Mikähän näitä vaivaa ja onko mitään tehtävissä? Tuntuu leviävän kasvista toiseen. Mitään ötökkää ei näy. Ensin lehtiin tulee pientä paukamaa ja kun sitä on tarpeeksi paljon, lehti hajoaa ja käpertyy.
Tomatillon siemenet on kylvetty. Olivat vuonna 2009 kerättyjä mutta eiköhän ne vielä hyvin idä.
Tomatilloja voi säilöä mausteliemeen vihreiden tomaattien tapaan, on hyvä lisuke ruokapöytään. Ja tomatillomarmeladi lisukkeena on tosi hyvää. Ens syksynä pääsee taas niitäkin herkkuja tekemään.
Kunhan nyt tietty ensin ootellaan että siemenet itää
T
Onko ne nopeampia itämään kuin muut Physalis-suvun lajit (Ananaskirsikka jne…)?
Olen onnistunut kylvämään samaan kippoon sekä ananaskirsikkaa (vai oliko se mansikkakoiso…) että purppuraa tomatilloa. Kuinkahan ne taimet erottaa toisistaan?
Laitoin tomatillon siemenet lautalle 21.2 eikä vieläkään mitään elonmerkkiä. Huoneenlämmössä ovat olleet suurimman osan aikaa ja välillä ovat olleet wc:n patterin yläpuolella todella lämpöisessä. Kylvötanssia en ole (vielä) tehnyt, mutta olisiko jotain muuta, mikä voisi edistää itämistä?
Krimiläinen, muistelen että ovat kovasti saman näköisiä.
DonnaCamillo, Tomatillon itämisaikoja omina kokemuksia näin: Kylvetty 2 siementä 8.2., toinen itänyt 13.2., kylvetty 2 siementä 17.2., toinen itänyt 23.2…
Eli itämisprosentti mulla oli silloin 50%, ja itämisaika vajaa viikko. En ole merkinnyt ylös minkä ikäisiä siemeniä silloin käytin, en myöskään sitä missä olosuhteissa idätin. Oletan että lattialämmön päällä kuten tomaatitkin, mutta varma en voi olla. Ehkä tässä ketjussa on asiaa siitä, ensimäinen kasvatusvuosi mulla kai oli 2009 jos oikein muistan.
Juu, lukaisin ketjun läpi ja vuonna 2009 se innostus täällä alkoi
Iskin nyt kuitenkin purppuratomatilloa lisää multiin, se on kuvauksien mukaan maukas kypsentämättömänäkin. Tosin, kuvaukset näistä Physalis-suvun jäsenistä ovat niin ristiriitaisia, että luotan vain omiin makuaisteihini
Minkäs makuinen tomatillo on? Nyt rupesi minuakin vähän kiinnostamaan tämä kasvi
Se on vähän kirpakan puoleinen, ei kirpeä kummiskaan. Ja vähän jauhoisen oloinen, ei jauhoinen kuitenkaan. Saitkos selvää
Mulla on siemenet siitä vaalean keltaisesta jossa on lilaa väriä joukossa, ja sitten kokonaan vihreästä. Näin siis luki keräämieni siemenien pusseissa päällä. Voi olla että olen sen “vihreän” vaan kerännyt raakana ja se vaalean keltainen on ollut kerätessä jo kypsä - siitä värierot ? En muista yhtään, mutta syksyllähän sen näkee sitten kun sadonkorjuu koittaa.
Kunhan nyt tietty ensin itäisivät nuo siemenet
Mutta kamalan satoisa kasvi se on ! Ruuanlaitossa hyvä sinne joukkoon, ja erityyppisissä säilykkeissä kerrassaan mainio.
Mulla on purppuranvärisen siemeniä, sen lajikkeen sanottiin olevan syötävän makuinen keittämättä. Lähinnä tomatilloa käytetään salsan ja kastikkeiden valmistukseen, ja kypsentämättömästä voi saada jopa vatsaväänteitä.
Kannattaa odottaa, että ne lyhdyt ovat jopa hiukan auki, ennen kuin hedelmät poimii - tai antaa kypsyä sisätiloissa.
Nyt vasta löysin tämän ketjun ja heti alkoi kiinnostaa. Pystyisköhän tomatilloa kasvattamaan terassilla tai seinustalla? Kasvihuonemahdollisuutta mulla ei ole ja lasitettu parvekekin on kohta muuton myötä historiaa. Tänä vuonna tuskin enää ehtii kylvää, mutta jos ensi vuodeksi jo alkais miettiä uusia lajeja :D.
