Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Olisiko näiden viestien osuvampaa olla tomaattiketjussa kun asia on puhtaasti tomaattiasiaa? @Nuu

Sungoldia kannattaa kokeilla, jos ei ole vielä tuttu. Kyse on hybridistä, joten siemenetkin kalliinpuoleisia.

Ildiä varmaan myös erikoisen kasvutavan puolesta, mutta se tekee paremmanmakuisia hedelmiä ulkona.

Goldkronea kasvatin joskus, ei jäänyt erityisemmin mieleen. Keltainen ja miedohko maku.

Kerjää :astonished_face:, hyi mikä sana eikä kuulu pentin sanavarastoon. Täällon tyyppejä jotka ilolla sukeltaa (ihan ylimitoitettujen) siemenvarastojensa kimppuun aina kun joku syyn tarjoo. Elämän suola ja sokeri :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Kaikki nuo on tuttuja Sungold ihan paras, pidän myös Goldkronesta.

Ymmärrän sen, mutta haluan myös ilahduttaa jollain tavalla

1 tykkäys

Mä voisin vilkasta Impectalta onko siellä jotain sellasii F1 lajikkeita joita voin omasta puolesta suositella.
Sellasethan kannattaa tilata kun niistä ite kerätyistä siemenistä ei välttämättä kasva toivotunlaista.
Muunlaisista lajikkeista sit laittasin sulle omista kerätyistä tulemaan muutaman herkun tosi mielelläni.

Vähän nyt keittiöhommat häiritsee harrastusta mut tänään kyl ehdin. Älä tilaa mitään vielä!!!

1 tykkäys

Impectalla oli mulle tuttuja F1 lajikkeiksi merkattuja nää kolme:
Runkotomaatit :

• Sungold F1 (suosittelen ehdottomasti maun puolesta. Mutta sais olla satoisampi )
  • Supersweet 100 F1 (ihan kiva, mutta sais olla satoisampi)
    Ruukkutomaatti:
  • Heartbreaker Vita F1 ( en suosittele maun puolesta. Jalostus keskittynyt muotoon)
    Kaikki muut F1-lajikkeet oli mulle outoja joten en osaa sanoa mitään. Mut jos niitä mainostetaan makeiksi niin sillon todennäkösesti jalostuksessa on keskitytty makuun.

Pari muuta mitä siellä oli:
Gartenperle - en suosittele maun puolesta, jalostettu varmaan vaan väriä
Zuckertraube - suosittelen ehdottomasti sekä maun että satoisuuden puolesta, saat multa tätä !
Kaikki “mustat” tomaatit - yleisesti ottaen jalostettu väriä, maku sivuseikka eikä mun kokemuksen mukaan kummonen millään lajikkeella.

Mulla on monesta noista Impectan valikoimassa olevista lajikkeista siemeniä, eli jos siellä on joku muu kuin F1-lajike joka sua kiinnostaa niin laita mulle listaa. Turha sieltä ostaa ! Jotkut mun siemenistä on jo vuosia vanhoja mut tomaatillehan ei sillä oo pahemmin väliä. Mä uusin omia tomaattikantoja aina viimeistään 9-10 vuoden välein ja aina itää ne vanhat siemenet. Suurin osa on uudempia mullakin tottakai.

Muoks. Mielenkiintoinen tomaattilajike oli Impectalla , “Rapunzel”. Meillä oli pentissä Rapunzel - nimimerkillä kirjoittava henkilö pitkään. Tuli mieleen että olikohan hän ottanut nimmarinsa siitä tomskulajikkeesta :smiley: Olisko se osoittautunut hälle hyväksi valinnaksi, ja siten olis suositus :sweat_smile:

1 tykkäys

Laitoin sinulle viestin mutta jossain nyt mättää

Asariina, varmaan saatiin kaikki hölöt lähtemään ja saapumaan. Oletan ainakin. Sun yhteystiedot vielä puuttuu multa mut eiköhän sekin kohta oo selvä.
Mainio iltapuhde ollut siemenien parissa :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Talvetettavat varkaat alkavat pikkuhiljaa tehdä varkaita. Niistä saa nopeasti tomaatteja.

1 tykkäys

Rapunzel jäi kiinnostamaan niin että piti ottaa nimestä selvää.
Tähkäpää (uusimmassa suomennoksessa “Persiljainen” ) on yksi Grimmin saduista. Sadun alkuperäinen saksankielinen nimi on “Rapunzel” , joka on vuonankaalin yksi nimitys.

