Eikö runkotomaatit tee aina vaan lisää "satoa" jos niitä ei latvo. Eikö latvomisen tarkoitus ole maksimoida sen kypsäksi saatavan sadon määrä, jotta tomaatti ei tuhlaisi energiaa sellaiseen kasvamiseen josta ei kuitenkaan ehtisi tulla satoa. Ainakin itse latvoin viime vuonna elokuun alussa kaikki runkotomaatit. Vaikka sain kyllä satoa jo ennen tuota latvomista.
juu, latvonta juuri siksi että kukat ja pienet kehittyvät raakileet(jotka ei koskaan ehtis kypsyä), eivät veisi voimaa niiltä alaosan kypsyviltä ja mielellään täysikokoisilta tomskuilta.
Kylläpä kyllä Tigerella. Idätin melkein kaikki taimet tänä vuonna saunassa, jonka seinän toisella puolella oleva takka lämmitti noin 25-28 asteiseksi. Elikkä oma moka siis
Meni vaan kasvarin sisältö ihan uusiksi kun kaikki kasvit ei niitä sieniä ole kestänyt. Toivottavasti nämä loput kestää… Vai vieläkö ehtisi laittaa tomaatistakin uudet tulemaan? Olisikin vähän lomatuliais-siemeniä jotka kutkuttaisi
Tämä on nyt vissiin sellainen perunalehtinen tomaatti?
Siltä se näyttää ainakin mulla Outdoor Girl on tuon näköinen.
Okei Oli hauska yllätys, että on aivan eri näköinen kuin muut tomaatit, lajike on seemnestä hankittu Lel. Kuulemma kestää lämpötilanvaihteluita, mutta on myös hidas (120pvää kylvöstä satoon).
Mulla on kans yksi perunalehtinen, keltainen kirsikkatomaatti Cereza Amarilla. Tulee nyt sekin muuttuja testattua, ei tarvii sit enää hankkia jotain lajia pelkästään perunalehtisyyden vuoksi.
Mulla on
- Raitaa
- Pihviä (olettaen, että "stuffer" on sama asia)
- Kirsikkaa
- Runkoa
- Puskaa
- Amppelia
- Keltaista
- Perustomaattia
- Heirloomia
- Hybridiä
- Normilehteä
- Perunalehteä
Mitähän muita muuttujia vielä on, mitä voisi vielä kokeilla? Vihreetä ja oranssia? Mysteeritomaatissa saattaa olla vihreetä kyllä, mutta oranssi jää sit ensi kauteen.
Pikkiriikkinen Tiny Tim on vasta hädintuskin reilu kymmensenttinen ja nyt sekin on jo kehitellyt ensimmäiset nuppunsa. Suloinen!
Näin muuten yhdessä ruotsinkielisessä puutarhalehdessä kuvan ihan mustasta tomaatista, on joku uutuuslajike. En nyt muista minkä niminen. Olikohan lehti Allers Trädgård… hurjan näköinen tomaatti joka tapauksessa
Mullakin idätettynä Violet Jasper ja OSU Blue, saapi nähdä miten tummia niistä tulee.
Niitä jos ei kukaan syö, niin ainakin tulee jaettavia siemeniä…
Oohhh…niitä siemeniä annaw odotetaan kieli pitkällä
Matina, jota eniten kasvattelen, on myös perunalehtinen.
En ole tuon latvomisen kanssa hätäillyt, enemmänkin on jäänyt elokuun loppupuolelle. Yleensä ei paljoakaan vihreitä tomaatteja jää, vaan ehtivät suurimmaksi osaksi kypsyä.
Ja vaikka ne latvoo elokuun puolen välin jälkeen, niin silti työntävät usein kovasti uutta kasvua leikattuun latvaan, joten meneehän sitä kasvuenergiaa kait yhtä lailla siihen pois tomaattien kypsymisestä. Vai mitenkäs nää asiat nyt on?
Mun Ingo Roset itäneet Indigo Rose se piti olla
samoin China/Honkong purple
No juti se ruotsalaisen puutarhalehden tomaatti näyttää juurikin tuolta Ingo Roselta mistä sä olet hankkinut siemenet?
USA:sta
Aika hurjan näköisiä tomaatteja toivottavasti saat niistä tomaatteja (enhän mä tässä yhtään yritä kalastella siemeniä ens keväälle) ;D
Shh: jos haluat voin panna huomenna muutaman postiin
Voi jee nyt täytyy vaan kuiskailla ettei kukaan huomaa
laitan sulle yksärin tulemaan.
Niihän siinä nyt sitten on päässyt käymään että kun käytin itämättömien tomaattikylvösten mullat uudelleen oreganokylvöille, niin samaan syssyyn kun oreganot on sieltä nousseet, on kahdesta potista noussut myös tomaatin taimi. Ainakin se pieni alku erehdyttävästi tomaatilta näyttää
Itämättä mulla jäi 2 x tigerella, 2 x Lemon Tree ja 2 x Green sausage.
Aika näyttää mikä noista teki yllätysnousun, toivon että jompikumpi noista viimeisistä.
Mulla ei Ildin siemenistä itänyt blugg boxissa kuin kuin 1/ 7, kasvulautalla sain senkin sitten paremmin itämään.
Noita kuivaneita tomaatteja nyt kovin koitan pelastella.
Aika hieno tuo “musta” tomaatti