Tomatilloa ei kai syödä raakana , vaan se valmistetaan aina jotenkin. Tänään meni siemenet multiin. Kokeilen että itääkö, kun oli välivuosi.
Laitan ruukkuun yli 10 litran, ja pidän terassilla kesän. Terassini suunta täysin etelään. Turha pitää kasvihuoneessa kesällä.
Vanhassa pentissä muistutettiin, että mehiläiset tykkää ja jo senkin takia taidan kasvattaa. Jonkun mukaan tomatillo maistuu tiskirätiltä
No nyt se sitten iski, tomatillokuume! Löytyyköhän noihin siemeniä ihan tavan marketeista vai pitääkö kääntyä nettikauppojen puoleen. Siemenvesalla ois näköjään violettia versiota.
P.S. Tiskirätti kuulostaa herkulliselta
Omat siemenet ostettu aikoinaan n. 2005 viherlandiasta. Tavallisessa kaupassa en ole nähnyt. Eikä näytä nykyään olevan verkkokaupoissakaan, kuin parissa.
Ei tomatillo niin hyvää ole, että sitä välttämättä olisi kasvatettava. Kova kasvattamisen vaiva vaan
Minä kasvatin parina vuonna jenkeissä niitä violetin värisiä tomatilloja. Jotain niistä kokkailinkin, mutta ei meillä oikein tykästytty niihin. Vein niitä Meksikosta kotoisin olelleelle työkaverille, joka teki niistä tosi hyvää salsaa.
Muistan vaan, että se puska vei kasvimaalla tosi paljon tilaa ja lopulta niitä tomatilloja putoili maahan. Seuraavana kesäna samassa kohdassa kasvimaata kasvoi taas tomatilloa, vaikken sitä enää itse kylvänyt.
Tomatilloa syödään sittenkin raakana. Ehkä kuitenkin kypsänä, siis niin että vihreä väri on tullut hiukan läpikuultavaksi.
Salsa verde tehdään tehosekoittimella.
Vai onko sittenkin niin, että kun tehdään salsa verdeä tomatillosta, niin sitten kypsennetään. Nyt suu suppuun.
Salsaan menevät tomatillot voi paahtaa uunissa ennen tehosekoittimeen heittämistä, kuten eräässä reseptissä näin. Niitä voi myös keittää, kuten mitä tahansa vihannesta. Olen kuullut joittenkin ihmisten saaneen näistä pahojakin väänteitä, kuten solaniinipitoisista kasviksista yleensä - alikypsyneet tomatillot ovat lievästi myrkyllisiä… Nyrkkisääntö kaiketi on odottaa, että ‘suojalyhty’ lähes tipahtaa itse irti oksasta, niin hedelmä on syöntivalmis.
Odottelen uteliaana noita violetteja versioita, ovat mainonnan mukaan makeampia kuin vihreät. Vatsani on sen verran lujaa tekoa, että kestänee maistiaiset…
Tuolla aikaisemmin DonnaCamillo mietti kauanko siemenillä kestää itää. Ne on kyllä nopeita itäjiä näiden tuoreimpienkin kokemuksieni mukaan. 16.3. laitetuista siemenistä oli osa tänä aamuna jo itänyt. Ja kyseessä olivat siis vuodelta 2009 olevat siemenet, joten itävyyskin näyttää säilyvän hyvänä pitkään.
Nyt en ole ihan varma mutta olen ollut siinä uskossa että se tarvitsee pölytyksen “kukasta kukkaan”. Jos ei ole pölyttäjiä liikkeellä (ainakin täällä päin niitä on tosi vähän ), ja jos et ole itse töpöttänyt sudilla, sormella tms. siitepölyä kukasta toiseen niin pölytystä ei ole päässyt tapahtumaan.
Tomaatille riittää se ravistelu, se ei tarvitse muita kukkia kuin sen itsensä. Chilin pölytys taas tapahtuu “kukasta kukkaan” eli periaatteessa ravistelusta ei sille ole hyötyä. Paitsi tietenkin jos kukkia on paljon ja ravistellessa sitä siitepölyä onnistuu tippumaan alempana oleville kukille.
Minulla ovat tomatillot vielä ulkona, kokeilen niitä ekaa vuotta, joten kyselen, joko ne on kiire tyhjentää sadosta, kun on yöhalloja tiedossa? Ja tuleeko niistä keskenkasvuisista mitään vai pitääkö ne jättää vaan poimimatta?