affu, korjaa sato pois ennen halloja. Jos pystyt niin voit nostaa kasvin suojaan sisälle tmv. kypsyttämään loppusatoa ? Muistelen että ne viimeiseksi keräämäni hedelmät taisivat ainakin osittain pehmetä keittiön pöydällä käyttökelvottomiksi. Sen verran aikaa siitä jo on etten tarkemmin muista, mutta kokeile kypsyisivätkö ne loppuun kuten tomaatit tekevät.
Kiitos Nuu! Kasvi on minulle aivan outo, sain siemeniä ystävältäni, jolle kasvi oli yhtä outo. Mulla on ollut yksi kasvihuoneessa ja kaksi ulkona. Kaikki ovat kukkineet hirveästi, mutta satoa tuntuu tulevan etupäässä ulkoa, vaikka kasvihuoneessakin on kyllä ollut pölyttäjiä. Kuten tuolta ketjusta aiempaa luin, tämä kasvi ei kyllä tarvii kasvihuonetta, ainakin minulla on vaan riehaantunut mahdottomaan kukintaan. Reseptejäkin olen yrittänyt guuglata, mutta onko jotain suosituksia? Satoa nyt ei kyllä kovin moniin kokeiluihin ole, mutta kokeiluhullu kyllä olen!
Nyt askarruttaa se, että kun jouduin korjaamaan osan tomatilloista raakana, voiko niitä käyttää samoin kuin kypsiä?
Hypistelin täällä äsken jo tomaatin siemeniä mutta enpä laittanut vielä. Kylvöpolte näpeissä oli senverran vaativa kummiskin että otin esille tomatillon siemenet, kerätty 09/2009. Vähän yli 10 siementä oli siinä pussin pohjalla ja ne kylvin. Todennäköisyys ettei sieltä mitään idä on tosi suuri, mutta onphan kylvetty koemielessä nyt ne ja jos yksikin itää niin sehän on vaan plussaa - saisin sit kesän sadosta kerättyä uusia siemeniä. On kauan aikaa kun viimeksi oon tomatilloa kasvattanut.
Viime kuun puolivälissä kylvin ne yli 10 vuotta vanhat tomatillon siemenet neljään pikkupottiin, olisko ollut jotain 3 siementä per potti. Nyt mulla on kolmessa potissa kasvamassa kussakin yksi taimi. Onneks se pärjää ulkokasvatuksessa niin ei tuu ongelmia noiden kasvatuspaikkojen suhteen.
Siemenpussissa luki että keltavioletti, satoisa, hyvän makuinen lajike. Oon näköjään niitä samoja siemeniäni kylvänyt viimeksi 7 vuotta sitten ja silloin jo maininnut että olivat vanhoja siemeniä. Sitkeitä sissejä näyttävät olevan !
Istutin niistä kolmesta tomatillostani yhden kasvihuoneeseen ja kaksi ulos etelän puoleiselle seinustalle. Kasvarissa oleva oli hirmu rehevä ja kukkia älyttömästi mutta ei alkanut satoa tekemään, varmaan osin siksi etten sitä siellä pölytellyt vaan annoin lentelevien pörriäisten hommaa hoitaa. Nappasin sen kompostiin tossa noin kuukausi sitten.
Ulkona kasvaneet oli kauniin mallisia ja satoisia. Edelleen niissä on hedelmiä kypsymässä, saa nähdä kerkiävätkö kypsymään. Oon jo jonkin aikaa kerännyt satoa pikkuhiljaa talteen, nyt olis sellanen määrä että pitää alkaa jatkojalostamaan.
Onko kellään mitään reseptiä tarjota, esimerkiksi sellanen joku lisuke ruuan seuraksi (vrt. esim. paholaisen hillo) olis kiva tehdä. Salsaresepti mulla on, ja netistäkin sellasia löytyy.
Valmistukseen liittyen ajatusta : tomaattikastikkeen tyyppisesti tomatillokastiketta. Vähän vähemmän makeutta vaan. Ehdotuksia kattilaan ?
Tänä vuonna on taas tomatillon vuoro. Alkaa vanhat varastot ehtyä.
Tomatilloa on mukava kasvatella kun kimalaiset siitä niin tykkää. Lämpimälle terassille laitan johonkin ylimääräiseen isoon ruukkuun. Usein on n.20 litrainen ja enemmänkin.
Muistaakseno joskus maaliskuulla kylvö. Herkästi kasvaa pituutta ja siksi usein laitankin kasvamaan lopulta maitopurkkiin. Maata ehkä 1/3 osa purkkia ja hento varsi saa tukea purkista. Yleensä laitan usemmankin taimen samaan purkkiin ja aina niistä sitten joku selviää ulos asti. Ei ole mitenkään vaikea kasvi.
Salsakastiketta on tullut tehtyä.
Ei ole koskaan juolahtanut mieleen tuo latvominen, ja en ole sitä tehnyt.
Nyt kun katson omia tomatillon taimia, niin eipä niitä latvoa voi. Niissä on pitkähkö lehdetön varsi (3-7cm)ja sitten sirkkalehdet ja taas muutaman sentin varsiosuus ja kasvulehdet. Että pääsisi latvomaan pitäisi tulla vielä pari kasvulehteä lisää. Niitä odotellessa voi tuota latvomista suunnitella.
Varmaan on niin että paremmilla valoilla (enemmän tilaa) taimet olisi vähemmän venyneet.
