@Kurppa n ohjetta soveltaen:
On satovarma ![]()
Glacier (kiitokset @Genesee lle mainostamisesta)
Runkotomaatti Erk, tämä taitaa kasvaa 12 haaraisena, kun jäi muutama varas poistamatta
Tomaatteja tulee silti.
Erk tais olla se lajike jota Kurppa kasvatti pitkään ainoana lajikkeenaan ? Varmasatoinen tais olla. En tiiä onko sitä hällä enää.
Erk kuuluu vakio lajikkeisiini.
Kokeilin Promykia ja Red Alertia vuosia sitten,taviksia jotenka ei mulle jatkoon.
Nyt alkaa satoa tulla kunnolla. Tuossa etualalla päällimmäisenä tuo pitkulainen, joka näyttää vähän vihertävältä, on ”Purple Russian”, siemenet taisi tulla siemenkirjeestä.
Tässäpä lisää näitä tomaatinmakuisia tomaatteja menossa säilöntään. Kasvaneet ja kypsyneet ulkona Suomen viileässä ja melko sateisessa kesässä 2026. Lajikevalinnat osuneet sen puolesta kohdilleen.
Mulla kaks pellillistä uunissa ![]()
Minulla ei ole tapana poistella aktiivisesti lehtiä tomaateista, mutta nyt oli pakko saksia puskia kasvihuoneessa, kun homeet iskee kosteassa viidakossa. Sieltähän löytyi raakileita ihan kivasti ja Silvery Fir Treestä löytyi kolme kypsääkin. Kypsyminen tuntuu tänävuonna olevan todella hidasta.
Räystään alla ruukuissa kasvavista ulkotomaateista en koskaan poista varkaita tai lehtiä, koska ne kasvavat yleensä terveinä, vaikka olisivatkin tiheitä puskia. Tässä on Wisconsin 55 ja Rapunzel. On noissa tomaattejakin lehtien alla.
Karvarilta saadussa Dark Stripeyssä tomaatit näkyy ja niitä on pienissä puskissa paljon.
Täälläkin oli homeongelma,karsin lehtiä ja toinen kattoluukku pidetty yötä päivää auki. Nyt on toinen ongelma ylituotantoa sekä tomaateista että kurkuista.Vaikka tomaattikastiketta on keittänyt ja satoa annettu lapsille ja tutuille .Onko täällä kellään hyvää ohjetta uunissa kuivatuille tomaateille voisi kokeilla?
Ite oon vaan viipaloinnu isot ja puolittannu pienet,päälle suihkutellu valkosipuliöljyä,ripistelly oreganoa ja suolaa tai valkosipulisuolaa.
Oman maun mukaan.
Niin,ja uuniin kieroilmalle,noin 100 astetta ja ku näyttää hyvältä ottannu pois.
Pikkupusseihin ja pakkaseen.