tomater. Katrine & Alfreds Egen Blandning
Boksin lajikkeet olivat: Exota, Zebrino, Celine, Organza, Kumato, Tomimaro ja Dunné
Näitä samanlaisia vihreitä pahvibokseja myytiin monessa marketissa eri puolilla Tanskaa eli niitä ei ollut vaikea löytää. Ilmeisesti siitä syystä oletin jotenkin alitajuisesti, että siemeniä on helppo saada netistä, enkä siksi kuivaillut Tanskan Kumatojen siemeniä matkalla.
Olemme ilmeisesti keväällä lähdössä Keski-Eurooppaan ja Tanskaan automatkalle. Sieltä voi taas yrittää bongailla erilaisia Kumato-kantoja.
Teikkari, siinä on vaan parin kumaton siemenet…korkkaamatta on vielä 5 kpl =D
Hyvä! Kyllähän niitä sitten riittää.
Nyt vaan huima Kumato-villitys alulle ja idätystä ympäri Suomen. Hommataan mistä saadaan siemeniä ja kerätään viljelykokemuksia, jookos? Kerran Kumatoa haukannut haluaa varmasti lisää, joten kannattaa kokeilla.
Posti toi juuri siemenet, kiitos Kassi. Ekat lähtivät jo multiin. Täksi kevääksi kehitetty idätyssysteemi on tosiaan tehokas. Pari vuotta piti tapella vaikeitten chililajien kanssa, mutta nyt on itänyt kaikki, jos siemenessä eloa vaan on. Katsotaan mitä hidas Kumaton siemen tähän sanoo vai veteleekö se pitkäänkin hirsiä.
Kassille lähti kerjuupostia! Se mun asiakas oli ehtinyt jo tulla pois sieltä Viipurista… Mutta siskon miesystävä on parhaillaan Ranskassa, laitoin viestiä siskolle että pyytää tuliaisiksi yhden Kumaton. Sen voi sulloa vaikka taskuun, ei haittaa vaikka menis luttanaan kunhan siemenet tulee kotiin saakka. Onneksi sisko on jo tottunut näihin mun outoihin juttuihin =)
Ja minä luin kumimato ja olin hetken huuli pyöreänä, että onhan täällä kaikenlaisia palstoja mutta… =D
Hienoa Teikkari että onnistuit hankkimaan mutkan (Venäjän) kautta noita "The webs biggest food encyclopedian" mukaan alkuaan Galapacos saarten Kumaton äidin "lycopersicon cheesmaniin" jälkeläisten siemeniä, joita siis kuuden vuoden ajan risteytettiin useiden euroopassa jo satoja vuosia kasvatettujen lajikkeiden kanssa, ja tulokseksi saatiin tämä nyt niin haluttu "musta" makea tomaatti.
Kerrotaan, että syy siihen miksi tuo kehitystyö alkoi oli, että haluttiin Välimeren alueelle, kuivaan suolaiseen maaperään sopiva tomaattilajike.
Ai nyt alkoi kumatokuume levitä =) Fellowlle vastasinkin jo.
Täällä on otolliset olosuhteet tartunnoille
Olipa mielenkiintoista Kumato-tietoa Kastelukannu. Kiitos! Galapacosilta peräti esi-isät, vau!
Välimerellinen ilmasto kuulostaa hyvältä jalostuslähtökohdalta. Kumatot sitten varmaan tuntevat olonsa kotoisaksi meillä. Hankoniemellä kun leutoa ilmastoa, aurinkoa, merta ja hiekkaa riitää. Kasvariin ne kyllä laitetaan, mutta voivat sentään kurkkia maisemia...
No, odotellaan kunhan ensin nousevat taimelle ennen kuin riemuitaan yhtään enempää. Harvoin muuten tulee jännättyä NÄIN paljon jonkin kasvin itämistä odotellessa.
Kassi lupasi mulle siemeniä!!! Täältäkin tulee sitten tietoa kuinka itää ja millaisia mahdottomia herkkupalleroita ne hetelmät sitten onkaan =) Kasvihuoneeseen pääsevät eikä välimerellisestä ilmastosta ole hajuakaan, saavat juuriensa alle ihan paikallista hevonkakka-turvetta ja ulos katsellessa näkevät peltoja, autoja ja joskus myös junan. Vaikka saatanhan minä kekkuloida bikineissä siellä kasvarissa, eikös se voida tulkita välimerelliseksi? Jos söisin vaikka oliiveja siinä samalla niin välimerellisyys on taattu =)
Jahas. Sain tartunnan. Ketä voin syyttää
Miikos… sitä on ilmassa… Uusi Virus; vastalääke: siemenet.
Mopomopo, missä mopo...
Jaahas, mullakin heräsi kiinnostus!
Onneksi olin just ehtinyt sitomaan mopon kettingeillä kiinni, toivottavasti on tarpeeksi vahvat
Moponsa menettäneille pyyntö että laittelisitte tänne tietoja kasvattelustanne
Pirkkis, jos mulla onnistuu kasvatus niin eiköhän sulle yksi Kumato täältä liikene =)
Kiitän ja kumarran jo etukäteen!