Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Tomaattikeittona, lasagnessa (lisää vaan ruskistettu jauheliha, niin se soossi on valmis.) Kastikepohjiin, makaronilaatikkoon yms. En pärjäisi ilman.

1 tykkäys

Noo,meillei syyä lasagnea,makaroonilaatikkoa eikä juurikaan kastikkeita.
Käristys on poikkeus.
Tomaatit tomaatteina,paitsi kasviskeittoihin lisään pakkasesta.
Ranskalaista tomaattipiirakkaa teen tuoreista ja sen pakastan,siihen saspi menemään reilusti.
Enoo keksiny käyttötarkotusta meillä tuolle tomaattisoosille.

Tänään siivosin kasvihuoneesta kurkun varret osan tomaatin varsista pois. Kirsikkatomaatit kasvaa pitkin kattoa ja niissä on paljon raakileita, joten ne vielä jätin vaikka en lämmitäkkään kasvihuonetta.

8 tykkäystä

Vielä muutamia kypsyy.
1000018054

6 tykkäystä

Eilen söin vielä ulkona seinustalta ruukuista viimeiset kypsät kirsikkatomaatit, maukkaita olivat. Katkoin varret ja talvetan ruukut multineen ensivuoteen, lisään kompostia ja lannoitetta keväällä.

Kasvihuoneesta poistin pari viikkoa sitten ennen harmaahoneen iskemistä, vaara kasvaa syksyisin.

1 tykkäys

Kasvari tyhjätty.
1000018141

4 tykkäystä

Wau! Mitä teet vihreistä tomaateista? Mä tein yhtenä vuonna pikkelsiä, mutta syömättä se jäi.

Laitan omenan seuraksi ja katson mitkä kypsyy. Jos ei kypsy, kompostoin.

2 tykkäystä

Jo “alkuaikoina” tein havaintoja, että mitkä lajikkeet kestää kypsytellä. Sen mukaan niitä sitten olen valikoinut. Oli aika masentavaa alkuun kun meni kompostiin aika paljon isoja tomaatteja. Kun niitä vihreitä tomaatteja kuitenkin jää enemmemmän tai vähemmän.
Useimmat lajikkeet kuitenkin kestää kypsytellä, onneksi.

Mulla kävi hyvin tänä vuonna tomaattien kypsymisen kanssa. Ei kovinkaan paljoa tarvinnut vihreinä kypsytellä sisällä, ja nekin vähä silleen pitkän ajan sisällä kun niitä irtoili eri lajikkeista eri aikoihin. Vain ihan vähän jäi kypsytettäväksi siitä kun korjasin kasvustot pois.

Joskus on ollut vihreitä tomskuja hirveet määrät kauden lopussa.

1 tykkäys

Sama mulla,oikiastaan viime vuosina jääny vähän vihireitä.
Niitten käyttö jokka sisällä kypsyy,oikiastaan vaan ruuan laittoon.
Ovat mauttomia,niinku kaupan tomaatit.

2 tykkäystä

Mie en koskaan latvo. Taitaa liki 8kk olla omaa tomaattia tarjolla. Kaupasta en osta talvellakaan.

1 tykkäys