Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Joka vuosi oon käyttänny mustaa multaa tässä vaiheessa,kuiteski vaan muutamassa yksittäisessä taimessa on ollu tuota kipristelyä.
Viime kesänä tuli tuo ongelma alakukesästä kasvareissa,käytän kasvusäkkejä,meni onneksi ohi ja satoa tuli taas liikaaki.

1 tykkäys

Myykö Hankkija tuota “tavalliselle ihmiselle” säkeittäin vai pitääkö olla maatila ja ostaa koko lava?

1 tykkäys

Mä oon kyllä Hankkijalta ostanut lannoitteita ja puhdistamatonta merisuolaa säkeissä. Oon yksityinen henkilö. Pienempiä pakkauksia siellä ei ehkä oo kui ne isot säkit mut mitään ongelmia ei oo ollut ostojen kanssa.

Agrimarket taitaa olla sellanen että siellä tehdään kauppaa vaan tilallisten ja vast. kanssa. Tavikset menkööt Hankkijalle :+1:

Ai niin fizban, meinasin unohtaa toivottaa sut tervetulleeksi tänne. Tervetuloa :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Tervetuloa tänne fizban!

Ainakin Porvoon Hankkija missä on myös hyvä puutarhaosato myy kyseista multaa 50l säkeissä. Kouvolassa on Hankkijalla myös puutarhaosasto

1 tykkäys

Kaikki Kekkilän Professional Substrate pussit eivät sisällä samaa tavaraa. Tuotteen tyyppi on painettu pussin kylkeen ja pussin takaa voi tarkistaa koostumuksen eri laaduille. Täällä eräs sisäkasvatustarvikkeisiin erikoistunut liike oli ottanut professional sarjan W R8015 kevyttä kylvöseosta myyntiin. Hain sellaisen 85 litran säkin viikko sitten ja se maksoi hieman alle 30€. Seos sisältää seulottua turvetta ja perliittiä. Huomasin sitten netissä, että paikallisen Hankkijan varastossa pitäisi olla 50 litran säkeissä huomattavasti halvempaa W HS R8017 laatua. Kävin sitä tänään etsimässä, mutta se näkyi heidän varastosaldollaan virheellisesti, kun se oli tilattu seurakunnalle. Sieltä löytyi kuitenkin pari viimevuotista säkkiä tuota kalliimpaa kylvöseosta ja sain neuvoteltua niihin huomattavan alennuksen. Nyt mulla on sitä reilusti. Täällä on Hankkijalla niin pieni puutarhaosasto, että he eivät normaalisti pidä varastossa niitä professional sarjan tuotteita.

2 tykkäystä

Genesee, valkkasin yhen sun “projektin” tän vuoden kasvatuksiini. Olis kiva kuulla siitä enemmän että tiiän mitä, missä ja milloin​:tomato:

1 tykkäys

Se on sellainen metrin korkuiseksi jäävä eikä siitä tarvitse poistaa varkaita. Minulla ne kasvaa 20 litran ruukuissa, jotka kannan ulos kasvihuoneesta juhannuksen aikaan.

Siemenet on kerätty tuosta vasemman puoleisesta. Kuva on otettu elokuun lopussa 2024.

2 tykkäystä

Onks Hennillä tätä myös kasvamassa ? Siemeniä oli siemenkirjeessä. Tuli mieleen että eiks tuo ole aikalailla sellanen kasvutavaltaan kuin mitä Henni harrastaa :thinking:

Nyt 60 tomaatintainta valikoitunu jatkoon,5 amppelitomskua
Toisaalta vielä muutama tuossa höyteillä,en varmaankaan laita niitä isompiin astioihin.
Tänään lähti pikkutaimia uuteen kotiin.

1 tykkäys

Mulla valintapäivä menossa. Tuli yks “pakkokasvattaa” lajike mukaan ihan puskan takaa. Ostin kaupasta hevihävikkilaatikon ja siellä oli pakkaus sellasia hollantilaisia Dulcita gourmet-terttukirsikkatomskuja. Otin 2 tomskua niistä talteen et otan siemeniä jos ne on hyvän makusia. No olihan ne tosi makeita, joten nyt on siemenet talouspaperiin pyyhkästynä ja pakko laittaa kasvamaan. Se voi olla hybridilajike mut uskon että näistä nyt otetuista siemenistä kasvaa riittävän vastaavanlainen kuin emokasvi. Ihan niinku Dunnesta. Se alko vaikuttamaan vähän taantuneelta vasta muutaman sukupolven jälkeen.

Muutenkin mulla on tänä vuonna tosi paljon sellasia tomskuja jotka on mulla ekaa kertaa kasvamassa. Tulee ihana mielenkiintonen tomskukesä :heart:

1 tykkäys

En ole vielä laittanut!

Mä luulen, että nyt kun sain MKR:ltä kauan himoitsemiani Potat-tomaatin siemeniä, laitan tänä vuonna vain niitä, jotta ne ei pölyty ristiin!

Nuo siemenethän säilyy, laitan sitten taas ens vuonna muita!

2 tykkäystä

87 sirkkalehtistä tomaattia koulittuna. :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Nyt on valinnat tehty. Yhteensä 28 eri lajiketta, niistä 4 on pihvitomskulajikkeita joiden siemenkantaa on nyt päivitettävä. Ne on jo taimella, noi muut tässä piakkoin.

1 tykkäys

Parveke tomaatien idätystä.

Tänä vuonna laitan näitä Patio Blumeja kasvatukseen mun parvekkeelle.

Kokonaista kaksi kappaletta. Viimeksi mulla oli Tiny Timejä, nyt on etsinnässä kompaktimpi kasvuinen ja/mutta isompi hedelmäinen tomaatti. Kattoo nyt josko nää Patio Blumit olisi sellaisia.

6 tykkäystä