On kyllä hyvän näköinen tomatillon taimi. En ole tiennytkään, että voisivat olla noin vahvan näköisiä.
Ei musta tainnut tulla tomatilloviljelijää. 23.3. kylvetyt taimet (2) kasvoivat heinäkuun alkupuolella kasvariin kattoon saakka (n. 2m) ja alkoivat kukkia samoihin aikoihin. Kasvihuoneen ovi on ollut auki jatkuvasti ja olen “pölyttänyt” näitä sormella kukasta kukkaan. Kukista irtosi hyvin keltaista siitepölyä.
Muuten ihan kiva, mutta vieläkään en ole havainnut yhtään raakiletta. Hellejaksolla näistä alkoi tipahdella keltaisia lehtiä ja ilmeisesti aurinko on hieman poltellut myös. Ensi vuonna taidan kokeilla ulkokasvatusta, josko siellä satoa saisi edes yhden tomatillon/kasvi.
Lienee jo selvinnyt että tomatillo tekee ensin sen “lyhdyn” ja sitten sen hedelmän sinne sisään. Minun tamatilloni eivät ole tällä kertaa terassilla vaan sen edessä avoimen taivaan alla pohjattomassa kasvatustilassa ( pohjattomaksi ruostunut tynnöristä tehty muurarinsammio).
Lisäksi olin niin holtiton etten harventanut noita taimia vaan ovat kolmessa ryppäässä. Ajattelin että niinkin menee, vaan en tiedä myöhästyttikö nyt sitten satoa kuitenkin.
On myöhässä, mutta osin on jo lyhdyt täyttyneet hedelmästä. Pitää seurata mihin kasvu päättyy. Muistaakseni kasvi ei ihan heti viileydestä nuukahda. Satoa joka tapauksessa tulee. Määrästä ei vielä tiedä. Kimalaiset on vieläkin sen kimpussa. Vaikka ei näistä kukista kerkia enää satoa tulemaan.
Muistaakseni yhdestä kasvista tulee vajaa kilo niitä hedelmiä. Eli ei kovin valtavasti, mutta ihan riittävästi kuitenkin.
Mulla tuli kyllä enemmän satoa yhdestä kasvista viime vuonna. Ja isoja hedelmiä suurin osa. Satoa siitä keräsin ihan viimeisimpänä syksyllä mut halla kai senkin lannistaa.
Tänä vuonna en sitä tomatilloa laittanut vaan samassa paikassa ulkoterassilla seinän vieressä kasvaa nyt ananaskirsikka joka tekee satoa ihan surkeen vähän. Mikä lie tässä kesässä nyt ollut. Josta tulikin mieleen että pitää käydä etsimässä jos siellä olis kypsiä hedelmiä yhtään, sais kerättyä siemeniä.
Tomatillo on hallanarka. Ehkä tomaatin luokkaa. Pari kylmää yötä (-1?)oli ja kukat paleltui ja uusin kasvusto. En usko että “lyhdyt” vielä paleltui ja kasvit ei ihan ole vielä pelistä pois ja saattaa vielä kasvattaa hedelmää. Täällä oli ihan yllättäen se torstaiyön (?) pakkanen.
Jos olisi kavanut terassilla kuten ennen niin tuskin olisi kasville tapahtunut mitään, mutta kun oli pari metriä sen ulkopuolella niin tilanne ihan toinen.
Tomatillo on kukkinut ulkona iät ja ajat mutta ei yhtään hedelmän alkua. Sama muutamalla ananaskirsikalla. Nyt on aika lopettaa viljelyt ja korjata kaikki kamppeet pihalta.
Mun tomatillo on tosi rehevä ja kookas ja ollut koko kesän aivan täynnä kukkia. On edelleen ja niitä aukeaa jatkuvalla syötöllä lisää.
Mutta niistä ei kehity hedelmiä .
Pörriäisiä on, siitä ei kiikasta. Luulen että näin jossain vaiheessa siinä yhden hedelmän alun mutten sitäkään nyt enää siitä löydä.
Mikä ihme mättää???
Minä nostin tomatillon heinäkuussa pois.Oli joku tauti lehissä ja kukkia ihan mahoton muttei mikään lähteny kehittymään.
Oli kyllä totaalinen pettymys tuoki
Karvari, samalta kuulostaa. Mun kaveri kasvatti taimensa mun antamista siemenistä ja sain häneltä sit yhden taimen kun mun oma taimikasvatus ei onnistunut.
Hänellä tomatillot myös ihan täynnä kukkia, mut niihin kehittyy myös hedelmiä.
Outoa, en tajuu mikä mättää. Ei voi olla siemenestä johtuvaa ainakaan.
Voi olla että ulkotila on tomatillolle liian kylmä tai tuulinen tai jotain. Nyt oli taas tänä vuonna tomatilloni eteläterassilla katoksen alla. Noin 30 litran saavissa. Hedelmiä tuli ihan riittämiin huonollakin hoidolla.
Pari vuotta sitten tomatilloni kasvoi n. 5 metrin päässä avoimessa tilassa ja ei satoa.
Mun tomatillo oli samalla paikalla missä aikaisemmin tullut hirmusato.
Se kaverin tomatillo minkä luulin tekevän satoa ei sitten tehnyt. Lyhdyt jäi alkuvaiheeseen. Nyt on ollut siemenissä varmaan vikaa. Outoa
Sorry Karvari! Älä luovuta, tätä kyllä kannattaa kasvattaam