Toi Kurpan tomaattikastike on todella hyvän makuista. Sitä oon aina keitellyt ja sitä keittelen edelleenkin. Toissapäivänä viimeksi ja eilen keräsin tomskut taas uuteen satsiin.
En kalttaa tomaatteja, liikaa vaivaa mulle. Pilkon pieniksi palasiksi, keittelen kastiketta kasaan pari tuntia ja sitten vedän sauvasekoittimella sileeksi kastikkeeksi. Säilön säilöntäaineella ja pullotan/purkitan.
Chali, nestemäistä Atamonia. Valmista tomaattikastiketta tulee 5 litran kattilassa reseptin määrillä (tomaattien määrä mulla kyllä isompi…) n. 3 litraa. 2 tl sekoitetaan litraan kastiketta (3*2 tl) viimeiseksi kun kattila on otettu pois liedeltä.
Desinfioin purkit huuhtelemalla ne ja kannet seoksella 2 tl Atamonia +1 desi vettä. Helppoa ja toimii hienosti.
Lisää Atamonin käyttökohteista. Luin aikoinaan ohjeen,että Atamonia voi käyttää myös esim keväisin kylvöjen pintamullan homeen poistoon. Ohjeessa suihkepulloon sekoitettiin 1 tl Atamonia 1 vesiltr kohden. Kokeilinkin sitä aikoinaan johonkin kesäkukkakylvöksiin ja muistaakseni se tepsi. (oli liian tiheä kylvö purkissa )
Nyt tulee hyvin tomaatteja. Tigerette cherry on suosikki, Amateur, Balkonzaufer ja Tumbling Tom olivat varmoja ja hyviä myös.
White Cherry oli ihan mysteeri, sitä minulla oli kaksi tainta ja keskenään näistä tuli ihan erilaiset, tomaatit olivat punaisia. Eli olisiko niin, että näistä tuli avopölytteisinä jotain ihan muuta kuin emokasvista? Mene ja tiedä.
Keittelin tänään taas satsin paholaisen hilloa. Eka satsi tuli liian tuliseksi kun siihen laittamani paprikat olikin sitten salaa risteytyneet chilin kanssa ja tulisuutta tuli hilloon aivan liikaa
Tän kanssa osasin olla varovainen, ehkä liiankin mutta ainakin pystyy syömään
Ystävälle keräsin taas kirsikkatomaatteja satsin ja vein samantien. Alkaa olla pääsääntöisesti kirsikkatomskut haljenneita nyt kerätessä. Koko ajan kypsyy ja paljon on vielä vihreenäkin. Ne on niitä isompia pääsääntösesti, joutuu ne varmaan kypsyttämään sisällä jos sääennusteet pitää paikkansa ja viikon kuluttua saadaan jo yöpakkasiakin.
Minä olen ostanut Santa Marian pusseissa myytyä natriumbentsoaattia, mikä on se Atamonin säilötäaine. Atamonissahan on myös sokeria ja bentsoehappoa.
Olen sekoittanut sitä veteen ja laittanut pieneen pumppupulloon. Sillä olen saanut estettyä harmaahomeen leviämisen tomaatin ja kurkun varsissa kasvihuoneessa. Jos esimerkiksi katkaistun lehden kanta tomaatin varressa alkaa homehtumaan, natriumbentsoaatti on kuivattanut homeen.
Ei taida penttiläisiltä löytyä, ei ainakaan oo ollut mitään puhetta tosta lajikkeesta jos oikein muistan? Kävin lukemassa ton jutun Iltasanomista. Kyse on tomaattilajikkeesta jolla on myyntilupa jenkeissä muttei EU:n alueella.
No mut jos jollain täällä sitä on, niin älkää laittako siemeniä siemenkirjeeseen tai muutenkaan jakako eteenpäin
Joo, ei taida vielä löytyä Suomesta. Löysin englanninkielisen artikkelin, missä mainittiin siemeniä kaupitelleen henkilön nimi ja kysessä on joku ranskalainen tomaattiharrastaja, joka myös risteyttää uusia lajikkeita. Aika tyhmää mennä somessa kaupittelemaan siemeniä, kun se siementen tuottaja on kieltänyt niiden kaupustelun USA:ssakin. USA:ssa niitä saa antaa toisille kotikasvattajille ja kerätä omat siemenet, mutta siemeniä tai kasveja ei saa myydä kuin se siementen tuottajafirma itse.