Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Ja minä oon kasvattannu kaupan Dunne tomaatista parina vuonna,hyviä ovat olleet,ja satoisia.

3 tykkäystä

Mulla on ollut Karvarilta saaduista Dunnen siemenistä myös 2 tai 3 vuotta kasvatukset. Kaikin puolin hyvä tomsku, on mun ja ystäväni suosikkeja. Hänellä ollut 2 vuotta.
Viime kesänä sen muoto oli mun mielestä ehkä vähän muuttunut, tullut isompi “vyötärö”.
Puhuttiinkin et jos löytyy kaupasta Dunnea niin ostetaan ja otetaan siitä siemenet. Ihan siltä varalta et jos alkaa taantumaan.

2 tykkäystä

Saman huomasin minäki,niinku tiukka vyö ympärillä.
Nyt otan taas uusia siemeniä Dunnesta.
Täälä ainaski Lidlissä ja K-Super Marketissa on Dunneja.

2 tykkäystä

FB:n tomaattyryhmässä ei saa kertoa ottavansa kaupan tomaateista siemeniä, koska niissä on tautiriski. Riski on suurempi ulkomaisissa tomaateissa, mutta on Suomessakin tavattu kasvihuoneille tarkoitettuja taimia, joissa oli tomaatin rusokurttuvirusta.

Kaupalliset hybridit saattavat olla resistenttejä viruksille, mutta silti kantaa niitä ja tartuttaa taudin samassa kasvihuoneessa kasvaviin maatiaislajikkeisiin. Useat kasvitaudit ovat siemenlevitteisiä ja on tietenkin mahdollista, että viruksia tulee ostettujen tai vaihdossa saatujen siementen mukana, joten niiltä on vaikea välttyä, jos haluaa kasvattaa erilaisia lajikkeita eikä kasvata aina samaa omasta “siemenpankista”.

Tänne en oikein uskalla tulla vierailemaankaan kun vauhti sokeus iskee päälle helposti.
Kysympä kaiken varalle🤭millainen tuo Dunne on kasvultaan, runko, pensas vai mikä tomsku ja pitääkö olla kasvihuone vai pärjääkö suojaisella paikalla ulkona?

Kaupan miniluumutomaateista otetuista siemenistä oli mulla viime kesänä paras sato. Pärjäsivät suojaisella seinustalla hyvin.
Ostin ennen joulua nytkin yhden rasian kaupasta siemeniä varten.

Vielä on uuni kuivattuja tomaatteja pakastimessa omista kasvatuksista tähteenä. Onhan ne niin hyviä että kyllä kait niitä vain pitää ensikesänäkin yrittää kasvatella. En nyt vielä sentään anna kuumeen nousta.

2 tykkäystä

Dunne on runkotom ja pärjää ulkona. Mulla ja kaverilla molemmilla on ulkona.
Sellanen tiivis, hyvän makuinen ja tosi satoisa. Mun luottotomskuja, ja mun luottoa ei tomsku kovin helposti saa :sweat_smile::+1:

4 tykkäystä

Osaisitteko suositella jotain pensasmaisena kasvavaa kirsikkatomaattia, jota voisi kasvattaa lasitetulla parvekkeella isossa ruukussa (noin normiämpärin kokoinen altakasteleva)? Runkotomaatit on olleet haastavia, kun tukia on kovin hankala viritellä ja sitten ei pääse kääntelemään kasvia. Osa tomuista on tästä syystä jäänyt kypsymättä/kovin pieniksi.

Red alert

Kiitos, tutustunpa kaveriin tarkemmin :blush:

Tumbling tom, ehdottomasti ainakin se.
Todella satoisa, mun luottotomaatteja. Mulla kasvaa sun mainitseman kokoisessa ruukussa ulkona katoksessa ja viime kesänä mittasin puskan. Oli n.metri korkeutta ja sama leveyttä. Satoa ihan loppuun saakka, Ja hyvän makuinen.

Kiitos, tämäkin tarkasteluun :blush:

Minä olen kasvattanut runkotomaatteja lasitusparvekkeella.
Tykkään kovasti siitä.

Onneksi nykyään on puupaneeli seinä parvekkeella ja pystyn ruuvaamaan tuet sinne.

Tosin ensin pitää kasvattaa siemenistä tomaatit. En edes tiedä millainen kasvi tulee, kun ostin kotimaiset tomaatit ja odotin, että tomaatti on ylikypsä. Sitten kaivoin siemenet.

1 tykkäys

Syksyllä otettu varas.

6 tykkäystä

Mini Balcony Yellow,pikkusia tomskuja,satoisa.
Yellow Ole,noin merin mittanen,pikkusen isommat tomskut,maukas.

Kiitos, nämäkin tarkkailuun :blush:

Jos tarvit siemeniä niin multa saat.

2 tykkäystä

Kiitokset, palaan asiaan :blush:

2 tykkäystä

Kiitos Karvari siemenistä. Ulkotomaatti pääsee jo tänään lämpömatolle itämään.

1 tykkäys

Viimiset talavitomaatit laiton spagettikurppaan.
Ihan hyvässä kunnossa vielä olivat :+1:t3:

2 tykkäystä

Hohoijjaa,tässä taas mennään,45 tomaatin tainta ja kolome suippopaprikan tainta.
Ja tässä vasta osa :roll_eyes:

10 tykkäystä