Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Eiks toi oo sireenikiitäjän toukka. Meillä on ollut noita angervoissa. Mahtavia! :smiley: Vaikka en kyllä tahtoisi, että ne kävisivät tomaattieni kimppuun… :slight_smile:

Näyttääpi ihan sireenikiitäjän toukalta. Kyllä niitä syksymmällä löytyy täältä meidänkin puutarhasta. Tosin ei toivottavasti kasvihuoneesta :slight_smile:

Genesee, onko tuo Ameriikoista? Siellähän kaikki on niin isoa, varmaan toukatkin :wink:

Ainakin sireenikiitäjän toukka on hyvin pitkälti samaa näköä ja kokoa. Meillä päin myös niitä on näkynyt. Ei tosin hyötypuutarhan kimpussa, onneksi. 

Mistä ootte hommanneet Maskotkan ja Venuksen siemeniä? (Ei, en oo ollenkaan aikaisessa, ajatellen kesää 2014!!)

Venus tuli Seemnemailm-kaupasta.

Eltsu on oikeassa, toukka on kuvattu Amerikan-mantereella. Siellä on kaksi kiitäjälajia, jotka iskevät tomaatteihin. Toinen on ns.tomato hornworm ja toinen tobacco hornworm. Tupakka ja tomaattihan ovat sukulaislajeja, joten toukille kelpasi kumpikin sekä chilienkin lehdet ravinnoksi.
Meidän poika keräsi noita ja kasvatti purkissa, minkä pohjalla oli hiekkaa. Toukat koteloituvat hiekan sisään ja keväällä kuoriutuivat kiitäjiksi.

Siirsin tänään tosi hontelot tomaatintaimeni kasvihuonessa olevaan kuplamuoviseen minikasvariin. Lämmitän sitä pienellä lämpöpuhaltimella. Jospa tomaattini vahvistuisivat siellä hyvässä valossa.
Odotan kyllä todella, että suursää lopulta keväisemmäksi muuttuisi…

Annesurfs, Maskotkaa löytyi ainaki viime vuonna Plantagenista.

Tänään ostin Maskotkan siemeniä täältä pk-seudun Plantagenista. Lähdin ihan vaan katselemaan seuraavaa vuotta ajatellen, mutta sorruinkin sitten ostamaan kaikkia siemeniä, joita sattui sillä hetkellä tekemään mieli. 

Niin voi olla, että osa mun taimista on ollut liian lähellä ikkunaa ja saanut kylmää. Purkeissa ei ole reikiä vain hiukan lecasoraa pohjalla, että syy taitaa olla liika kastelussa :frowning:

Siirsin nyt joitakin tamia toisiin rukkuihin ja noitten muiden kanssa koitan olla kastelemmatta jospa ne siitä elpyisivät.

uusia taimia on kyllä vielä tulossa, kasvattelevat ensimmäisiä kasvulehtiään jos nuo nyt kuolevat.

Noniin, tässä on nämä minun tämänvuoden tomaatit. Vähän kaivelee, että näin vähän, mutta parempi pelata varmanpäälle, jos aikaa ei olekkaan tuhottomasti (milloin sitä nyt olisi, mutta silti). 
Kaksi taaimmaista Maskotkaa ja yksi edessä Ildi, kaikki kylvetty 6.3, itivät 4-8vrk sisällä, Maskotkat ensin ja Ildi vasta tuossa 7vrk kohdilla apauttirallaa. :slight_smile:
Koulin uuteen purkkiin ainoastaan tuon muovipurkissa olevan, muuten ovat muut saaneet olla purkeissaan rauhassa, lisäsin vain multaa varpaille. Korkeudeltaan ovat alle 10cm vielä, mutta mukavan napakasti kasvavat silti. 
Niin ja mainittakoon, että kasvatus on hoidettu ainoastaan ikkunalaudalla, ei keinovaloja tänä vuonna 
Tänään pääsivät vähän haukkaamaan happea parvekkeelle.

Minullakin on tänä vuonna ensimmäistä kertaa tomaatit kasvamassa ilman keinovaloa, ihan vaan keittiön ikkunan edessä. Kuskailen niitä sitten päiviksi kasvihuoneeseen kunhan se kevät koittaa, kovin korkeina ne eivät siihen ikkunan edustalle mahdu. Oikein hyvältä näyttää kasvu, ei ne ainakaan parempia ole olleet kasvivalon alla viileässä huoneessa aiemmin kasvaessaan. Kylvin omani 16. ja 19.3., näyttävät aikalailla samanlaisilta kuin Paapelon tomskut, pikkuisen jäljessä mutta olihan kylvöajoissakin ero :slight_smile:

Apuva, mulla on ilmeisesti taimimullan mukana tullut sienirihmastoa mun taimiparkojen riesaksi. Tomskut on toistaiseksi vielä pysynyt hengissä, mutta pelkäämpä että jos noita sieniä ei saa häädettyä, ne kokee saman kohtalon kuin tähän mennessä viidakkokurkut ja ananaskirsikat, eli kellastuu ja kuolee pois. Ne sienet on semmosia ruskeita, vähän torvimaisia. Olisko kenelläkään mitään konstia moisten häätämiseksi? Olen jo kokeillut ottaa sen pintamullan pois ja vaihtaa eri erän taimimultaan, mutta viikon päästä on aina sama näky edessä :frowning:

Oletkos Soffi idättänyt kylvöksesi jossain erityisen lämpimässä paikassa? Mulla nimittäin tuli yhtenä kylmänä keväänä tomaattikylvösten multaan sellaisia ruskeita pallomaisia sieniä, kun yritin edistää itämistä takan seinustalla. En kyllä muista mitä multaa silloin käytin, mutta ilmeisesti liika lämpö sai sienet kasvamaan. Koskaan sen jälkeen ei ole sieniä näkynyt, mutta ei ole idätyspaikkakaan ollut yhtä kuuma. Ei ne tomaatit siihen sieneen ainakaan kuolleet. Taimikasvatus oli kyllä aika hidasta, mutta saattoi yhtä hyvin johtua muista olosuhdeongelmista.

Mulla oli viime vuonna taimiastioissa sellaisia ruskeita, aika litteitä ja pyöreitä sieniä. Niistä ei ainakaan muistaakseni mitään haittaa ollut, ainakin jokainen taimi selvisi hengissä. Kaavin ne vain pois mullan päältä, tosin taisivat nekin ilmaantua jonkin ajan kuluttua uudelleen.

Pähkäilen sellaisen kysymyksen kanssa, että haluaisin hankkia kasvihuoneeseen tomaateille narupuolia, sellaisia joita Sonja Lumme viime keväänä kehui kovasti Viherpiha 2/12-lehdessä. Nyt on uudessa Glorian Puutarha-lehdessä kuvattu myös narupuola, mutta mahtaako se olla käytössä hankalampi. En ole osannut laittaa hakusanaa, jolla tuollisia löytyisi mistään eli osaisiko teistä kukaan vinkata, mistä etsiä?

Pienessä kasvarissa ei niitä vaan tahdo saada laskettua niin paljoa kun ammattikasvareissa. Miulla ainakin mahtuvat kasvamaan koko kasvukauden ilman latvan katkomista.

Minä taas olen katkonut latvat, yltävät ne kattoonkin mutta myös siksi että eivät vie sitten syyskesällä turhaa voimaa latvan kasvattamiseen. En tiedä onko tarpeen, senkin olen jostain lukenut ja sitten “omaksunut”

Noinhan se on jos on vaarana ettei raakileet ehdi muuten kypsyä. Täällä on ehtineet tosi hyvin muutenkin.