Tähkäpää on myös nimitys blondille / vaaleahiuksiselle tytölle tai pojalle.

Oliko pentin Rapunzel siis kummiskin ottanut nimensä vuonankaalista ? Vai vaaleahiuksisesta tytöstä ? Vai persiljasta ?

Ja onhan se tosi mielenkiintoinen tomaattituttavuuskin.

Näin voi tomaatti avata uusia tiedonpurosia ja ajatuksia :tomato:

3 tykkäystä

Poikkeuksena Krimin Musta.
Tosi hyvän makunen,aikanen ja satoisa.

1 tykkäys

Älä luule että me luultiin sinun kerijäävän.
Ei kuulu penttiläisten tapoihin :innocent:
Sinä kysyit ja me ite tarijottiin.
Tietenki,minun siemenet ainaski avopölytteisiä,mutta osaa tomaateista jo vuosikausia kasvattannu ite kerätyistä ja oon ollu tyytyväinen tuloksiin.

3 tykkäystä

Kävin katsomassa sitä Impectan tomaatinsiemenvalikoimaa ja silmään pisti Silbertanne. Olen aika varma, että se on sama lajike kuin Silvery Fir Tree ja nimi on vain käännetty saksaksi. Lajikkeen alkuperäinen venäläinen nimi on Serebristaya El. Se on aikainen ja matalaksi jäävä pensas ja tykkään tomaattien mausta. Mulla on vielä joitain 2022 keräämiäni siemeniä, jos joku haluaa kokeilla.

Täällä yksi paikallinen vain kesäisin auki oleva puutarhaliike on myynyt noita Impectan siemeniä. Ne avaavat yleensä huhtikuussa, kun lumet on sulaneet, mutta silloin on jo liian myöhäistä kylvää tomaatteja. Jos niillä on tänävuonna Impectan siemeniä, niin pitää ennen kauden loppua ostaa sieltä noita F1 lajikkeita seuraavaa vuotta varten.

Viimevuonna kasvatin taas pitkästä aikaa Sungoldia eikä se minun mielestäni ole mitenkään erityisesti parempi kuin monet muut F1 kirsikkatomaattilajikkeet. Se halkeileekin niin helposti.

1 tykkäys

:roll_eyes: täälä taas käsi käy :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Karvari, tiiät sit kellä jatkossa käsi käy :wink: :sweat_smile:

1 tykkäys

Yleensä Impectalla on oma alennusmyynti touko-kesäkuun vaihteessa, taitaa olla -30 %. Silloin kannattaa ajoittaa ostot, jos kelpaa ostaa Ruotsista siemeniä jemmaan. Jos haluaa tukea paikallista, niin sitten tietenkin paikallisen myyjän mukaan.

Olen minä tilannut Impectalta suoraankin, mutta tilaamisessa on vaarana, että hamstraa kaikenlaista, kun pitää samoihin lähetyskuluihin saada mahdollisimman paljon tavaraa. Siellähän on nytkin menossa jotain tarjouksia ja himottaisi tilata monen sorttisia siemeniä.

Uuusia tomaattilajikkeita en tarvitse tälle vuodelle, kun tuli viimevuoden puolella ostettua joitain uusia ja Karvarikin lähetti vaihtarina sellaisia mitä en ole vielä kasvattanut, niin kiintiö on jo täysi.

3 tykkäystä

Jos Impectan tilaus on 35€ saat ilmaisen rahdin.
Mustila myy myös Impectan siemeniä ja paljon muidenkin.
Sieltä tilasin viime vuonna. Jos etsii jotain tiettyä niin samalla tulee myös tilattua muutakin

1 tykkäys

Tääläki hyvin kasvaneet varkaat.
Piäkkö emokasvin hengissä?
Aattelin että annanko olla suurimman osan varkaista paikoillaan vai otanko pois🤔
Isoimmat varmaan poistan omiin ruukkuihin.
Onko joku kasvattannu Aztekia?
Mulla nyt ollu kaks siementä 5 päivää märässä paperissa ja toisessa pikkunen juuren alaku.Onko tavallista huonompi itämään?

Olen kasvattanut kerran. Taisi olla hidas itämään ja maku ei ollut ihmeellinen, vihannesmainen. Kasvatus jäi yhteen kertaan. Venus on vähän parempi, jos haluaa keltaisen matalan tomaatin.

1 tykkäys